Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

QXL Poland liderem polskiego internetu

18-06-2010, 13:09

Właściciel platformy Allegro.pl jest firmą wiodącą na polskim rynku pod względem wyników finansowych  - wynika z raportu Internet Standard, przygotowanego przy współpracy merytorycznej Info Veriti. Raport pokazuje, jak odmienna była w ostatnich latach sytuacja na rynku e-reklamy oraz e-handlu.

robot sprzątający

reklama


Raport Internet 2k10 składa się z czterech części. W pierwszym rozdziale zaprezentowano ranking polskiego e-biznesu w czterech głównych grupach: "Serwisy i usługi internetowe", "Marketing i reklama internetowa", "E-commerce" (sklepy internetowe) oraz "Usługi dla firm internetowych". Do celów raportu przeanalizowano wyniki finansowe 275 najważniejszych przedsiębiorstw działających w polskiej branży internetowej.

Poza rankingiem we wspomnianym raporcie znalazły się artykuły o finansowaniu e-biznesu, a także wywiady z liderami rynku i katalog firm.

>>> Czytaj: Portale społecznościowe jako sposób na biznes

Zwycięzcą całego zestawienia, bez względu na to, czy weźmiemy pod uwagę wyniki finansowe za 2008, czy za 2009 r., jest QXL Poland – właściciel platformy aukcyjnej Allegro.pl i spółka-matka dla kilku ważnych przedsiębiorstw z branży: otoMoto, PayU i Ceneo.

W 2008 r. lider polskiego rynku internetowego miał 470 mln zł przychodu i aż 148 mln zł czystego zysku. To wyniki nieosiągalne dla pozostałych firm działających w polskiej sieci, a wszystko wskazuje na to, że w 2009 r. poznańska spółka ponownie podwyższyła poprzeczkę – jej ubiegłoroczne obroty oszacowano na około 550 mln zł.

Druga w zestawieniu Grupa Onet.pl miała w 2008 r. o ponad połowę niższe przychody (203 mln zł). Na tym przykładzie widać dobitnie różnicę między krajowym rynkiem reklamy online, a rynkiem internetowego handlu. To samo dotyczy też piątej w rankingu Wirtualnej Polski (151 mln zł obrotu w 2008 r. i 152 mln zł rok później).

Poza QXL Poland i trzema wydawcami portali w czołówce zestawienia za 2008 r. znajdziemy właścicieli sklepów internetowych. Trzecia lokata przypadła warszawskiej spółce Agito SA, do której należy Agito.pl. Niestety imponujące przychody z 2008 r. stopniały w roku ubiegłym ze 174 mln zł do 95 mln zł, czego powodem były problemy finansowe największego akcjonariusza Agito.

W pierwszej dziesiątce rankingu ogólnego znaleźli się też dwaj inni liderzy rynku internetowego handlu - Merlin.pl i Oponeo.pl. Przychody pierwszej spółki wzrosły w zeszłym roku z 97 mln zł do 101 mln zł, jednemu z najstarszych polskich sklepów online udało się też znacznie zredukować stratę netto (z 10 mln zł do 660 tys. zł).

e-Biznes: gdzie i czyj?

Raport mówi również o geografii e-biznesu. Firmy z polskiej branży internetowej lokują się często w największych miastach, ale nie tylko w nich. Wiele z 275 punktów zaznaczonych na mapie to niewielkie ośrodki miejskie. Duże rozproszenie widoczne jest zwłaszcza w województwie śląskim. Za stolice polskiego e-biznesu trzeba uznać nie Warszawę, ale Poznań, Kraków i Gdańsk, gdyż tam działają największe firmy.

Struktura własnościowa wspomnianych 275 największych przedsiębiorstw niewiele się różni. Tutaj całkowitą własność polskich obywateli stanowi 73% firm, a w niecałych 11% Polacy kontrolują więcej niż połowę kapitału. Przedsiębiorstwa należące w całości do zagranicznych podmiotów to tylko 7,3% ogółu, a 2,1% jest pod kontrolą zagranicznego kapitału, ale częściowy udział w firmach z tej grupy mają też krajowe osoby fizyczne i prawne.

>>> Czytaj: Co drugi Polak chciałby mieć własny biznes


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E