Inwestycja w dobre oprogramowanie do zarządzania sklepem internetowym stwarza przedsiębiorcy szansę na zyskanie przewagi konkurencyjnej w e-biznesie. Wiele firm odsuwa podjęcie decyzji o innowacji w tym zakresie ze względu na ceny. Jakie są koszty związane z wyborem rozwiązania dla sklepu internetowego? Czy najkorzystniejsza opłata to najlepsza inwestycja?
Najniższe koszty dzięki platformie
Platforma to rozwiązanie, które ma najniższe koszty początkowe, a w ramach comiesięcznej opłaty klient zyskuje między innymi: serwer (hosting) i świadczenie usług administracyjnych oraz automatyczne aktualizacje. W przypadku problemów z działaniem platformy w większości przypadków usterki są usuwane automatycznie. Szczegóły dotyczące opłat reguluje umowa o świadczenie usług zawierana przez strony na ustalony okres. W niektórych przypadkach do opłaty abonamentowej doliczana jest prowizja w wysokości zależnej od obrotów e-sklepu. Minusem tego rozwiązania jest brak możliwości dowolnych konfiguracji, takich jak wdrożenie własnych szablonów. Popularne platformy to: Shoper, Clickshop czy Sky-shop.
Oprogramowania typu open source – bez opłat?
Przykładami popularnego, otwartego oprogramowania są Pretashop i Magento. Klient nie ponosi kosztów związanych z ich zakupem, ale aby e-sklep działał, niezbędne jest dokonanie – często dość kosztowne – wdrożenia oraz personalizacji (na przykład umieszczenie logo przedsiębiorstwa). Wybór dostawcy oraz opłaty związane z hostingiem, domeną i certyfikatem SSL również są ponoszone przez usługobiorcę. Rozwiązanie open source jest korzystne, ponieważ umożliwia klientowi samodzielne działania w zakresie skryptu. Modyfikacje w kodzie mogą być dokonywane przez dowolnie wybrane firmy. Z drugiej strony w parze z oprogramowaniem nie idzie bezpłatna pomoc techniczna, a każdorazowa zmiana funkcjonalności wymaga zamawiania dodatkowych usług.
Koszty rozwiązania z licencją pudełkową
Decydując się na licencję pudełkową, klient ponosi jednorazową opłatę w wysokości od ok.500 zł do nawet kilkudziesięciu tysięcy, w zależności od marki i zaawansowania rozwiązania. Na rynku działa wiele firm, które oferują wdrożenie projektu. W ramach umowy licencyjnej usługodawca zapewnia także pomoc i aktualizacje – przynajmniej w zakresie bezpieczeństwa czy w odpowiedzi na zmieniające się przepisy prawa. Minusem korzystania z oprogramowania pudełkowego jest narzucanie przez usługodawcę aktualizacji i różnych ograniczeń licencyjnych, do których należy na przykład transfer witryny na inną domenę. Co więcej, takie aplikacje – będące często rozwiązaniami autorskimi – są zaszyfrowane i nie można swobodnie ingerować w cały kod. Przykładem jest jedna z wersji oprogramowania Shoper.
Oprogramowanie autorskie
To rozwiązania, które są tworzone i sprzedawane przez niektóre firmy, na przykład sklepy SitePromotor. Dużym plusem takiego oprogramowania jest to, że klient przy wyborze funkcjonalności i jego wdrażaniu współpracuje bezpośrednio z twórcą. Co więcej, firmy piszące skrypty są na bieżąco z nowinkami technicznymi oraz technologicznymi i uzupełniają swoje produkty o najnowszą funkcjonalność, czego przykładem są responsywne sklepy internetowe. Jeśli chodzi o obsługę sklepu, należy pamiętać, że to po stronie klienta leży wybór i nawiązanie współpracy z dostawcą hostingu i domeny wraz z certyfikatem SSL. Z drugiej jednak strony wielu developerów – twórców zamawianego rozwiązania – deklaruje pomoc w tym zakresie i wyręczenie klienta. Oprogramowania autorskie są bezpieczne i na bieżąco nadzorowane przez usługodawcę. Autorski skrypt trudno przekazać pod opiekę innej firmie, dlatego wszelkie zmiany są zależne od jej twórcy. Koszty, z jakimi należy się liczyć to kwoty od 3000 złotych. Niektóre firmy oferują rozłożenie ich na raty.
Oprogramowanie dedykowane
To rozwiązanie pisane jest na indywidualne zlecenie i jako odpowiedź na potrzeby klienta. Jest to opcja stosowana najczęściej przez duże sklepy on-line, które rozwijają je inhouse.
Przed podjęciem decyzji o zakupie oprogramowania dla sklepu internetowego klient powinien zastanowić się nad oczekiwaną funkcjonalnością oraz wymaganiami w stosunku do samego rozwiązania. Najmniejszy koszt to platformy – są więc one dobrym rozwiązaniem na próbę i rozpoczęcie działalności on-line. Przedsiębiorcy, którzy oczekują większej kontroli nad swoim sklepem i mają sprecyzowane wymagania, mogą skupić się pozostałych typach. Warte uwagi są oprogramowania autorskie, które dają możliwość nawiązania bezpośredniej współpracy z ich twórcami. Więcej informacji na ten temat na stronie developera http://www.sitepromotor.com.pl/sklepy-internetowe.html
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|