Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Franczyza, czyli pomysł na biznes pod skrzydłami doświadczonej marki

28-01-2022, 14:23

Dwudziesty pierwszy wiek to czas, w którym właściwie w każdym segmencie rynku panuje silna konkurencja. Jest to szczególnie trudna do pokonania bariera w przypadku młodych, niewielkich firm, które nie mają zasobów pozwalających na rywalizację z bardziej doświadczonymi podmiotami. Na szczęście, zaradzenie temu problemowi jest możliwe dzięki skorzystania z franczyzy jako modelu biznesowego. Na czym polega franczyza i jakie korzyści daje to rozwiązanie?

Franczyza – podstawowe informacje

Franczyza to taki model biznesowy, w którym:

  • franczyzodawca udostępnia swoje know-how (wiedza na temat zarządzania, rozpoznawalność marki, materiały reklamowe) oraz dodatkowe usługi (np. pozycjonowanie strony internetowej),
  • franczyzobiorca – prowadzi własne, odrębne na mocy prawa przedsiębiorstwo pod marką swojego franczyzodawcy.

Jakie korzyści wynikają z funkcjonowania franczyzy?

Nie ma nic dziwnego w tym, że franczyza w ostatnich latach stale zyskuje na popularności i jest wykorzystywane przede wszystkim w takich segmentach rynku jak gastronomia, handel detaliczny, usługi kurierskie, a nawet finanse i bankowość. Takie rozwiązanie oznacza liczne korzyści dla obu stron umowy, tj. franczyzodawcy oraz franczyzobiorcy.

Franczyza, czyli pomysł na biznes pod skrzydłami doświadczonej marki

Franczyzobiorca dzięki skorzystaniu z franczyzy uzyskuje cenny atut już na samym starcie działalności. Jest to rozpoznawalność wynikająca z posługiwania się logotypem oraz asortymentem znanej marki. Takie rozwiązanie pozwala młodemu przedsiębiorstwu na wyróżnienie się spośród licznego grona lokalnej konkurencji. Last but not least, franczyzobiorca otrzymuje także wsparcie w zakresie zarządzania, kontakty z wypróbowanymi dostawcami itd. – jest to szczególnie użyteczne w przypadku początkujących przedsiębiorców.

Funkcjonowanie franczyzy to zalety także dla franczyzodawcy. Przede wszystkim, nie musi on bezpośrednio angażować się w prowadzenie i zarządzanie operacyjne licznymi placówkami sprzedażowymi. To franczyzobiorca zajmuje się takimi kwestiami jak na przykład rekrutacja nowych pracowników, prowadzenie księgowości czy dbałość o dobry stan techniczny wyposażenia placówki.

Nabiera to w ostatnich latach szczególnego znaczenia, ponieważ franczyzobiorcy mają często bardzo dobrą znajomość specyfiki lokalnego rynku. Ponadto, franczyzodawca uzyskuje wynagrodzenie za udostępnienie prawa do posługiwania się marką – wynagrodzeniem tym jest najczęściej opłata inicjalna (wstępna) oraz okresowe płatności ustalane na podstawie przychodów/zysków franczyzobiorcy.

Franczyza to jeszcze nie wszystko!

Warto przy tym pamiętać, że franczyza to rozwiązanie pod wieloma względami korzystne, ale nie stanowi panaceum na wszystkie bolączki związane z prowadzeniem biznesu. Franczyzobiorca powinien posiadać wiedzę na temat danej branży, doświadczenie w zarządzaniu zespołem, przynajmniej podstawową wiedzę na temat księgowości i podatków, a przede wszystkim – chęć do prowadzenia biznesu. Dlatego nim zdecydujesz się na biznes w sieci franczyzowej, dokładnie sprawdź opinie o sieci franczyzowej.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:












Tematy pokrewne:  

tag nolstag franczyzatag Amin12tag ALH