IAB Polska: Eksperymenty T-Mobile nie wyjdą na dobre branży reklamowej

14-10-2011, 09:59

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska z obawą przyjął plany operatora T-Mobile dotyczące zamiaru wprowadzenia w obrębie własnej sieci blokad reklam w mobilnych wersjach serwisów internetowych. Takie kroki mogą mieć negatywny wpływ na rozwój polskiej branży interaktywnej i reklamowej - czytamy w przesłanym do mediów stanowisku.

O planach T-Mobile poinformował w ubiegłym tygodniu Dziennik Gazeta Prawna w artykule pt. T-Mobile zarobi na blokowaniu reklam w telefonach komórkowych. Operator pracuje właśnie nad odpowiednim rozwiązaniem. Branża reklamowa przyjęła pomysł T-Mobile z mieszanymi uczuciami.

W stanowisku IAB Polska czytamy: „Pomimo że polski rynek mobilny rozrasta się w szybkim tempie, to można uznać, że wciąż jest na bardzo wstępnym etapie rozwoju. Z każdym rokiem przybywa osób korzystających z internetu mobilnego na smartfonach i tabletach, choć ich penetracja nie jest wciąż zbyt duża. Otwierające się nowe możliwości dostępu do sieci skłaniają wydawców internetowych do udostępniania użytkownikom mobilnych wersji swoich serwisów. Dominującym na świecie modelem biznesowym umożliwiającym funkcjonowanie i rozwój oferty treści mobilnych jest reklama - tak jak w innych kanałach komunikacji: prasie, stacjach telewizyjnych i radiowych”.

Czytaj także: Raport IAB 2010 o rynku internetowym

– Plany T-Mobile dotyczące blokowania reklam, a tym samym odcinanie wydawców od źródeł finansowania, stawia dalsze funkcjonowanie tego segmentu pod dużym znakiem zapytania. Co więcej, niosą one ze sobą poważne wątpliwości natury prawnej – wskazuje Maciej Wicha, Członek Zarządu IAB Polska.

– Uzyskaliśmy ekspertyzę prawną wskazującą, że takie aktywności mogą być niezgodne z obowiązującym prawem. W przypadku działań komunikowanych przez T-Mobile możemy mieć do czynienia z naruszeniem integralności przekazywanych za pośrednictwem sieci operatora komunikatów. Pobieranie przez niego opłat od usługodawców serwisów internetowych z tytułu ustawiania priorytetu dostępu do danego serwisu lub usługi może zostać uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Proponowane rozwiązania mogą również naruszać zasadę neutralność siecitłumaczy Piotr Kowalczyk, Prezes Zarządu IAB Polska.

W dalszej części stanowiska IAB Polska czytamy: „Poza wątpliwościami natury prawnej eksperyment T-Mobile wydaje się nie do końca przemyślany i nie uwzględniający ewentualnych negatywnych konsekwencji takiego posunięcia. Trudnym do zaakceptowania byłoby przecież odcięcie części użytkowników operatora od treści, więc tak samo trudnym do zaakceptowania wydaje się odcięcie wydawców od przychodów reklamowych. Wydawcy i operatorzy tworzą wspólnie ekosystem, który bazuje na obowiązującym na całym świecie modelu. To treści są powodem powstawania infrastruktury, a nie odwrotnie”.

Czytaj także: Reklama graficzna w internecie pod nadzorem IAB


Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
  
znajdź w serwisie

RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Październik 2021»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031