Dla szczęśliwców, którzy mogą pochwalić się pozytywnym wynikiem z egzaminu teoretycznego na prawo jazdy, zostanie do pokonania ostatni etap – część praktyczna. Jest to zdecydowanie trudniejsze wyzwanie, gdyż wymaga od nas szybkiej reakcji, odpowiedniego zachowania na drodze, odporności na stres oraz wyjątkowego skupienia. Kursant dobrej szkoły jazdy poradzi sobie z tym zadaniem bez trudu – OSK przygotowują swoich uczniów typowo pod kątem zadań egzaminacyjnych. Jak zdać praktyczny egzamin na prawo jazdy i odebrać upragnione prawko?
Dwa etapy praktycznego egzaminu na prawo jazdy
Uczestnicy kursu w szkole jazdy zapewne już wiedzą, że wymaga się od nich nie tylko umiejętnego poruszania się po ulicy, ale również na placu manewrowym. Taki plan kursu na prawo jazdy wynika ze specyfiki samego egzaminu, który składa się z dwóch części. Pierwsza część to właśnie wykonanie manewrów na placu przy WORD. Dopiero poprawne wykonanie tych zadań jest podstawą do kontynuowania egzaminu na prawo jazdy – czyli wyjechania na ulice miasta i sprawdzenie się w terenie.
Egzamin na prawo jazdy – część na placu manewrowym
Nauczysz się tego w szkole jazdy, ale łatwo możesz o tym zapomnieć w stresie, jaki towarzyszy wizycie w WORD. Chodzi o przygotowanie pojazdu przed startem. Sprawdzeniu podlega stan techniczny pojazdu oraz wszystkie kwestie decydujące o bezpieczeństwie. Dobry ośrodek szkolenia kierowców przećwiczy tę wiedzę jeszcze przed samym egzaminem, by nic nie wyleciało z głowy i nie skomplikowało sprawy już na starcie.
Gdy już etap przygotowania do jazdy mamy za sobą, podchodzimy do dwóch manewrów na placu, czyli popularnego łuku oraz górki. Ten pierwszy manewr to jedno z pierwszych ćwiczeń w kursie na prawo jazdy. Chodzi o jazdę w przód i tył z zachowaniem odpowiedniej odległości od pachołków. Następnie przejeżdżamy na drugi etap, czyli górkę. Ten manewr w egzaminie praktycznym na prawo jazdy polega na wjechaniu na pochylnię, zatrzymaniu samochodu, zaciągnięciu hamulca ręcznego, a następnie spuszczeniu go i płynnym ruszeniu przed siebie. Brzmi prosto? Gdy dochodzi stres, wiele z pozornie łatwych manewrów stają się koszmarem.
Egzamin na prawo jazdy – część w terenie
Choć nie ma jednego scenariusza poruszania się w ruchu miejskim z egzaminatorem, to przebieg egzaminu na prawo jazdy jest zgodny z ogólnie przyjętymi zasadami. Trzeba spełnić 27 punków, aby egzamin na prawko został uznany za zaliczony. Zerkając w listę zadań egzaminacyjnych można się nieco przerazić – jest tak ze względu na fachową nomenklaturę. W praktyce większość tych zadań wykonujemy zupełnie naturalnie wraz z tym, co poleca nam egzaminator.
Ważne jest ćwiczenie świadomego wykonywania manewrów jeszcze na etapie kursu na prawo jazdy z instruktorem. W dobrych OSK zwracają uwagę na takie detale. Przykład? Wielu egzaminatorów chce sprawdzić skupienie oraz czytanie znaków w trakcie jazdy. Dlatego zamiast klasycznego polecenia „proszę skręcić w prawo” może wykonać polecenie „proszę jechać drogą krajową nr 7” lub „proszę kierować się na Bytom”. Niedostateczna koncentracja egzaminowanego doprowadzi w takich chwilach do paniki i może źle wpłynąć na przebieg egzaminu lub całkowicie go oblać.
Źródło: ABC Nauki Jazdy Rafał Skonieczny
Górnośląska 56, 62-800 Kalisz
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|