W internecie, gazetach czy telewizji napotykamy coraz więcej ofert, usług, produktów, za które płatności pobierane są za pomocą Premium SMS-ów. Wielu przedsiębiorców nie zawsze wystarczająco jasno informuje o cenie SMS-a, czasem umożliwia zapłatę różnymi kanałami, co z kolei ma wpływ na zróżnicowane ceny za tę samą ofertę. Wtedy też najłatwiej o pomyłkę klienta lub czasem także celowe wprowadzenie go w błąd. Dlatego użytkownicy nowych technologii, którzy korzystają z nowych form regulowania płatności, powinni nie tylko bardzo uważnie przeglądać wspomniane oferty, ale również znać stosowane numeracje i koszty Premium SMS-ów.
reklama
Usługa SMS Premium Rate jest oparta o wiadomości specjalne o podwyższonej opłacie. Dzięki dostępności (zdecydowana większość Polaków posiada telefony komórkowe), prostocie i szybkości zastosowania przez dostawców usług i produktów, a także łatwości, z jaką się płaci tą metodą, szturmem zdobywa ona rynek płatności bezgotówkowych. Premium SMS-y wykorzystywane są bardzo często w konkursach, gdzie wysyłając SMS-a, możemy oddać swój głos, stosowane są także jako metoda płatności za dostęp do treści w serwisach internetowych, jako metoda płatności za pobranie aplikacji oraz plików multimedialnych na komórkę, komputer czy tablet, za prenumeratę płatnych newsletterów czy infoserwisów, a także wielu innych płatnych usług, których cena nie przekracza kilkudziesięciu złotych.
Dostawcy treści i usług oraz organizatorzy akcji konkursowych narzekają jednak na podział zysków między nimi a operatorem komórkowym i pośrednikiem, który oprócz specjalnych numerów dostarcza także całą infrastrukturę do szybkiego wdrożenia na stronach. Kwota od jednego SMS-a, którą otrzymuje taki przedsiębiorca, zależy przede wszystkim od ceny usługi premium. Prowizje potrącane z ceny SMS-a na rzecz przedsiębiorcy telekomunikacyjnego (operatora telefonii komórkowej) zwykle przekraczają połowę wysokości transakcji. Kolejną część pozostałej kwoty pobiera pośrednik i dopiero reszta trafia do dostawcy treści.
Usługi Premium SMS mogą być dla części przedsiębiorców dobrym sposobem na monetyzację biznesu. Przykład zastosowania ich w ofertach publikowanych za pośrednictwem telewizji pokazuje, że chętnych do wysyłania SMS-ów nie brakuje. Podobne trendy można zauważyć w prasie, gdzie dostawcy usług multimedialnych za SMS-a zamieszczają całe strony reklam ze swoją ofertą. W sieci można znaleźć również bardzo dużo serwisów oferujących zróżnicowane treści – od tapet na komórkę, poprzez aplikacje na telefony komórkowe, kończąc na dostępie do treści – które leżą w zasięgu każdego użytkownika komórki. Wystarczy tylko wysłać Premium SMS-a i wprowadzić uzyskany w odpowiedzi kod w odpowiednie pole.
Wspomniane wyżej zalety, a być może również i nierówny podział zysków, sprzyjają także czynnościom niepożądanym, czyli żerowaniu na pośpiesznym działaniu, zakupach w przypływie emocji, braku zwyczaju czytania regulaminów, nieznajomości zasad ustalania prawdziwych cen Premium SMS-a czy też po prostu zwykłej naiwności potencjalnych klientów. Wyłudzaniu za pomocą tego kanału płatności sprzyja również fakt, że każda naciągnięta osoba traci stosunkowo niewielką kwotę i bardzo często ludziom wprowadzonym w błąd po prostu nie opłaca się zgłaszać sprawy na policję i tracić cennego czasu na dochodzenie swoich praw. Pojedynczy użytkownik traci niewiele, ale operator usługi lub serwisu może zyskać bardzo wiele.
