Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

W nawykach zakupowych konsumentów można dostrzec dynamiczne zmiany. Coraz częściej opierają oni swoje decyzje na rekomendacjach. Wynika to m.in. z rozpowszechniania się trendu ambasadorów marki, którzy wykorzystując zaufanie swoich odbiorców pomagają markom dotrzeć do nowych klientów. Ten mechanizm stosowany jest w programie poleceń, który polega na budowie sieci ambasadorów marki rekomendujących produkty i usługi, tym samym przyczyniając się do wzrostu sprzedaży.

Jak dotrzeć do klientów dzięki programowi poleceń

Co zyskujesz dzięki programowi poleceń?

Jak wynika z badań Global Trust in Advertising i Siebel MultiChannel Services, w przypadku rekomendacji szansa na sprzedaż usługi lub produktu klientowi jest większa nawet o 400% niż wtedy, kiedy klient dowiaduje się o ofercie ze standardowego przekazu reklamowego. Programy poleceń bazują na zaufaniu konsumentów do osób, z którymi łączą ich wspólne wartości i zainteresowania, które są dla nich pewnego rodzaju autorytetami. Klienci są zdecydowanie bardziej skłonni przekonać się do produktu, jeśli zostanie on im zaprezentowany i polecony przez osobę im znaną (niekoniecznie osobiście) i lubianą.

Program poleceń jest długotrwałym działaniem marketingowym, którego uczestnicy odpowiadają za reklamę Twoich produktów lub usług. Za rekomendacje otrzymują oni konkretne wynagrodzenie w postaci punktów, dodatkowych benefitów, rabatów czy też nagród rzeczowych.

Program poleceń to jednak przede wszystkim realne korzyści dla Twojej firmy:

  • Wzrost zasięgów – dotarcie do szerszego grona odbiorców
  • Zaufanie konsumentów, wynikające z zaufania do ambasadorów marki
  • Wzrost sprzedaży, będący następstwem poleceń ludzi, który są autorytetami wśród szerokiego grona społeczności
  • Optymalizacja kosztów na działania marketingowe – program poleceń wymaga niewielkich nakładów finansowych. Ambasadorzy otrzymują swoje wynagrodzenie dopiero po osiągnięciu konkretnych wyników

Zbuduj społeczność zaufanych ambasadorów Twojej marki

Aby jednak program afiliacyjny był naprawdę skuteczny, ważne jest właściwe dopasowanie ambasadorów marki do jej charakteru i branży. Ma to znaczenie zarówno dla powodzenia działań marketingowych, jak również skuteczności w budowaniu sieci uczestników programu. Ich odbiorcy muszą wpisywać się w cechy grupy docelowej Twojej firmy.

Przykład:

Producent części samochodowych chce uruchomić program poleceń. Szuka uczestników – ambasadorów dla swojej marki. W jego grupę docelową najlepiej wpisują się mężczyźni, którzy dzielą się wiedzą z zakresu motoryzacji – fani samochodów, zawodowi kierowcy i mechanicy prezentujący różne opcje samodzielnej naprawy usterek w pojazdach. Ich odbiorcami są zapewne mężczyźni interesujący się motoryzacją i dbający o swoje cztery kółka.

Ponadto w programach poleceń powinny brać udział osoby, które mają już ustabilizowaną pozycję w branży, docierają do szerokiego grona odbiorców i cieszą się ich zaufaniem. Tylko wtedy można liczyć na szybkie i konkretne korzyści.

Nagradzaj uczestników programu poleceń za ich zaangażowanie

Z uczestnictwa w programie afiliacyjnym ambasadorzy marki muszą mieć wymierne korzyści. W przeciwnym razie mogą nie wykazywać chęci udziału w programie. Na pewno warto uzgodnić warunki współpracy od razu na początku, przedstawić uczestnikom, co dzięki udziałowi w programie poleceń zyskują.Ponadto dodatkową motywacją będzie nagroda za najskuteczniejsze działania, co potwierdzają wyniki sprzedaży pochodzącej z rekomendacji konkretnej osoby. Za największe zaangażowanie i skuteczność ambasadorzy mogą otrzymywać dodatkowe nagrody finansowe lub rzeczowe.

Połącz program afiliacyjny z programem lojalnościowym

Działania marketingowe, jeśli tylko jest to możliwe, warto łączyć. Tak jest w przypadku programu poleceń i programu lojalnościowego, co skutecznie można zrobić za pośrednictwem platformy Loyalty Starter. Program afiliacyjny ma na celu zbudowanie sieci ambasadorów marki i pozyskiwanie nowych klientów. Program lojalnościowy ukierunkowany jest na wzmacnianie przywiązania do marki i lojalności klientów, co oczywiście przekłada się na wzrost sprzedaży.

Uczestnicy programu lojalnościowego mogą być jednocześnie ambasadorami marki, biorąc tym samym udział w programie poleceń. Programy wzajemnie się uzupełniają, a ich połączenie ogranicza wydatki na działania marketingowe i promocyjne. 

Bądź wsparciem dla uczestników programu poleceń

Na uczestnikach programów poleceń spoczywa duża odpowiedzialność. Z kolei Ty jako organizator programu poleceń musisz wykazać się zaufaniem do nich, przecież reklamują Twoje usługi lub produkty. Obu stronom zależy na skuteczności współpracy, dlatego wsparcie dla uczestników jest w tym przypadku konieczne, aby rekomendacje odbywały się zgodnie z założeniami. Powinni oni otrzymać konkretne wskazówki, jak reklamować produkt, na co zwrócić uwagę i czego unikać. Muszą dobrze go poznać, wcześniej przetestować i w razie jakichkolwiek wątpliwości otrzymać odpowiedzi na wszystkie pytania. Właśnie dlatego w programie poleceń po stronie firmy powinna być osoba odpowiedzialna za kontakt z uczestnikami i kontrolowanie przebiegu rekomendacji.

W programie poleceń wykorzystuje się siłę i skuteczność rekomendacji. To sposób na poprawę zasięgów i wzrost sprzedaży. Przede wszystkim jednak należy się skoncentrować na pozyskaniu najlepszych ambasadorów dla swojej marki. To właśnie dzięki nim ma ona szansę stać się bardziej znaną i lubianą.

 

Foto: Pexels, treść: materiał partnera


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *