Marketing w sieci a prawo: e-mailing a SPAM

Magda Judejko 02-07-2015, 16:26

Biznes online bardzo dynamicznie się rozwija, rośnie również konkurencja i przedsiębiorcy stosują najróżniejsze formy marketingu internetowego. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę, że łamiąc prywatność w sieci, tracą zaufanie potencjalnych klientów i mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności. Poniżej kilka wskazówek dotyczących jednej z form marketingu w sieci - tzw. e-mailingu.

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


Definicje:

Konsument - jest to osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. ( art. 231 KC).

Przedsiębiorca - osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 §1 KC, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

B2B (business to business)transakcja zawierana przez dwóch Przedsiębiorców.

B2C (business to consumer) – transakcja zawierana pomiędzy Przedsiębiorcą a Konsumentem.

Informacja handlowa - to każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług.

E-mailing - przesyłanie informacji handlowej za pomocą poczty elektronicznej (e-mail).

Spamming – przesyłanie do oznaczonego odbiorcy niezamówionej informacji handlowej za pomocą środków porozumiewania się na odległość.

UŚUDE – Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

UZNK - Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

UOKiK - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Według Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (UŚUDE) zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. tzw. SPAM.

Artykuł (UŚUDE), co prawda, skierowany jest do osób fizycznych, przez co można wnioskować, że wysyłanie e-maili z informacją handlową do przedsiębiorców na adresy, przykładowo, biuro@twojregulamin.pl lub info@twojregulamin.pl nie będzie zakazane przez tę ustawę. Należy jednak mieć na względzie, że przedsiębiorca będący adresatem wiadomości e-mail z informacją handlową będzie mógł zwrócić się m.in. o zaniechanie takiej praktyki na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 5 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (UZNK), który mówi o uciążliwej reklamie, do której kwalifikuje się niezamówiona informacja handlowa (SPAM).

Zarówno w przypadku adresów e-mail osób fizycznych, np. mudejko@gmail.com, jak i adresów służbowych, w których podawane są dane osobowe odbiorców, np. jan.kowalski@twojregulamin.pl, wymagane jest wyrażenie wyraźnej ZGODY na przesłanie informacji handlowej.

W jaki sposób najlepiej uzyskać zgodę na przesłanie informacji handlowej:

  • umieszczenie na stronie internetowej okienka z newsletterem, gdzie użytkownik będzie wpisywał swój adres e-mail; należy pamiętać, że pod newsletterem powinna być zawarta polityka prywatności;
  • wysyłając zaproszenia na fanpage lub profil wydarzenia/promocji na portalach społecznościowych lub pośrednio przez organizację konkursów;
  • umieszczenie na stronie internetowej lub w umowie podpisywanej przy obecności obu stron check boxa do zaznaczenia ze zgodą np. o treści: „Wyrażam zgodę na przesyłanie mi informacji handlowych dotyczących świadczenia usług przez firmę www.twojregulamin.pl”.

Kwestia przesyłania w formie wiadomości e-mail „zapytania o możliwość wysyłania informacji handlowej” traktowane jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz specjalistów bardzo sceptycznie ze względu na to, że może również zostać potraktowana jako niechciana wiadomość e-mail. W związku z tym wiadomość z zapytaniem o zgodę NIE może zawierać jakichkolwiek elementów informacji handlowej, tzn. nazwy promocji, nazwy produktu/usługi, linka do strony WWW, cen, a zgoda odbiorcy musi być wyraźna. 

Podsumowując:

  1. Można próbować bez zgody wysyłać e-mail z ofertą na adresy nienależące do osób fizycznych i niewymieniające danych osobowych, tzn. e-maili w rodzaju info@twojregulamin.pl, należy mieć jednak na względzie, że przedsiębiorca będzie mógł wezwać m.in. do zaniechania takiej praktyki w związku z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

  2. Zgodę należy uzyskać bezwzględnie w przypadku chęci wysyłania informacji handlowej na adresy osób fizycznych oraz e-maile służbowe, np. jan.kowalski@twojregulamin.pl.

  3. Magda Judejko
  4. Zgoda odbiorcy musi być wyraźna.

  5. Zapytanie o zgodę na możliwość przesłania informacji handlowej wysyłane drogą mailową jest sceptycznie odbierane przez UOKiK i nie może zawierać żadnego elementu oferty łącznie z linkiem do strony WWW adresata. Wysyłając mailing, należy liczyć się z konsekwencjami prawnymi.

Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.



Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać






  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2021 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.