W sieci niektórzy operatorzy stron sprzedający usługi lub treść robią to dosyć często, bądź to ukrywając cenę SMS-a drobną czcionką, podając ją na dole strony, niewidocznym bez przewinięcia w dół, bądź też umieszczając blisko siebie numer Premium SMS-a z bardzo niską kwotą, która jednak dotyczy zupełnie innej metody płatności (często dziwnym zbiegiem okoliczności akurat niedostępnej w chwili, kiedy chcemy z niej skorzystać).
1. Zakupy za pomocą Premium SMS-a rób bardzo rozważnie i nie kupuj byle czego.
Często produkty, za które ktoś chce od nas opłaty, udostępniane są w sieci za darmo, a twórca strony sprzedażowej po prostu żeruje na niewiedzy internauty. Jest również wiele stron oferujących usługi w postaci, która czyni je zupełnie bezwartościowymi, jak testy na inteligencję, zdejmowanie klątw, wróżby dotyczące daty i okoliczności naszej śmierci, możliwości wygrania niewielkich kwot pieniędzy lub słabej jakości programy i gry, czasem nawet zawierające szkodliwe oprogramowanie.
W związku z tym, zanim pokusisz się na jakiś produkt i usługę za Premium SMS-a, zastanów dwa razy, czy rzeczywiście to jest właśnie to, czego potrzebujesz. Pamiętaj również o tym, że numer Twojego telefonu może trafić do bazy spamerów, którzy będą Cię potem dręczyć SMS-ami z przeróżnymi ofertami. A wypisanie się z takiej bazy może stanowić spory problem.
2. Zapoznaj się z numeracją Premium SMS-ów i poznaj koszty z niej wynikające.
Numery SMS o podwyższonej opłacie mają bardzo prostą strukturę, dzięki temu każdy może odczytać z nich koszt takiego SMS-a i porównać z tym, co zostało podane na stronie z ofertą.
Mamy dwa typy numerów Premium SMS:
a) zaczynające się od cyfry 7
● 70**(*) – koszt SMS-a wynosi poniżej 1 zł plus VAT
● 71**(*) – koszt SMS-a wynosi 1 zł plus VAT
● 72**(*) - koszt SMS-a wynosi 2 zł plus VAT
● 73**(*) - koszt SMS-a wynosi 3 zł plus VAT
● 74**(*) - koszt SMS-a wynosi 4 zł plus VAT
● 75**(*) - koszt SMS-a wynosi 5 zł plus VAT
● 76**(*) - koszt SMS-a wynosi 6 zł plus VAT
● 77**(*) - koszt SMS-a wynosi 7 zł plus VAT
● 78**(*) - koszt SMS-a wynosi 8 zł plus VAT
● 79**(*) - koszt SMS-a wynosi 9 zł plus VAT
Jak widać, cyfra znajdująca się po pierwszej cyfrze, czyli 7, pokazuje nam, ile złotych netto faktycznie będzie nas kosztowało wysłanie danego SMS-a
b) zaczynające się od cyfry 9
● 910**(*) - koszt SMS-a wynosi 10 zł plus VAT
● 911**(*) - koszt SMS-a wynosi 11 zł plus VAT
● 912**(*) - koszt SMS-a wynosi 12 zł plus VAT
● 913**(*) - koszt SMS-a wynosi 13 zł plus VAT
● 914**(*) - koszt SMS-a wynosi 14 zł plus VAT
● 915**(*) - koszt SMS-a wynosi 15 zł plus VAT
● 916**(*) - koszt SMS-a wynosi 16 zł plus VAT
● 917**(*) - koszt SMS-a wynosi 17 zł plus VAT
● 918**(*) - koszt SMS-a wynosi 18 zł plus VAT
● 919**(*) - koszt SMS-a wynosi 19 zł plus VAT
● 920**(*) - koszt SMS-a wynosi 20 zł plus VAT
● 925**(*) - koszt SMS-a wynosi 25 zł plus VAT
W przypadku Premium SMS-ów zaczynających się od cyfry 9 usługa będzie kosztować ponad 10 zł, a dokładny koszt netto SMS-a wskazują nam dwie cyfry umieszczone po dziewiątce.
Jeśli cena podana przy numerze SMS-a odbiega od jego faktycznego kosztu (który dzięki powyższej wiedzy możemy sami z łatwością ustalić), to nie warto dalej testować uczciwości sprzedawcy produktu lub usługi.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|