Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Otwarcie sklepu internetowego może okazać się bardzo opłacalnym pomysłem na biznes. Niestety zyski to tylko jedna strona medalu. Każda działalność gospodarcza wiąże się również z kosztami, których nie sposób uniknąć. Sprzedawcy wchodzący na rynek e-commerce często zastanawiają się więc, ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego. W naszym artykule postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

od czego zależą koszty sklepu internetowego

Od czego zależą koszty sklepu internetowego?

Na samym początku warto zaznaczyć, że jeden sklep internetowy drugiemu nierówny. Koszty sklepu internetowego ponoszone przez sprzedawców mogą drastycznie się różnić, ponieważ zależą od bardzo wielu różnych czynników. Zanim wejdziemy jednak w szczegóły, skupmy się na samym procesie otwierania e-commerce’u, bo to właśnie on będzie miał kluczowe znaczenie dla poziomu wydatków.

Zakładając sklep internetowy, do wyboru masz dwa popularne rozwiązania:

  • wykorzystanie darmowego oprogramowania open source
  • abonament platformy typu Software as a Service.

Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się, że bardziej przyjazny dla Twojego portfela będzie ten pierwszy wybór, zazwyczaj jest dokładnie odwrotnie. Posługując się bowiem programem działającym w otwartym kodzie źródłowym, najczęściej musisz ponosić koszty związane z zaprojektowaniem strony przez profesjonalistę i z wszelkimi dodatkowymi integracjami. Są one jednak wliczone w ceny abonamentów platform SaaS, toteż w ostatecznym rozrachunku to właśnie drugie rozwiązanie okaże się bardziej opłacalne.

W dalszej części artykułu przyjrzymy się poszczególnym wydatkom składającym się na całościowy koszt otwarcia i prowadzenia sklepu internetowego.

Ile kosztuje domena dla sklepu internetowego?

Domena to adres Twojego sklepu, dzięki któremu konsumenci mogą znaleźć go w sieci. Powinna ona być tożsama z nazwą marki, aby dało się ją łatwo zapamiętać. Jej cena nie stanowi na szczęście dużego wydatku. Zazwyczaj jest to zaledwie kilka – kilkadziesiąt złotych rocznie. Na rynku znajdziesz oczywiście także domeny zdecydowanie droższe, za które zapłacić trzeba kilkanaście, a nawet kilkaset tysięcy złotych, lecz dotyczą one jedynie bardzo rozpoznawalnych haseł lub nazw o bogatej historii.

Wybierając domenę dla swojego sklepu internetowego, skoncentruj się na najtańszych nazwach, które będą bezpośrednio związane ze specyfiką Twojej działalności. Pamiętaj, aby zwrócić uwagę nie tylko na cenę za pierwszy rok korzystania z domeny, ale także za jej odświeżanie w kolejnych latach.

Ile kosztuje opłacenie serwera dla sklepu internetowego?

Koszty opłacania serwera zależą od jego parametrów i możliwości. Wahają się od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych rocznie. Aby wybrać odpowiednią opcję dla siebie, trzeba znać zapotrzebowanie witryny, na które wpływa między innymi ilość ruchu. Ta z kolei może różnić się w zależności od sezonu. Na szczęście rozwiązania chmurowe cechują się skalowalnością, dzięki czemu moc obliczeniowa serwera dostosowywana jest na bieżąco do aktualnych potrzeb sklepu. W taki sposób działają na przykład kompleksowe platformy SaaS, oferujące dostęp do wszystkich niezbędnych funkcji e-commerce. Więcej o nich powiemy sobie w ostatniej części artykułu.

Ile kosztuje magazynowanie w sklepie internetowym?

Koszty magazynowe są bardzo trudne do określenia. Wszystko zależy bowiem od tego:

  • skąd pozyskujesz towary do swojego sklepu internetowego,
  • czy magazynujesz towar na własną rękę,
  • ile zamówień miesięcznie realizujesz,
  • czy zatrudniasz pracowników magazynowych, a jeśli tak to ilu.

