Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Odpowiednio przeprowadzone badania rynku mają na celu oszacowania szans na powodzenie danego biznesu. Zdarza się także, że wykonuje się je po to, by określić kierunek, w którym należy się udać, by zadowolić klientów. Na czym polegają badania rynku i w jaki sposób je wykonać?

badania rynku

Badania rynku - analiza konkurencji

Badanie rynku przeprowadza się na wielu płaszczyznach. Na początku warto przebadać sam rynek, a dokładniej jego konkurencyjność. W tym celu należy przeanalizować trendy, ocenić wartość sprzedaży i potencjalne kanały dystrybucji. Jeśli rynek zalany jest produktami podobnymi do tego, co sami chcemy proponować, oznacza to, że jest popyt, ale bardzo ciężko będzie się przebić. W tym wypadku w grę wchodzi dodatkowo analiza cen. Jeśli chcemy wejść na rynek z nowym biznesem, to właśnie ceny będą odgrywały kluczową rolę.

Żeby się przebić, trzeba je dostosować do realiów rynku i najlepiej dodatkowo obniżyć, przynajmniej na jakiś czas. Koniecznie trzeba także przejrzeć działania konkurencji, zwłaszcza największych przedsiębiorstw, które mają pieniądze i możliwości, by nas zniszczyć. Analiza biznesu pozwoli uzyskać obraz mocnych i słabych stron firm, które to trzeba odpowiednio wykorzystać.

Badanie rynku - ocena potrzeb klientów

Dobre badania rynku obejmują nie tylko ocenę działań konkurencji, ale przede wszystkim zapotrzebowanie konsumentów na dany produkt bądź usługę. To właśnie od klientów w głównej mierze zależy powodzenie naszego biznesu, bo to oni wniosą do naszej spółki pieniądze.

Podziały schematów badań rynku

Badania rynku to zespół działań polegających na gromadzeniu informacji o sytuacji rynkowej, przyczynach tej sytuacji, a także tendencjach rozwojowych. Celem tych badań jest zdobycie konkretnych informacji, w celu oszacowania mechanizmów rynkowych i opracowania planu dalszego rozwoju.

Badania rynku możemy podzielić na kilka kategorii. Pierwszy podział dotyczy horyzontu czasowego dokonywanych badań. Mamy tu analizę rynku, która polega na dokładnym poznaniu aktualnych i zamierzchłych zjawisk, czynników i procesów rynkowych, a także prognozowanie, czyli jak sama nazwa wskazuje, przewidywanie trendów i sytuacji na rynku w przyszłości.

Badania dzielą się także w zależności od metodyki zbierania danych. Badania jakościowe mają na celu zebranie statystyk, na podstawie których będzie można wysnuć wnioski dotyczące przyczyn konkretnych zachowań. Badania ilościowe natomiast służą do zdobycia suchych statystyk i wskaźników charakteryzujących powszechność danego zjawiska.

Kolejny podział dotyczy typu analizowanych danych. Wyróżniamy badania pierwotne, które polegają na zrobieniu czegoś "od zera", jak i badania wtórne polegające na reinterpretacji uzyskanych wcześniej wyników. Wyróżniamy także badania zewnętrzne i wewnętrzne. Te pierwsze opierają się na danych zawartych w firmie, drugie natomiast wykorzystują także informacje dostarczane z urzędów i agencji zajmujących się badaniami rynku. Ostatnia kategoria to cel badania. Nie będziemy jej rozwijać, gdyż każde badanie wykonywane jest dla osiągnięcia innych efektów.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag badania rynku