Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Rola dużych baz danych oraz możliwości ich analizy w podejmowaniu decyzji biznesowych

24-03-2023, 10:40

Świat Internetu i komputerów sprawił, że prowadzenie biznesu wygląda zupełnie inaczej niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Owszem — zawsze trzeba było śledzić zmiany rynku, ale nie w aż tak obszernej skali. Najczęściej wystarczało spojrzenie na lokalny rynek, żeby przewidzieć, jakie mogą nadejść zmiany i w ten sposób podjąć środki zaradcze. Obecnie, w dobie otwartości granic międzynarodowych i przede wszystkim — przy dostępie do Internetu — to wszystko może się wydawać niczym rozgrywka w polskie kasyno Spin City — jako całkowicie losowe. Na szczęście prowadzenie biznesu nie ma nic wspólnego z losowością. To kwestia podejmowania odpowiednio dostosowanych do rynku decyzji.

analiza danych

Jak w dzisiejszym czasie, kiedy konkurencja rośnie praktycznie z każdej strony, podejmować decyzje, które będą rzeczywiście skuteczne? Można skorzystać z możliwości baz danych oraz ich analizy. Jak się okazuje, możliwość dostępu do takich baz oraz ich analizy nie należy wyłącznie do gigantów branży IT, ale także zwykłych mniejszych przedsiębiorców. Wystarczy wiedzieć, gdzie szukać, jakich narzędzi używać i w jakim miejscu znaleźć wykwalifikowanych specjalistów, którzy doradzą w takiej analizie i pomogą wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Możliwości baz danych

Zbieranie informacji o ludności to jedna z podstawowych cech wszystkich „darmowych” aplikacji, wyszukiwarek i oprogramowania komputerowego. To właśnie dlatego podczas korzystania z dowolnych usług za pośrednictwem naszych komputerów i urządzeń mobilnych, podpisujemy przeróżne klauzule RODO i godzimy się na politykę prywatności. Wszyscy chcą zbierać dane o użytkownikach i na ich podstawie tworzą bazy danych, które później można wykorzystać do szczegółowej analizy, która pozwoli na podejmowanie odpowiednich decyzji biznesowych.

Dzięki takim analizom można praktycznie przewidzieć przyszłość, wyznaczyć kierunki w danych branżach i odpowiednio wcześnie podjąć decyzje, które mogą pomóc w wyprzedzeniu konkurencji. Istotność takiej analizy będzie zależeć także od rodzaju działalności, którą się prowadzi. Jeśli ma charakter Internetowy z potencjalnym zasięgiem na cały kraj lub nawet świat, to zdecydowanie warto zainteresować się tematem baz danych.

W większości przypadków jednak należy samemu zatroszczyć się o bazę danych swoich użytkowników. Dlatego też tworząc stronę internetową, warto zaopatrzyć ją w odpowiednie narzędzia, które pozwolą zbierać dane. Odpowiadają za to np. popularne pliki cookie, na które zawsze się zgadzamy, pierwszy raz uruchamiając dany portal internetowy. Po przejściu w regulamin plików cookie operator strony wyraźnie wskazuje, w jakich celach je stosuje i zawsze jest to gromadzenie danych o swoich odwiedzających.

Narzędzia do obsługiwania baz danych

Interpretowanie takich baz danych nie należy do prostych czynności. Z reguły wymaga to konsultacji ze specjalistą, który po pierwsze wdroży odpowiedni system, po drugie nauczy go obsługiwać, a po trzecie pomoże w analizie danych i wyciąganiu wniosków. Istnieje wiele popularnych narzędzi, które pomagają w gromadzeniu i użytkowaniu baz danych.

Można korzystać z systemów zarządzania bazą danych (SZBD), wśród których najpopularniejsze to SQLite, MySQL, PostgreSQL lub z narzędzi Bussiness Intelligence (BI). W tym drugim przypadku można korzystać z baz danych zewnętrznych firm, które udostępniają lub odsprzedają dostęp do nich. Wśród nich najpopularniejsze to:

  • Power BI,
  • Tableau,
  • Qlik Sense,
  • Microsoft Power BI.

Jeżeli ktoś dopiero zaczyna i nie ma pojęcia, jak zabrać się do tej sprawy, a wie, że może mu to znacząco pomóc w prowadzeniu firmy, to powinien skorzystać z usługi odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów z agencji pomagających w obsłudze takich narzędzi i baz danych.

Data analytics i data analysis

Data analytics to process zbierania, przekształcania i organizowania danych, w celu wyciągnięcia wniosków, prognozowania zmian i podejmowania adekwatnych decyzji. Rozróżniamy cztery podstawowe rodzaje data analytics, z których każde ma na celu osiągnięcie innych wyników i ostatecznych celów. Często pojęcie to jest mylone z data analysis, które odpowiada za przetwarzanie zgromadzonych już danych za pomocą różnych metod oraz technik.

Google Analytics — jedna z największych baz danych, z których można korzystać

Największe firmy z sektora IT często wykorzystują swoje globalne zasięgi i potężne bazy danych, aby udostępniać je odpłatnie dla firm z całego świata. Jednym z najpopularniejszych przykładów jest Google Analytics, czyli prawdopodobnie najpotężniejsze narzędzie do analizy danych internetowych, które pochodzą od ruchu użytkowników wyszukiwarki Google. Dzięki temu można zrozumieć zachowania, preferencje i przewidzieć zmianę trendów w ramach konkretnej gałęzi gospodarki. Google Analytics zawiera wiele różnych możliwości, wśród których można wyróżnić:

  • możliwość tworzenia szczegółowych raportów z wizualizacją danych;
  • ustawianie celów i śledzenie wyników;
  • analiza ruchu na konkretnej witrynie;,
  • segregacja użytkowników według konkretnych kryteriów;
  • tworzenie grup odbiorców w celu optymalizacji celów marketingowych;
  • integracja z innymi narzędziami Google.

Dzięki dostępowi do Google Analytics można tworzyć stronę zgodną z SEO i znacząco usprawnić pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. To niezwykle przydatne narzędzie, które pomoże dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Dostęp do Google Analytics jest darmowy w wersji standardowej i płatny w przypadku znacznie bardziej zaawansowanej wersji Google Analytics 360. W przypadku mniejszych przedsiębiorców wystarczy skorzystać z wersji standardowej. Opcja płatna jest przeznaczona raczej dla dużych przedsiębiorstw, które przeprowadzają optymalizacje zakrojoną na skalę globalną.

 

Fot. Shutterstock


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *