Internauci oszczędzają na autach

19-08-2009, 13:07

Co trzeci internauta twierdzi, że kryzys gospodarczy miał wpływ na decyzję o kupnie samochodu. Większość internautów decyduje się na auto używane, ale już nie tak chętnie sprowadzane z zagranicy - wynika z cyklicznego raportu sporządzonego przez firmę badawczą Gemius Internauci a rynek samochodów nowych i używanych.

Celem badania, przeprowadzonego w czerwcu 2009 roku, było poznanie preferencji internautów, którzy planują w ciągu 12 miesięcy kupić samochód. Badanie zrealizowano za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych, korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI.

Co czwarty badany internauta (24%) zadeklarował chęć zakupu samochodu osobowego w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Większość z badanych zainteresowanych kupnem samochodu decyduje się na auto używane (68%). Badani, którzy chcą zakupić auto nowe, są w zdecydowanej mniejszości, jest ich 23%.

Badani planujący zakupić nowy samochód częściej wybierają marki z segmentu premium (Mercedes, BMW) oraz marki z segmentu średniego, takie jak Opel i Toyota. Więcej niż połowa ankietowanych zadeklarowała, że są w stanie wydać na zakup auta więcej niż 70 tys. zł, a co trzeci badany jest w stanie wyłożyć od 30 do 70 tys. zł. Prawie 2/3 respondentów chce kupić nowe auto za gotówkę.

Preferencje dotyczące zakupu samochodu z rynku wtórnego pokrywają się z preferencjami badanych, chcących kupić samochód nowy. Oprócz wymienionych marek, jak Opel i Mercedes, w ich odpowiedziach występują także takie marki, jak Audi i Fiat. Ci ankietowani są w stanie zapłacić za auta zdecydowanie mniej. Więcej niż połowa z nich (54%) chce na ten wydatek przeznaczyć do 15 tys. zł. Również kupujący samochód używany w większości chcą zapłacić za niego gotówką.

53% osób, które chcą kupić samochód używany, nosi się z zamiarem sprowadzenia go z zagranicy. Jest to znaczący spadek do roku ubiegłego, gdy w ten sposób auto decydowało się kupić 70% badanych. Rynek, skąd sprowadzane są auta, nie zmienił się, nadal jest to Europa Zachodnia.

Nie powinno dziwić to, że dla ankietowanych najpopularniejszą formą poszukiwania informacji dotyczących kupna samochodu jest internet (55% przy kupnie auta nowego i 69% przy kupnie auta z drugiej ręki). Oprócz informacji z internetu osoby kupujące auta używane liczą na opinie rodziny i znajomych, a osoby kupujące samochody nowe liczą się bardziej z opiniami ekspertów w salonach sprzedaży.

Potencjalni właściciele samochodów nowych odwiedzają także oficjalne strony producentów, importera, czy dealera. Natomiast kupcy samochodów z rynku wtórnego poszukują informacji na stronach użytkowników danej marki oraz nieoficjalnych stronach poświęconych danej marce.

Co trzeci (33%) badany przyznał, że kryzys gospodarczy miał wpływ na decyzję o kupnie auta. Każdy zadeklarował, że pod wpływem kryzysu kupi samochód używany, tańszy lub bardziej ekonomiczny, niż wcześniej planował. 11% osób, które nie planowały kupna samochodu w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy, zakomunikowało, że to właśnie kryzys uniemożliwił im zrealizowanie planów dotyczących nabycia auta.

Co drugi badany (54%) posiadający samochód minimum 9-letni i jednocześnie nieplanujący zakupu auta w ogóle lub planujący zakup auta używanego byłoby skłonny do skorzystania z programu dopłat rządowych do zakupu nowych aut - obecnego w kilku krajach europejskich instrumentu mającego w założeniach pomóc branży motoryzacyjnej. Oznacza to, że z dopłat skorzystałoby 13% wszystkich badanych i ponad jedna piąta (21%) badanych zamierzających nabyć auto używane.


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
Tematy pokrewne:  

tag samochodytag motoryzacjatag kryzystag internaucitag Gemiustag badania
  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy