Zakładając darmowe konto w którymkolwiek z portali, udzielamy zwykle zgody na otrzymywanie mailingu reklamowego. Sposób, w jaki jest on przygotowywany, budzi czasem wątpliwości. Na prośbę jednego z Czytelników przyjrzeliśmy się reklamom wysyłanym przez o2.pl. W aktualizacji podajemy stanowisko UOKiK w sprawie kontrowersyjnych listów.
reklama
Zauważyłem oszukańcze praktyki dużych portali. Przykładowo, kiedy zakładamy konto e-mail na jednym z nich, zgadzamy się z wysyłaniem reklam. No ok, nikt ich nie chce, a i tak przesyłają. Problem polega na tym, w jaki sposób to robią - napisał do redakcji Dziennika Internautów Andrzej Stolarczyk z Grupy CentrumXP.pl.
Do skrzynek użytkowników zarejestrowanych w portalu o2.pl trafiły niedawno dwa listy reklamowe o następującym wyglądzie, co w komentarzach na stronie VaGla.pl potwierdza także osoba podpisująca się jako moron:
Od: Karol A. Niezłomnowski
Temat: Re: Gdzie kredyt?
Hej,
Czy to prawda, że ostatnio brałeś kredyt? W którym banku?
Z góry dzięki za pomoc. Ja właśnie zastanawiam się nad
kupnem mieszkania...
Karol
[duży odstęp]
---
Reklama rozesłana przez Portal o2.pl
zgodnie z regulaminem kont e-mail.
Nadawcą listu jest:
o2.pl Spółka z o.o.
ul. Jutrzenki 177
02-231 Warszawa
Od: Karol A. Niezłomnowski
Temat: Re: Re: Gdzie kredyt?
Dobra, już nieważne :). Adrian dał mi namiar na www.bankowo.pl.
Tam są chyba prawie wszystkie banki...
Jeszcze raz przepraszam za zamieszanie...
K.
---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Karol A. Niezłomnowski
Data: 24 września 2008 16:46
Temat: Re: Gdzie kredyt?
>
> Hej,
>
>
> Czy to prawda, że ostatnio brałeś kredyt? W którym banku?
> Z góry dziękuję za pomoc. Ja właśnie zastanawiam się nad
> kupnem mieszkania...
>
>
>
> Karol
>
>
[duży odstęp]
---
Reklama rozesłana przez Portal o2.pl
zgodnie z regulaminem kont e-mail.
Nadawcą listu jest:
o2.pl Spółka z o.o.
ul. Jutrzenki 177
02-231 Warszawa
Andrzej Stolarczyk zwrócił się do redakcji Dziennika Internautów z pytaniem: Czy to nie jest nielegalne? Wprowadza klienta w błąd, na pierwszy rzut oka nie widać, że to jest reklama, dopiero po zobaczeniu adresata wszystko jest jasne: Reklama wysłana przez portal o2.pl. Nie jest to pierwszy przypadek takich praktyk. Wiadomo, że nikt by nie zajrzał do wiadomości, w której temacie jest słowo "reklama" lub "o2" itd. Mam takie wrażenie, że to jest zwyczajne wprowadzanie w błąd klienta.
O wyjaśnienia poprosiliśmy najpierw portal o2.pl, nie udało nam się jednak poznać argumentacji uzasadniającej wysyłanie takiego właśnie mailingu reklamowego. Dariusz Kołtko, Dyrektor Biura Zarządu, napisał: Generalna zasada - nie komentujemy działań reklamowych prowadzonych dla klientów. Przesyłki reklamowe wychodzą od nas z wyraźnie oznaczonym nadawcą i stopką.
Zwróciliśmy się też do do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Maciej Chmielowski z Biura Prasowego UOKiK poinformował redakcję Dziennika Internautów: Zgodnie z prawem przedsiębiorca nie może wprowadzać konsumentów w błąd poprzez oznaczanie w polu nadawcy adresu poczty elektronicznej innego podmiotu, jako źródła przekazu.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2007 roku wydał decyzję w takiej sprawie. Uznaliśmy wówczas, że portal Money.pl naruszył prawo oznaczając przesyłane komunikaty handlowe w sposób wprowadzający konsumentów w błąd, co do ich pochodzenia. Portal umieszczał w nagłówkach e-maili - polach przeznaczonych zwyczajowo dla nadawcy, dane reklamodawcy. Zgodnie z przepisami powinien umieścić swoje. W praktyce odbiorcy rozsyłanych przez portal listów mogli odnieść przekonanie, że otrzymują je od innych podmiotów niż Money.pl, a odbierana korespondencja jest niezamówioną informacją handlową (tzw. spamem).
O kontrowersyjnych praktykach Money.pl informowaliśmy naszych Czytelników w artykułach pt. Wpadka UOKiK? Money.pl walczy o swoje dobre imię oraz UOKiK: Portal Money.pl rozsyłał "uciążliwą" pocztę.
AKTUALIZACJA 1
Od: "Karol A. Niezłomnowski - przesłane przez o2.pl" [karol31.x@prokonto.pl]
Do: "Reklama wysłana przez portal o2.pl" [info@o2.pl]
Temat: Re: Gdzie kredyt?
Od: "Karol A. Niezłomnowski - przesłane przez o2.pl" [karol31.x@prokonto.pl]
Do: "Reklama wysłana przez portal o2.pl" [info@o2.pl]
Temat: Re: Re: Gdzie kredyt?
Warto zauważyć, że o2.pl nie jest jedynym polskim portalem, który używa opisanych wyżej technik. Redakcja Dziennika Internautów odnotowała podobne praktyki np. w serwisie Fotka.pl. Powstaje pytanie: czy użytkownik powinien się dowiadywać o tym, że ma do czynienia z reklamą, dopiero po podjęciu dodatkowych czynności, takich jak otwarcie wiadomości, uwidocznienie pola DO czy przewinięcie strony (proszę zauważyć, jak nisko umieszczono w omawianych listach stopkę informującą o nadawcy)? Czy mailing reklamowy nie powinien być rozpoznawalny od razu? Dziennik Internautów kolejny raz zwrócił się do UOKiK z zapytaniem odnośnie zasad konstruowania listów reklamowych. Urząd dotychczas unikał zajęcia stanowiska w tej sprawie i udzielenia jednoznacznych odpowiedzi na zadane przez nas pytania.
AKTUALIZACJA 2
Maciej Chmielowski z Biura Prasowego UOKiK udzielił redakcji Dziennika Internautów następujących wyjaśnień: Wstępna analiza przesłanych maili wskazuje, że konsumenci nie są w tym przypadku wprowadzani w błąd, ponieważ nawet w polu nadawcy znajduje się informacja, że reklama została przesłana przez portal o2. Jest to więc trochę inna sytuacja niż w przypadku money.pl, gdzie w polu OD znajdowała się tylko i wyłącznie nazwa innego przedsiębiorcy.
Tak jak napisałem w poprzednim mailu, zgodnie z prawem przedsiębiorca nie może wprowadzać konsumentów w błąd poprzez oznaczanie w polu nadawcy adresu poczty elektronicznej innego podmiotu jako źródła przekazu. Należy jednak pamiętać, że każdy przypadek jest inny i należy rozpatrywać go indywidualnie.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|