Użytkownicy nie zawsze mają świadomość, że często jedno kliknięcie myszką dzieli ich od stania się ofiarą ataku w internecie. Dwie trzecie (65%) użytkowników internetu na całym świecie, w tym dwóch na pięciu (40%) polskich użytkowników, stało się ofiarami cyberprzestępstw, np. wirusów komputerowych, oszustw online czy kradzieży numerów kart kredytowych i tożsamości – wynika z raportu Gemiusa opracowanego na zlecenie Norton.
reklama
Raport rzuca światło na emocje, jakie opanowują osoby, które zostały w jakikolwiek sposób zaatakowane lub oszukane w sieci. Badanie pokazuje, że najsilniejsze emocje i reakcje odczuwane przez ofiary w Polsce to złość (62%), zdenerwowanie (55%) i uczucie bycia oszukanym (46%). W wielu przypadkach użytkownicy obwiniają się za bycie zaatakowanym. Jedna trzecia polskich użytkowników sądzi, że może stać się ofiarą cyberprzestępstw, a 62% nie spodziewa się, aby przestępcy mogli zostać postawieni przed wymiarem sprawiedliwości. Taka postawa wynika z poczucia bezsilności i niechęci do podejmowania proaktywnych działań.
Pomimo coraz większego nasilenia cyberprzestępczości, powszechności zagrożeń i ich nagłaśniania, ludzie nie zmieniają swojego zachowania – mniej niż połowa (44%) polskich użytkowników twierdzi, że zmieniłaby swoje zachowanie w internecie, gdyby stała się ofiarą. W tym przypadku najwięcej osób (60%) twierdzi, że zgłosiłoby cyberprzestępstwo na policję, jednak spośród osób, które były celem ataku w internecie, tylko 13% skontaktowało się z organami ścigania.
Mimo tych kłopotów zgłaszanie cyberprzestępstw, na przykład na policję, jest niezmiernie ważne. Musimy sobie uświadomić, że wszyscy płacimy za taką nielegalną działalność - tłumaczy Maciej Iwanicki, ekspert firmy Symantec. - Cyberprzestępcy kradną celowo niewielkie kwoty, aby pozostały one niezauważone, jednak zsumowane stają się już znaczące. Niezgłaszanie nawet najmniejszych strat oraz ataków czyni ich po prostu bezkarnym.
Naprawienie skutków przestępstwa w internecie może być bardzo frustrujące. Według omawianego raportu dla 43% Polaków zajmuje ono do 7 dni, a 12% respondentów twierdzi, że nigdy nie rozwiązało wszystkich problemów. Dla ponad co trzeciego polskiego użytkownika największą konsekwencją związaną z cyberprzestępstwem było doświadczenie negatywnych emocji, zaś dla 29% - czas potrzebny na naprawienie szkód.
Raport dotyka także kwestii mniejszych przestępstw czy też „niewinnych kłamstw”. 28% respondentów uważa za legalne pobranie jednego utworu muzycznego, całego albumu lub filmu bez płacenia. Z kolei 34% badanych choć zgadza się, że te działania pozostają w sprzeczności z prawem, nie postrzega ich jako złych moralnie. Co dziesiąty (14%) polski użytkownik nie widzi nic złego w przeglądaniu poczty e-mail lub historii przeglądarki bez zgody właściciela.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*