Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Napster: 6 mln utworów bez DRM!

20-05-2008, 12:51

Sprzedaż utworów bez DRM, w formacie MP3 rozpoczął serwis Napster. Samo sprzedawanie bez antypirackich zabezpieczeń to nic nowego, ale Napster jako pierwszy będzie naprawdę ogromnym źródłem takich plików.

Napster wraz z udostępnieniem swojego oprogramowania w wersji 4.5 ogłosił, że osoby korzystające z jego usług będą mogły zakupić utwory w formacie MP3. Katalog Napstera obejmuje obecnie ponad 6 mln utworów.

Będzie można je kupić za 99 centów. Cena całego albumu zaczyna się od niecałych 10 USD. Zabezpieczenia DRM będą nadal wykorzystywane w przypadku utworów sprzedawanych w modelu abonamentowym. Choć Napster ma charakter międzynarodowy, na razie pliki MP3 będą dostępne dla użytkowników z USA.

Prezes Napstera Chris Gorog wyraził radość z powodu uruchomienia nowej formy sprzedaży. Stwierdził, że jest to "ważne nie tylko dla Napstera, ale także dla zdrowia rynku muzyki cyfrowej".

Antypirackie zabezpieczenia DRM obecnie postrzegane są jako rozwiązania nieskuteczne w walce z piractwem i głównie utrudniające życie uczciwym nabywcom. Zabezpieczają one plik przed kopiowaniem, a więc osoba która uczciwie zapłaciła za piosenkę nie może jej przenieść na swój odtwarzacz.

Jak dotąd tylko sklep Amazon.com zaoferował utwory bez DRM od wszystkich większych wytwórni nagraniowych. Niezabezpieczone przed przegrywaniem utwory oferuje jeszcze sklep iTunes, ale są to tylko piosenki z katalogu wytwórni EMI, droższe niż w serwisie Napster, ale zapisane w lepszej jakości.

Na początku maja organizacja RIAA przekonywała, że zabezpieczenia antypirackie ciągle będą potrzebne. Organizacja argumentowała, że większość dostępnych modeli sprzedaży muzyki po prostu ich wymaga. Krok poczyniony przez Napstera pokazuje jednak, że sprzedawanie utworów bez DRM jest potrzebną alternatywą.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: CNET, AP



Ostatnie artykuły:

fot. DALL-E




fot. DALL-E



fot. DALL-E