Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Organizatorzy konkursów "Serialowe kody wymień na nagrody" oraz "Pusty SMS" przegrali w sądzie z UOKiK.

robot sprzątający

reklama


Naciąganie na Premium SMS-y to temat-rzeka, którym zajmujemy się w Dzienniku Internautów od lat. Obok stricte amatorskich stron zachęcających np. do poznania daty swojej śmierci - oczywiście za „drobną” opłatą - powstało też wiele firm, których model biznesowy opiera się na organizowaniu SMS-owych loterii. Co poniektórym wnikliwie przyjrzał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Firmy, niezadowolone z decyzji Prezes UOKiK, odwołały się do SOKiK i poniosły porażkę, ale po kolei...

Pusty SMS

Jeden z wyroków, o którym UOKiK kilka dni temu poinformował na swojej stronie, dotyczy loterii Pusty SMS. Pisaliśmy o niej w Dzienniku Internautów już w 2009 r. Rok później konkurs ten trafił pod lupę Urzędu. Zastrzeżenia wzbudziła treść komunikatów, które otrzymywali konsumenci. Sugerowały one jednoznacznie, że konsumenci otrzymają nagrodę, jeśli tylko odeślą pusty SMS. Szkopuł w tym, że wysłanie takiej wiadomości gwarantowało jedynie rejestrację w konkursie i ewentualnie udział w losowaniu, a nie przyznanie nagrody.

W grudniu 2010 r. Prezes UOKiK uznała, że spółka Internetq Poland, która organizowała loterię, stosowała zakazaną agresywną praktykę rynkową. Na firmę została wtedy nałożona kara finansowa w wysokości 499 650 zł. Firma odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który 23 stycznia 2013 r. potwierdził decyzję UOKiK, w tym również wysokość nałożonej kary.

Loteria Pusty SMS zakończyła się - zrzut ekranu

Serialowe kody wymień na nagrody

Konkurs o takiej nazwie organizowała spółka Mobile Formats, informując potencjalnych uczestników, że tylko ta loteria jest gwarantowana przez Telewizję Polską i nadzorowana przez Ministerstwo Finansów. Słysząc w telewizji taki komunikat, przeciętny konsument miał prawo sądzić, że reklamowany konkurs SMS-owy podlega specjalnej kontroli, przez co jest bezpieczniejszy i uczciwszy niż inne.

Sonda
Zdarzyło Ci się brać udział w SMS-owej loterii?
  • Tak
  • Nie
wyniki  komentarze

W czerwcu 2011 r. Prezes UOKiK stwierdziła, że Mobile Formats wprowadzała konsumentów w błąd, i nałożyła karę finansową w wysokości 85 058 zł. Firma skorzystała z przysługującego jej prawa i odwołała się od tej decyzji. 20 marca 2013 r. SOKiK podzielił stanowisko UOKiK, uznając, że firma stosowała zarzucane jej praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Kto jeszcze został ukarany za tego typu konkursy? Zobacz pod tagiem „loterie SMS”.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: UOKiK, DI24.pl



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E