Może się wydawać, że jeśli firma już zainwestowała w branding, jej wizerunek jest ustalony raz na zawsze i powinna się go za wszelką cenę trzymać. Są jednak sytuacje, kiedy – zwłaszcza po długim czasie funkcjonowania na rynku danej marki – dobrze jest odświeżyć jej identyfikację wizualną i zmodyfikować założenia. Tym właśnie zajmują się specjaliści od rebrandingu.
Zdarza się, że marka, która od lat jest świetnie kojarzona z konkretnym logotypem, nagle przedstawia go w innej formie. Bywa też tak, że doskonale znane konsumentom hasło reklamowe zastępowane jest innym, kolory kojarzone z daną firmą ulegają zmianie, a na półkach sklepowych pojawiają się opakowania jej produktów w całkiem nowej odsłonie.
Zmiana doskonale przez wszystkich kojarzonych elementów identyfikacji wizualnej może wydawać się dziwnym posunięciem, w końcu po co zmieniać coś, do czego ludzie się przyzwyczaili? Okazuje się jednak, że czasami warto postawić na rebranding, szczególnie gdy dotychczasowa strategia marki nie przynosi zysków lub gdy po latach sukcesów zauważamy spadek zainteresowania jej produktami czy usługami. Rebranding staje się także konieczny, gdy jedna marka została przejęta przez inną lub gdy doszło do fuzji firm.
Podobnie jak branding nie polega tylko na ustaleniu spójnej identyfikacji wizualnej, tak rebranding nie jest tylko zmianą logo czy wyglądu opakowań. Aby wyniknął z niego sukces, należy na niego spojrzeć szerzej i do odświeżenia aspektów zewnętrznych, widocznych gołym okiem, dołożyć modyfikację m.in. założeń marki, jej celów i wartości. To z kolei prowadzi do zmian w strategii marketingowej, konieczne stają się np. opracowanie nowego sposobu promocji danej marki i zastąpienie dotychczasowych materiałów reklamowych. Dlatego tak ważne jest, aby rebranding był poprowadzony umiejętnie – zmiany na tak szeroką skalę mogą bowiem spowodować niemałe zamieszanie i wprowadzić konsumentów w błąd.
Wprowadzenie w życie dobrze zaplanowanej strategii rebrandingowej to proces długotrwały, pracochłonny i z reguły kosztowny. Warto jednak w niego zainwestować, gdyż odpowiednio zaplanowany tchnie nowe życie w starą markę i na nowo wprowadzi ją na rynek – jako coś nowego, świeżego i lepszego od poprzedniej wersji. Przy okazji pomoże pozbyć się ewentualnych negatywnych skojarzeń, powstałych na przestrzeni lat funkcjonowania marki na rynku, oraz zatrzeć przynajmniej część błędów, które ma ona na swoim koncie.
Artykuł powstał przy współpracy z Tango – Agencja Brandingowa
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|