Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Reklama w serwisach biznesowych najdroższa

26-02-2010, 11:23

Najdrożej zapłacimy za reklamę w serwisach biznesowych, poświęconych budownictwu i informacyjnych. Stosunkowo tania jest reklama w sieciach społecznościowych i serwisach edukacyjnych – tak wynika z raportu adStandard 2010 poświęconego reklamie internetowej.

Raport adStandard 2010 można znaleźć na stronach serwisu Internet Standard. Dokument jest dość obszerny i porusza wiele zagadnień związanych z reklamą w sieci. Znajdziemy w nim analizę potencjału internetu jako medium dla reklamy, przegląd form reklamy online, opis modeli rozliczeń i in. Szczególnie interesujące części raportu to: rankingi sieci reklamowych i wydawców oraz badanie cenników reklamowanych.

Rankingi wydawców i sieci

W rankingu wydawców, utworzonym na podstawie liczby użytkowników, odsłon i zasięgu na pierwszych trzech miejscach znalazła się Grupa Google, Grupa Onet.pl oraz nasza-klasa.pl. W zestawieniu znalazło się pięć polskich portali (Onet, WP, Gazeta.pl, Interia, o2.pl). Dwie pozycje należą do serwisów społecznościowych (Nasza-Klasa, serwisy GG). Branżę e-commerce reprezentuje Allegro i należące do niego ceneo.pl. Jest też Grupa Polskapresse, właściciel serwisu ogłoszeniowego Gratka.pl.

Ranking sieci reklamowych otwierają: E-drapacz (ARBO network + Ad.net), adRakieta (IDMnet + o2.pl). Te produkty można wykorzystać w kampaniach bez dokładnie określonej grupy docelowej. Miejsca 3-7 przypadły największym sieciom skupiającym serwisy o profilu tematycznym (IDMnet1, ARBOnetwork, Ad.net, Netshare, AdTotal). Na 8 pozycji z zasięgiem 64,5% uplasowała się sieć wertykalna Glossy Media, która zrzesza kilkadziesiąt serwisów kierowanych głównie do kobiet, natomiast 9 miejsce należało w listopadzie ub.r. do uruchomionej w 2007 r. sieci horyzontalnej Ad-Vice.

>>> Czytaj: Polska: Rynek reklamy online rośnie

Ile za reklamę?

Jeśli chodzi o porównywanie ofert reklamowych pod względem ceny, to nie było to zadanie łatwe ze względu na bardzo rozbudowane cenniki. Dlatego w ramach raportu opisano części "typowego cennika reklamowego". Pakiety profilowane, oferta targetowania czy niestandardowe formy reklamy u każdego wydawcy lub sieci są inne i przez to trudno je porównywać.

Zdaniem autorów raportu pakiety emitowane w serwisach o tematyce biznesowej należą do najdroższych reklam. Za tysiąc emisji Billboarda, Double Billboarda i Medium Rectangle’a trzeba zapłacić co najmniej 41 zł. Najniższe ceny pakietów biznesowych oferują duże sieci horyzontalne oraz specjalizujące się w tym segmencie sieci wertykalne (umożliwiają one dokładniejsze targetowanie).

Do najdroższych pakietów w polskiej sieci można też zaliczyć te emitowane w serwisach poświęconych budownictwu. Trzecią po biznesie i budownictwie najdroższą kategorią tematyczną jest "Informacje, publicystyka, media". Za tysiąc emisji Billboarda w serwisach informacyjnych zapłacimy przeciętnie ok. 60 zł. Drugim względnie najtańszym formatem jest Skyscraper (ok. 76 zł), a trzecim – Medium Rectangle (ok. 87 zł).

Poziom cen jest wyraźnie niższy w kategorii "Kultura, rozrywka". Za tysiąc odsłon Billboarda zapłacimy przeciętnie ok. 39 zł. Na podobnym poziomie kształtują się ceny CPM Skyscrapera i Medium Rectangle’a (ok. 51 zł), a także Double Billboarda i Halfpage’a (ok. 67 zł).

Do najtańszych powierzchni reklamowych w polskiej sieci należą serwisy edukacyjne. Tysiąc odsłon Billboarda, Medium Rectangle’a i Skyscrapera można w nich kupić już za 15 zł. Najniższa cena Billboarda z Toplayerem to tylko 30 zł. Zakresy cenowe pakietów edukacyjnych są jednak szerokie – minimalna cena ostatniego z wymienionych formatów jest prawie 10 razy mniejsza niż cena maksymalna (299 zł).

Serwisy społecznościowe także oferują tanią powierzchnię reklamową. Za tysiąc odsłon Billboarda i Skyscrapera zapłacimy w tej kategorii ok. 12-13 zł, a dla Double Billboarda przeciętna cena będzie mniej więcej o połowę wyższa (ok. 19 zł). Największe polskie serwisy społecznościowe przeważnie nie mają w swoich cennikach produktów takich, jak Medium Rectangle, Halfpage czy Billboard z Toplayerem, oferują za to wiele formatów niestandardowych (np. belki, buttony).

Więcej informacji na ten temat da się znaleźć w raporcie adStandard2010 dostępnym w serwisie InternetStandard.

>>> Obejrzyj także: Reklama może wejść w "środowisko użytkownika" (wideo)


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: InternetStandard



Ostatnie artykuły:





fot. Freepik




fot. Freepik



fot. DALL-E