Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Kupując bilet online, uważaj na cenę

30-09-2011, 09:25

Niepełna informacja o cenie biletu to najczęściej spotykane uchybienie na stronach sprzedających bilety na wydarzenia kulturalne i sportowe. Taki jest wynik akcji EU Sweep, w ramach której organy kontrolne z całej Unii sprawdziły wybrane strony pod kątem przepisów o ochronie konsumentów. Wyniki tegorocznej kontroli pokazują, że sprzedawcy poprawiają swoje praktyki.

robot sprzątający

reklama


Unijne akcje EU Sweep, które mają na celu sprawdzenie uczciwości sprzedawców internetowych są prowadzone od roku 2007, kiedy to zbadano jak w UE przebiega sprzedaż biletów lotniczych online. W roku 2008 sprawdzano strony sprzedające dzwonki do komórek, potem pod lupę trafili sprzedawcy elektroniki, a w ubiegłym roku zweryfikowano sprzedawców biletów na imprezy kulturalne i sportowe

We wrześniu tego roku miała miejsce kolejna akcja EU Sweep i znów sprawdzono strony sprzedające bilety na różne imprezy. Pracownicy krajowych organów kontrolnych z krajów UE, Norwegii i Islandii zbadali w sumie 414 stron internetowych, a następnie zwrócili się do do sprzedawców o usunięcie stwierdzonych uchybień. W stosownych przypadkach nałożyły odpowiednie sankcje.

Czytaj: Coraz więcej PKS-ów sprzedaje bilety online

Już 88 proc. stron spełnia unijne wymogi w dziedzinie ochrony konsumentów, podczas gdy w 2010 r. odsetek ten wynosił zaledwie 40 proc. Główne problemy, jakie zidentyfikowano w ramach akcji kontrolnej:

  • brak informacji dotyczących ceny lub podawanie niepełnych bądź błędnych informacji (dotyczących np. ukrytych podatków lub opłat manipulacyjnych): z kontroli wynika, iż 94 proc. stron podaje obecnie w jasny sposób dokładne informacje dotyczące całkowitej ceny, podczas gdy w 2010 r. odsetek ten wynosił 55 proc.;
  • nieuczciwe warunki umowy (np. brak gwarancji terminowego dostarczenia biletu lub brak informacji dla kupującego o możliwości zwrotu, jeżeli dana impreza zostanie anulowana): 92 proc. skontrolowanych stron zawiera informacje o uczciwych zasadach i warunkach, w porównaniu z 57 proc. w 2010 r.;
  • brak informacji dotyczących sprzedawcy lub podawanie niepełnych bądź błędnych informacji (dotyczy to np. sprzedawców, którzy bezpodstawnie podają się za autoryzowanych przedstawicieli): 93 proc. skontrolowanych stron podaje obecnie wymagane dane kontaktowe sprzedawcy, tj. nazwę, adres oraz e-mail, podczas gdy w 2010 r. odsetek ten wynosił 72 proc.

Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w ramach akcji EU Sweep skontrolował sześć stron internetowych. Wszystkie zawierały nieprawidłowości, a trzech przedsiębiorców dobrowolnie zmodyfikowało strony internetowe.

Prezes UOKiK wydała także dwie decyzje: w jednej stwierdziła stosowanie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Spółka zaniechała jej stosowania. Na kolejną spółkę Prezes Urzędu nałożyła karę pieniężną za nieudzielenie informacji podczas postępowania wyjaśniającego. Obecnie Prezes Urzędu prowadzi dwa postępowania przeciwko przedsiębiorcom sprzedającym bilety w internecie.

Organy krajowe będą kontynuować prace nad usunięciem nieprawidłowości w nierozstrzygniętych jeszcze przypadkach. W przypadkach transgranicznych będą się kontaktować ze swoimi odpowiednikami w innych krajach. System akcji kontrolnych w całej UE nadal będzie funkcjonował, nowe kontrole są obecnie przygotowywane, a na 2012 r. zaplanowano więcej wspólnych działań.

Czytaj: Vectra: 486 tys. zł kary za informacje wysłane do klientów


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: KE, UOKiK