Web 2.0, trend bardzo popularny ostatnimi czasy, przebojem wdziera się we wszystkie sfery internetowej działalności: rozrywkę, dziennikarstwo, naukę i kulturę. Ta ostatnia dziedzina to w dużej części domena bibliotek, które także starają się wybić w społeczeństwie informacyjnym i utrzymać swoją, niezachwianą od lat, pozycję.
reklama
Widocznym przejawem tych trendów jest digitalizacja. Co ważne, nie tylko giganci rynku IT, jak np. Google ze swoją wyszukiwarką książek Google Book Search, widzą w niej swoją szansę.
W Polsce, w przypadku treści skierowanych do rodzimych odbiorców, cyfrowy prym wiodą akademickie ośrodki naukowo-badawcze i biblioteki. Od 1999 roku w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym roku rozwijane jest oprogramowanie dLibra, najpopularniejszy system do budowy bibliotek sieciowych. Pierwsze wdrożenie systemu miało miejsce w 2002 roku, gdy stworzono Wielkopolską Bibliotekę Cyfrową. W obecnej chwili stanowi podstawę już szesnastu publicznie dostępnych bibliotek cyfrowych.
Gdzie tu jednak miejsce na web 2.0? Na to pytanie można odpowiedzieć przedstawiając Śląską Bibliotekę Cyfrową (ŚBC). Jest to pierwszy projekt wirtualnej biblioteki oparty na modelu rozproszonej publikacji dokumentów cyfrowych. ŚBC działa na zasadach podobnych do Wikipedii - z tą jednak różnicą, że własne dokumenty mogą dodawać instytucje oraz organizacje, które podpisały z biblioteką porozumienie.
Taka forma społecznego generowania zawartości wzmogła zapotrzebowanie na informację dotyczącą digitalizacji i bibliotek cyfrowych. Bibliotekarze współtworzący zasoby Śląskiej Biblioteki Cyfrowej zamierzają sprostać temu zadaniu tworząc forum dyskusyjne i blog o wspólnej nazwie Biblioteka 2.0. Konkretna data uruchomienia tej platformy nie została jeszcze podana, ale jak tylko zostanie otwarta z przyjemnością przekażemy Wam informację na ten temat.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*