Jeśli kupujesz towar przez internet i bierzesz fakturę na firmę, nie będziesz mógł odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie masz wówczas statusu konsumenta.
reklama
Witam,
Mój problem jest następujący. Kupiłem telewizor w sklepie internetowym z dostawą gratis. Po przetestowaniu postanowiłem telewizor zwrócić, gdyż nie spełniał moich oczekiwań, wobec czego złożyłem oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Telewizor kupiłem na FV. Prowadzę małą firmę bez osobowości prawnej, a telewizor będzie służył do monitoringu - czyli nie będzie związany z bieżącą działalnością gospodarczą.
Proszę o pomoc w ocenie, czy sklep internetowy we właściwy sposób interpretuje przepisy Ustawy o prawach konsumenta?
Do tego listu Czytelnik załączył treść korespondencji otrzymanej od sklepu.
Szanowny Kliencie,
Informujemy, że w przypadku zawarcia Umowy sprzedaży jako firma/przedsiębiorca prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ramach tzw. 14 dniowego zwrotu nie przysługuje.
Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta Dz. U. z 24 czerwca 2014 r. poz. 827 umożliwiająca odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest ustawą konsumencką, regulującą stosunki pomiędzy przedsiębiorcą a Konsumentem, czyli osobą fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Przykro mi, ale zgodnie z powyższym zwrot Towaru na tej podstawie nie jest możliwy.
Dziękuję za pytanie. Dokonując zakupu na firmową fakturę, potwierdził Pan, że zakup ma bezpośredni związek z Pana działalnością gospodarczą i telewizor jest Panu potrzebny nie jako konsumentowi, ale firmie. Jeżeli chciałby Pan zakupić telewizor do celów prywatnych, to powinien Pan zakupić go jako osoba prywatna. W momencie gdy podaje Pan dane firmowe do faktury, dokonuje Pan zakupu jako przedsiębiorca.
Prawo do odstąpienia od Umowy przysługuje konsumentowi, gdy dokonał czynności prawnej z przedsiębiorcą np. poza lokalem przedsiębiorstwa. Sklep prawidłowo napisał definicję konsumenta, gdyż przepisał ją wprost z Ustawy. Zgodnie z art. 22 z indeksem 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121) za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.
Więcej informacji o prawach konsumenta znajdziesz tutaj.
Beata jest prawnikiem i właścicielem Cyberlaw. Na co dzień łączy biznes z prawem i bezpieczeństwem teleinformatycznym. Uwielbia pracę w interdyscyplinarnych zespołach i atmosferę startupów. Specjalizuje się w prawie nowych technologii.
Co wolno, czego nie wolno w internecie? Jeśli masz wątpliwości lub po prostu nie wiesz, wyślij nam swoje pytania pod adres redakcja@di24.pl
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|