W nawykach zakupowych konsumentów można dostrzec dynamiczne zmiany. Coraz częściej opierają oni swoje decyzje na rekomendacjach. Wynika to m.in. z rozpowszechniania się trendu ambasadorów marki, którzy wykorzystując zaufanie swoich odbiorców pomagają markom dotrzeć do nowych klientów. Ten mechanizm stosowany jest w programie poleceń, który polega na budowie sieci ambasadorów marki rekomendujących produkty i usługi, tym samym przyczyniając się do wzrostu sprzedaży.
Jak wynika z badań Global Trust in Advertising i Siebel MultiChannel Services, w przypadku rekomendacji szansa na sprzedaż usługi lub produktu klientowi jest większa nawet o 400% niż wtedy, kiedy klient dowiaduje się o ofercie ze standardowego przekazu reklamowego. Programy poleceń bazują na zaufaniu konsumentów do osób, z którymi łączą ich wspólne wartości i zainteresowania, które są dla nich pewnego rodzaju autorytetami. Klienci są zdecydowanie bardziej skłonni przekonać się do produktu, jeśli zostanie on im zaprezentowany i polecony przez osobę im znaną (niekoniecznie osobiście) i lubianą.
Program poleceń jest długotrwałym działaniem marketingowym, którego uczestnicy odpowiadają za reklamę Twoich produktów lub usług. Za rekomendacje otrzymują oni konkretne wynagrodzenie w postaci punktów, dodatkowych benefitów, rabatów czy też nagród rzeczowych.
Program poleceń to jednak przede wszystkim realne korzyści dla Twojej firmy:
Aby jednak program afiliacyjny był naprawdę skuteczny, ważne jest właściwe dopasowanie ambasadorów marki do jej charakteru i branży. Ma to znaczenie zarówno dla powodzenia działań marketingowych, jak również skuteczności w budowaniu sieci uczestników programu. Ich odbiorcy muszą wpisywać się w cechy grupy docelowej Twojej firmy.
Przykład:
Producent części samochodowych chce uruchomić program poleceń. Szuka uczestników – ambasadorów dla swojej marki. W jego grupę docelową najlepiej wpisują się mężczyźni, którzy dzielą się wiedzą z zakresu motoryzacji – fani samochodów, zawodowi kierowcy i mechanicy prezentujący różne opcje samodzielnej naprawy usterek w pojazdach. Ich odbiorcami są zapewne mężczyźni interesujący się motoryzacją i dbający o swoje cztery kółka.
Ponadto w programach poleceń powinny brać udział osoby, które mają już ustabilizowaną pozycję w branży, docierają do szerokiego grona odbiorców i cieszą się ich zaufaniem. Tylko wtedy można liczyć na szybkie i konkretne korzyści.
Z uczestnictwa w programie afiliacyjnym ambasadorzy marki muszą mieć wymierne korzyści. W przeciwnym razie mogą nie wykazywać chęci udziału w programie. Na pewno warto uzgodnić warunki współpracy od razu na początku, przedstawić uczestnikom, co dzięki udziałowi w programie poleceń zyskują.Ponadto dodatkową motywacją będzie nagroda za najskuteczniejsze działania, co potwierdzają wyniki sprzedaży pochodzącej z rekomendacji konkretnej osoby. Za największe zaangażowanie i skuteczność ambasadorzy mogą otrzymywać dodatkowe nagrody finansowe lub rzeczowe.
Działania marketingowe, jeśli tylko jest to możliwe, warto łączyć. Tak jest w przypadku programu poleceń i programu lojalnościowego, co skutecznie można zrobić za pośrednictwem platformy Loyalty Starter. Program afiliacyjny ma na celu zbudowanie sieci ambasadorów marki i pozyskiwanie nowych klientów. Program lojalnościowy ukierunkowany jest na wzmacnianie przywiązania do marki i lojalności klientów, co oczywiście przekłada się na wzrost sprzedaży.
Uczestnicy programu lojalnościowego mogą być jednocześnie ambasadorami marki, biorąc tym samym udział w programie poleceń. Programy wzajemnie się uzupełniają, a ich połączenie ogranicza wydatki na działania marketingowe i promocyjne.
Na uczestnikach programów poleceń spoczywa duża odpowiedzialność. Z kolei Ty jako organizator programu poleceń musisz wykazać się zaufaniem do nich, przecież reklamują Twoje usługi lub produkty. Obu stronom zależy na skuteczności współpracy, dlatego wsparcie dla uczestników jest w tym przypadku konieczne, aby rekomendacje odbywały się zgodnie z założeniami. Powinni oni otrzymać konkretne wskazówki, jak reklamować produkt, na co zwrócić uwagę i czego unikać. Muszą dobrze go poznać, wcześniej przetestować i w razie jakichkolwiek wątpliwości otrzymać odpowiedzi na wszystkie pytania. Właśnie dlatego w programie poleceń po stronie firmy powinna być osoba odpowiedzialna za kontakt z uczestnikami i kontrolowanie przebiegu rekomendacji.
W programie poleceń wykorzystuje się siłę i skuteczność rekomendacji. To sposób na poprawę zasięgów i wzrost sprzedaży. Przede wszystkim jednak należy się skoncentrować na pozyskaniu najlepszych ambasadorów dla swojej marki. To właśnie dzięki nim ma ona szansę stać się bardziej znaną i lubianą.
Foto: Pexels, treść: materiał partnera
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*