Lojalność a profesjonalizm, czyli 12 lecie kontrowersyjnych zmian w prawie

05-12-2021, 22:15

W dniu 22 października 2021 roku minęło dokładnie 12 lat od momentu, gdy do polskiego prawodawstwa zostały wprowadzone dość kontrowersyjne przepisy nakazujące przesłanie do GIIF informacji nt. podejrzanych transakcji gospodarczych. Obowiązkiem tym zostały objęte wszystkie podmioty świadczące usługi finansowe i księgowe na rzecz małych, średnich i dużych przedsiębiorstw.

Lojalność a profesjonalizm, czyli 12 lecie kontrowersyjnych zmian w prawie

Lojalność czy profesjonalizm?

Choć dziś zapisy dotyczące przekazywania informacji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej są dla wielu osób czymś naturalnym, to w dniu 22 października 2009 roku były one dość kontrowersyjną nowością. Nie dość, że odtąd banki, biura rachunkowe i inne, podobne podmioty musiały przekazywać inspektoratowi szczegółowe dane nt. swoich klientów, to jeszcze mogły zostać posądzone o - często w sposób przypadkowy - o tzw. współudział w nielegalnym przecież procederze oszukiwania Skarbu Państwa. Jednym słowem, księgowy musiał stać się swoistym policjantem, którego zadaniem było nadzorowanie i kontrolowanie przedsiębiorcy pod kątem legalności podejmowanych przezeń działań.

Bank księgowemu nierówny

O ile zatem powyższe przepisy - przynajmniej w ograniczonym zakresie - można było "podpiąć" pod banki, o tyle w przypadku księgowych sprawa ta nie jest już taka prosta. W myśl uchwalonych wówczas zmian, Generalny Inspektor Informacji Finansowej winien wiedzieć o wszystkich podejrzanych transakcjach i zdarzeniach gospodarczych. Tutaj - uwaga - szczególną rolę odgrywa słowo "podejrzane", gdyż każde ze zgłoszeń było (i jest) dokładnie analizowane pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami. Nietrudno zatem dojść do wniosku, że księgowy został zarzucony szeregiem dodatkowych obowiązków, które niekoniecznie mają związek z prowadzoną przezeń specjalizacją.

Nowy charakter świadczonych zadań

Niestety, w polskich warunkach gospodarczych rosnący "profesjonalizm" obsługi klienta wiąże się z pracą w ciągłym zagrożeniu ze strony organów księgowych. To zaś wiąże się ze spadkiem wydajności pracy podmiotów księgowych, które są - zgodnie z obowiązującym prawem - wręcz zarzucone nadmiarem obowiązków. Reasumując, każde biuro rachunkowe musi prowadzić odrębny rejestr transakcji, które budzą wątpliwości pod kątem prawnym. Naturalnie przedkłada się to na rosnące koszty i ograniczone zaufanie na linii przedsiębiorca - księgowy.

Podsumowując, ciągła podejrzliwość ze strony organów fiskalnych nie wychodzi na dobre ani przedsiębiorcom, ani też obsługującym ich podmiotom. I pomyśleć, że zmiany te towarzyszą Polakom już od 12 lat...





Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać








Tematy pokrewne:  

tag nolstag GIIFtag biuro rachunkowetag AWPtag Amin12




pit 37
RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2022 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.