Hotele ustalają ceny z serwisami internetowymi? UOKiK interweniuje

08-06-2015, 13:11

Serwisy oferujące rezerwowanie noclegów mogą stosować tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania, co ma gwarantować odpowiednio niskie stawki dla klientów danego portalu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające w tej sprawie.

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


UOKiK poinformował o uruchomieniu postępowania wyjaśniającego w sprawie internetowych platform oferujących zakwaterowanie, m.in. w hotelach, hostelach czy prywatnych apartamentach.

Problem: Klauzule najwyższego uprzywilejowania

Urząd ma wątpliwości co to tzw. klauzul najwyższego uprzywilejowania, które mogą być zawarte w umowach z właścicielami hoteli i podobnych obiektów. Te klauzule gwarantują, że cena oferowana przez platformę internetową będzie niższa lub równa stawce stosowanej przez konkurencyjne portale lub sam obiekt. W efekcie osoby zamawiające noclegi, w tym konsumenci nie mają możliwości dokonania rezerwacji po niższej cenie na innych platformach internetowych, a także bezpośrednio w miejscu zakwaterowania, nawet w przypadku dużej dostępności wolnych miejsc.

Urząd zwrócił się do przedsiębiorców działających w Polsce, którzy stosują takie klauzule, o dobrowolne zaniechanie ich stosowania. Ma to pozwolić  na szybkie wyeliminowanie nieprawidłowości bez konieczności wszczynania postępowań antymonopolowych.

Hotel
fot. Photobank gallery / Shutterstock.com

Turysta nie ma łatwo

Kwestia stosowania klauzuli najwyższego uprzywilejowania jest badana również w innych krajach, m.in. w Niemczech, Francji, Szwecji czy Włoszech. W ramach postępowania UOKiK współpracuje z europejskimi urzędami ochrony konkurencji oraz z Komisją Europejską. 

Dodajmy też, że usługi internetowej rezerwacji różnych usług związanych z podróżami wzbudzały już zastrzeżenia władz UE, szczególnie w zakresie przejrzystości cen. W ubiegłym roku w ramach akcji EU Sweep wykazano, że tylko 31% portali turystycznych nie naruszało przepisów w zakresie ochrony konsumentów. Problemem na tym rynku jest także mała przejrzystość cen. Badacze z Northeastern University udowodnili, że kupując bilety lub wycieczki, możesz zapłacić więcej lub mniej w zależności od urządzenia, jakiego używasz do przeglądania sieci.



Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać














  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2021 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.