Biorąc pod uwagę powyższe kryteria, można wyróżnić trzy podstawowe drogi, jakie masz do wyboru:

  • Dropshipping – to model logistyczny polegający na wykorzystywaniu asortymentu i powierzchni magazynowej wybranych hurtowni. Zajmują się one także kompletowaniem i wysyłką zamówień. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie ponosisz żadnych kosztów związanych z zatowarowaniem sklepu, a ponadto za konkretne produkty płacisz dopiero w momencie ich sprzedaży.
  • Fulfillment – rozwiązanie bardzo podobne do dropshippingu, polegające na przekazaniu wszystkich procesów logistycznych zewnętrznemu operatorowi. Odbiera on więc towar od Twoich dostawców, magazynuje go i zajmuje się jego wysyłką do klientów końcowych. Model ten najlepiej sprawdzi się w przypadku średniej wielkości sklepów.
  • Własny magazyn – w tym przypadku musisz ponosić wszystkie koszty związane z logistyką – od wynajmu lub budowy przestrzeni magazynowej, przez opłacanie jej pracowników, aż po zakup materiałów niezbędnych do pakowania paczek.
  • W początkowym okresie działalności wcale nie muszą to być duże wydatki, ponieważ w ramach magazynu możesz wykorzystać swój garaż lub wolny pokój w mieszkaniu.

Jakie są dodatkowe koszty związane ze sklepem internetowym?

Poza wymienionymi do tej pory kosztami, do wydatków związanych z uruchomieniem i prowadzeniem sklepu internetowego należy doliczyć:

  • opłatę za przygotowanie regulaminu sklepu i polityki prywatności,
  • wydatki na marketing,
  • koszty księgowości,
  • składki ZUS.

Dwóch ostatnich kosztów możesz uniknąć, prowadząc działalność nierejestrowaną. Niestety obejmie Cię wówczas limit przychodów, wynoszący zaledwie połowę pensji minimalnej (1505 zł w 2022 r.).

Ile kosztuje sklep internetowy?

Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione do tej pory wydatki, można dość łatwo obliczyć, ile kosztuje założenie i prowadzenie sklepu internetowego. Podsumowując, musisz liczyć się z opłatami za następujące składowe:

  • oprogramowanie (w przypadku narzędzi open source to koszt wszystkich integracji i zaprojektowania strony przez programistę),
  • domena,
  • hosting,
  • magazynowanie,
  • regulamin sklepu,
  • działania marketingowe,
  • księgowość,
  • ZUS.

Na rynku e-commerce dostępne są jednak róże rozwiązania pozwalające obniżyć ostateczne koszty sklepu internetowego. Kluczem do sukcesu jest wybór odpowiedniej platformy SaaS, w której abonament wliczona jest już większość opłat. Stawiając na przykład na oprogramowanie Sky-Shop i decydując się na sklep w dropshippingu, unikasz wydatków związanych z hostingiem, magazynowaniem, zaprojektowaniem strony i jej zintegrowaniem z niezbędnymi funkcjami. Do dyspozycji masz bowiem:

  • dostęp do skalowalnej chmury obliczeniowej,
  • łatwy w obsłudze kreator sklepu,
  • gotowe integracje z setkami hurtowni,
  • bezpłatne integracje z bramkami płatności, usługami kurierskimi i dodatkowymi kanałami sprzedaży,
  • minisystem księgowy,
  • narzędzia marketingowe,
  • fachowe doradztwo,

a wszystko to w cenie jednego abonamentu... Zamiast ponosić pojedyncze koszty projektowania i prowadzenia sklepu w teoretycznie darmowym narzędziu open source, warto więc zdecydować się na platformę SaaS. Założenie e-commerce’u okaże się dzięki temu nie tylko tańsze, ale także zdecydowanie szybsze i łatwiejsze.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:





fot. Binance







fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag sklep internetowy