Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Mix i mastering to dwa ostatnie etapy nadające projektom dźwiękowym finalną formę. Dzięki nim będziemy mieć pewność, iż nasz projekt będzie brzmiał profesjonalnie w każdych warunkach i na każdym sprzęcie. Dodatkowo etap masteringu odpowiada, za poprawne podgłośnienie naszych realizacji do wymaganych standardów w zależności od tego, gdzie będzie odtwarzany.

Dzięki temu ostatniemu etapowi będziemy mieć pewność, że głośność naszego projektu nie będzie odstawała od innych profesjonalnych produkcji na rynku. Tworzenie projektów dźwiękowych i muzycznych składa się z wyżej wymienionych etapów. Należy jednak pamiętać, iż w całości najważniejsze jest poprawne zrealizowanie rejestrowanych dźwięków (np. odpowiednie zgranie partii wokalnych, instrumentów) oraz wyprodukowanie (czyli poprawne dobranie brzmień w projekcie, tak aby na tym etapie całość brzmiała już zawodowo). Dzięki temu ostatnie dwa etapy czyli mix i mastering powinny stanowić już finalne dodanie szlifu całości, aby brzmiała jak najbardziej profesjonalnie i idealnie w każdych warunkach w których odtwarzamy nasze projekty.

 

Co składa się na etap miksowania utworu muzycznego?

1. Upewniamy się iż poziom głośności ścieżek dźwiękowych jest odpowiedni. Czyli żaden ze śladów w projekcie nie ginie w gąszczu nagromadzonych częstotliwości. Do tego służą dwa podstawowe narzędzia - czyli suwak głośności oraz rozłożenie ścieżek w panoramie - prawy i lewy kanał, celem uzyskania odpowiedniej separacji.


2. Następnie jeśli w dalszym ciągu część naszych śladów jest nieczytelna w miksie, to w tym momencie wykorzystujemy korektor audio celem odpowiedniego zbalansowania częstotliwości w projekcie dźwiękowym, tak aby poszczególne elementy nie musiały ze sobą walczyć o to żeby były odpowiednio słyszalne.


3. Kolejny etap to dodanie odpowiedniej dynamiki na wybranych śladach w naszym projekcie. W wypadku kiedy zarejestrowane i wyprodukowane przez Was dźwięki nie mają jeszcze odpowiedniej mocy lub pomimo korekcji audio gdzieś dalej się gubią w miksie, to wtedy możemy wykorzystać narzędzie typu kompresor. Dzięki niemu w odpowiedni sposób możemy zbalansować głośność wybranego dźwięku, tak aby nie gubił on się w miksie lub wyciągnąć dodatkową energię, co przełoży się na lepszą dynamikę projektu.


4. Póki co zajęliśmy się uzyskaniem odpowiedniego balansu głośności i dynamiki w utworze. Należy jednak pamiętać, iż w większości przypadków trzeba dodać do projektów jeszcze jakąś przestrzeń. Wynika to z tego, że ludzkie ucho nie jest przyzwyczajone do dźwięków, które brzmiały by jakby były wszystkie zarejestrowane na sucho np. w kabinie wokalnej. Po prostu jest to dla nas nienaturalne, gdyż cały czas mamy do czynienia z odbiorem dźwięków wokół w jakiejś przestrzeni, która ma specyficzną akustykę wpływającą na to, że tworzy się w niej przestrzeń zbudowana z nagromadzonych ech. Dlatego aby nadać przestrzeń projektom dźwiękowym wykorzystuje się takie narzędzia jak pogłos lub echo celem odpowiedniego umieszczenia w miksie wybranych ścieżek.

 

Co jeszcze trzeba wiedzieć o mix masteringu?

Warto też tutaj wspomnieć, iż etap ten etap produkcji muzyki wiąże się dzisiaj także z tworzeniem jeszcze bardziej urozmaiconej panoramy stereo. Te efekty ją wprowadzają do miksu, ale należy pamiętać, iż można tutaj także wykorzystać takie efekty jak chorus, phaser, czy flanger, celem uzyskania jeszcze lepszej głębi w tym zakresie. Warto jednak pamiętać, że jak ze wszystkim, nie należy przesadzać w tym temacie. Za dużo efektów stereofonicznych na śladach? Może się to przełożyć na brak kompatybilności projektu dźwiękowego w trybie odtwarzania mono. A z reguły będzie się to objawiało w taki sposób, że niektóre ślady mogą nie być słyszalne w utworze w tym trybie lub może się na nich pojawić mocna modulacja, co po prostu nie będzie ładnie brzmiało.

Jak przejdzie się przez te wszystkie etapy związane z miksem projektów dźwiękowych, to pozostaje nam jeszcze etap masteringu. Jego głównym celem jest zgłośnienie projektu do wymaganych standardów. Czyli w zależności od tego gdzie będzie odtwarzany. Każde medium ma w dzisiejszych czasach różne docelowe wartości głośności. Dla przykładu Broadcast czyli radio i telewizja to -23 db LUFS, natomiast media streamingowe to z reguły ok -14 db LUFS. W przypadku jeśli pracujecie nad projektem muzycznym i ma on być wysłany do wytwórni to na dzień dzisiejszy docelowe wartości muszą oscylować w zakresie od -12 db LUFS do -5 db LUFS w zależności od tego jaki jest to gatunek muzyczny. Etap ten wykorzystuje agresywnie wpływające na dynamikę narzędzia do obróbki dźwięku. Dlatego tak ważne jest zwrócenie uwagi na to, aby finalny rezultat miał dynamikę jak najbardziej zbliżoną do tego co udało nam się uzyskać na etapie miksowania utworu.

 


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag nolstag nolhtag muzykatag mixtag mastering