Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Jak czytać kawową etykietę? Na co warto zwrócić uwagę, sięgając po opakowanie kawy?

27-03-2023, 09:30

Opakowania kawy mogą być oryginalne, eleganckie, a czasami nawet przypominają dzieła sztuki. Niektórzy producenci trzymają się sprawdzonych, minimalistycznych rozwiązań, a inni chcą zaskoczyć klientów niebanalną grafiką. Niezależnie od rodzaju opakowania musi na nim znaleźć się etykieta produkcyjna, z której dowiemy się wielu istotnych informacji. Jakie z nich są najważniejsze dla samego smaku i aromatu kawy?

Jak czytać kawową etykietę? Na co warto zwrócić uwagę, sięgając po opakowanie kawy?

Region pochodzenia oraz odmiana kawy

Specyfika danego regionu, w którym rosła kawa, wpływa w dużej mierze na jakość ziaren i smaku, z którym spotkamy się po zaparzeniu napoju. Według specjalistów najlepsze kawowce rosną w Ameryce Południowej i gwarantują idealnie wyważony oraz uniwersalny smak. Kawa pochodząca z Afryki jest trochę słodsza i posiada więcej owocowych aromatów. Jeśli chodzi o kawowce pochodzące z Azji, to po zaparzeniu ich ziaren, zazwyczaj uzyskamy więcej nut przyprawowych, owocowych, ale także czekoladowych. Najlepsze kawy to te pochodzące z plantacji znajdujących się w Gwatemali, Brazylii, Kolumbii, Etiopii czy Kenii. Nie bez znaczenia jest też odmiana kawy, która może mieć różny bukiet aromatów. Odmiana Pacamara wyróżnia się lekką kwasowością i delikatnym body, natomiast Bourbon to odmiana bardziej słodka i z minimalną kwasowością.

Wysokość uprawy i sposób obróbki

Im wyżej rośnie kawowiec, tym jego ziarna wykazują się większą gęstością oraz kwasowością. Smak samego napoju jest bardziej delikatny i bogaty. Ma to związek z tym, że w wyższych partiach owoce rośliny dojrzewają wolniej, dzięki czemu ich smak i aromat staje się pełny. Jeśli chodzi o sposób obróbki, to kawy obrabiane metodą mytą zazwyczaj charakteryzują się wyższą kwasowością, czystszym i kompleksowym smakiem. W metodzie suchej, jak sam nazwa wskazuje, nie jest wykorzystywana woda. Kawy z naturalnej obróbki cechują się intensywnym, ciężkim i słodkim zapachem. Często można w nich wyczuć nuty owoców tropikalnych, a także czekoladę czy kakao. Niekiedy towarzyszy im również subtelny, winny posmak.

Data zbioru i palenia

Niestety, nie zawsze znajdziemy na etykiecie produkcyjnej informację dotyczącą daty zbioru kawy. Co ciekawe, wbrew pozorom odpowiednio przechowywane ziarna zachowują swoją świeżość i dobry smak przez długi czas. Częściej można natomiast spotkać się z informacją o dacie wypalenia ziaren. Kawa posiada najwięcej walorów smakowych do 3 miesięcy po wypaleniu – jest to umowny okres, po którym kawa oczywiście nadal może być dobra, jednak jeśli zależy nam na pełnym cieszeniu się jej aromatami warto trzymać się tego okresu. Data przydatności do spożycia jest oczywiście dłuższa i wynosi około 1-2 lata.

Stopień palenia kawy

Od stopnia palenia kawy także zależą jej walory smakowe i aromat uzyskanego naparu. Wymienić można ziarna:

  • jasno palone – pożądane przez koneserów, gdyż zachowują wszystkie swoje cenne właściwości smakowe i aromaty. Doskonale pasują do przelewowych metod parzenia,
  • średnio palone – także chętnie wybierane przez smakoszy, takie palenie nadal dobrze podkreśla aromaty i specyficzne nuty smakowe kawy. Sprawdzą się zarówno w metodach przelewowych, jak i espresso,
  • ciemno palone - mają wyczuwalną goryczkę i kwaskowatość. W naparze może być ciężej odnaleźć poszczególne smaki. Polecane są głównie do przyrządzania espresso.

Opis sensoryczny

Na etykietach swoich produktów, palarnie umieszczają także opis sensoryczny kawy. Mówi on o dokładnym smaku naparu, jaki można uzyskać po zaparzeniu danych ziaren.

Jak widać, etykieta zawiera wiele cennych dla nas informacji. Aby wybrać najlepszą dla siebie kawę z oferty sklepu Coffeedesk, wystarczy jedynie wiedzieć, jak ją czytać.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *