Specjalista zajmujący się kampaniami PPC (Pay Per Click), w szczególności Gogole AdWords, to – obok specjalistów SEO oraz rzecz jasna handlowców – jedno z głównych stanowisk w agencjach interaktywnych. Co więcej, „adwordsowcy” znajdują zatrudnienie także na zasadach inhousowych w wielu dużych firmach, które zaczynają rozbudowywać własne działy marketingu internetowego. Co warto wiedzieć o tej profesji?
To, czym się zajmuje specjalista AdWords, to nie tylko konfigurowanie kampanii linków sponsorowanych w Google (czyli właśnie reklam AdWords), lecz również stałe nadzorowanie kampanii, optymalizowanie jej parametrów i sprawdzanie, jak przekłada się ona na realne efekty. Co więcej, kampanię można poszerzać o różne kanały dostępne w ramach platformy udostępnianej przez Google (m.in. reklama na YouTube czy w Gmailu).
Dekadę temu, by rozpocząć pracę w tym obszarze wystarczała dość podstawowa wiedza, obecnie jest trochę trudniej. Nadal można wdrożyć się w ten temat jako samouk, wymaga to jednak znacznie większego zaangażowania czasowego. Z drugiej strony wiele osób pozyskuje kompetencje w ramach stażów w agencjach interaktywnych, pracując w Polsce lub szukając pracy za granicą (zobacz oferty pracy: www.jober.pl).
Zdarza się również, że osoby zatrudnione w agencji na innych stanowiskach (np. związanych z obsługa klienta), w trakcie wykonywania swoich obowiązków dokształca się w zakresie możliwości, jakie daje Google AdWords i z czasem próbuje zmienić stanowisko.
W zawodzie tym doskonale odnajdują się osoby o analitycznym sposobie myślenia. Ciągłe operowanie na danych sprawia, że łatwo o obiektywne ocenienie własnej pracy. Trudno tez wpaść w rutynę – ciągłe zmiany w możliwościach platformy reklamowej sprawiają, iż cały czas trzeba się dokształcać.
Z drugiej strony ten sam nieustanny rozwój platformy reklamowej oznacza, że nie można sobie pozwolić na pozostanie w tyle. Po prostu jeżeli nie będziesz sprawdzać nowych możliwości, szybko odbije się to na jakości prowadzonych kampanii reklamowych w porównaniu z kampaniami konkurencji.
Wracając jednak do zalet – wraz z kolejnymi zmianami w interfejsie wyszukiwania Google, wyniki naturalne są spychane coraz niżej, podczas gdy reklama płatna jest coraz bardziej eksponowana. W praktyce oznacza to tyle, że nawet w niszowych branżach rośnie zapotrzebowania na poprowadzenie kampanii AdWords. Co za tym idzie – również na specjalistów, którzy zoptymalizują kampanie w taki sposób, aby ich efektywność była możliwie wysoka.
Pod tym względem nie ma jednej reguły. Teoretycznie można powiedzieć, ż e w wielu agencjach interaktywnych „adwordsowcy” zarabiają w granicach między trzema, a czterema tysiącami netto (początkujący mniej, doświadczeni i doskonale operujący statystykami Google Analytics znacznie więcej). W praktyce dużo zależy od wielkości agencji, ale też od budżetów klientów, których agencja obsługuje.
Ofert pracy najlepiej szukać w kategoriach marketing/reklama na popularnych stronach z ofertami pracy w marketingu.
Oczywistą odpowiedzią są agencje interaktywne, ale jak się okazuje nie tylko. Jak już zasygnalizowaliśmy wcześniej, co jakiś czas zdarza się, iż własnych specjalistów AdWords zatrudniają duże firmy, które budują wewnętrzne działy reklamy internetowej. Warto mieć jednak na względzie, że choć stanowisko „inhousowe” często wiąże się z wysokimi zarobkami i możliwością skupienia się na jednej kampanii, problemem może być mniejsza niż w przypadku pracy w agencji możliwość wymiany informacji na temat nowości w Google z innymi osobami z branży.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|