Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Hotele ustalają ceny z serwisami internetowymi? UOKiK interweniuje

08-06-2015, 13:11

Serwisy oferujące rezerwowanie noclegów mogą stosować tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania, co ma gwarantować odpowiednio niskie stawki dla klientów danego portalu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

robot sprzątający

reklama


UOKiK poinformował o uruchomieniu postępowania wyjaśniającego w sprawie internetowych platform oferujących zakwaterowanie, m.in. w hotelach, hostelach czy prywatnych apartamentach.

Problem: Klauzule najwyższego uprzywilejowania

Urząd ma wątpliwości co to tzw. klauzul najwyższego uprzywilejowania, które mogą być zawarte w umowach z właścicielami hoteli i podobnych obiektów. Te klauzule gwarantują, że cena oferowana przez platformę internetową będzie niższa lub równa stawce stosowanej przez konkurencyjne portale lub sam obiekt. W efekcie osoby zamawiające noclegi, w tym konsumenci nie mają możliwości dokonania rezerwacji po niższej cenie na innych platformach internetowych, a także bezpośrednio w miejscu zakwaterowania, nawet w przypadku dużej dostępności wolnych miejsc.

Urząd zwrócił się do przedsiębiorców działających w Polsce, którzy stosują takie klauzule, o dobrowolne zaniechanie ich stosowania. Ma to pozwolić  na szybkie wyeliminowanie nieprawidłowości bez konieczności wszczynania postępowań antymonopolowych.

Hotel
fot. Photobank gallery / Shutterstock.com

Turysta nie ma łatwo

Kwestia stosowania klauzuli najwyższego uprzywilejowania jest badana również w innych krajach, m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji czy Włoszech. W ramach postępowania UOKiK współpracuje z europejskimi urzędami ochrony konkurencji oraz z Komisją Europejską. 

Dodajmy też, że usługi internetowej rezerwacji różnych usług związanych z podróżami wzbudzały już zastrzeżenia władz UE, szczególnie w zakresie przejrzystości cen. W ubiegłym roku w ramach akcji EU Sweep wykazano, że tylko 31% portali turystycznych nie naruszało przepisów w zakresie ochrony konsumentów. Problemem na tym rynku jest także mała przejrzystość cen. Badacze z Northeastern University udowodnili, że kupując bilety lub wycieczki, możesz zapłacić więcej lub mniej w zależności od urządzenia, jakiego używasz do przeglądania sieci.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E