Firmom w social media brakuje strategii

04-04-2012, 14:19

Firmy mają konta w serwisach społecznościowych, ponieważ konkurencja też je ma. Menedżerowie nie wiedzą natomiast, co chcą osiągnąć w social media, kto ma o to zadbać i w jaki sposób o to zadbać - wynika z badań firmy analitycznej Deloitte.

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


Firma Deloitte opublikowała wyniki swoich badań w raporcie "Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej". Wynika z niego m.in. że dla 62% badanych firm motywacją do posiadania konta np. na Facebooku jest fakt, iż konkurencja też posiada takie konto. Facebook niewątpliwie na tym zyskuje, ale czy zyskują firmy?

86% firm przepytanych przez Deloitte ma swój profil na Facebooku, ale kierownicy odpowiedzialni za marketing i komunikację nie mają jasnej strategii wykorzystania serwisów społecznościowych do wspierania biznesu. Połowa polskich firm (49%) nie posiada w swoich strukturach osoby, oddelegowanej wyłącznie do koordynowania komunikacji w mediach społecznościowych. Zazwyczaj zajmuje się tym pracownik, który zarządza tym obszarem w ramach innych obowiązków. Niemniej jednak stosunkowo wysoki odsetek respondentów - 37% - deklaruje, że ich firma posiada osobę zatrudnioną specjalnie do tego celu.

Czytaj: Adobe: niedoszacowanie wpływu social media o prawie 100 procent

Należy tu dostrzec, że istnienie firmy w social media to nie tylko promowanie produktów.

- Menedżerowie polskich przedsiębiorstw jeszcze nie do końca zdają sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i odpowiednio zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych. Niska jest także świadomość możliwości stosowania tych narzędzi w różnych obszarach funkcjonowania firmy – mówi Konrad Jar, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Oczywiste jest to, że marketing i sprzedaż jest tym obszarem funkcjonowania firmy, który wymaga zaplanowania działań w nowych mediach. Ważnym obszarem jest także innowacyjność oraz badania i rozwój – poprzez media społecznościowe można efektywnie zachęcać konsumentów do dzielenia się pomysłami i wykorzystać je w pracach nad tworzeniem lub rozwojem produktów i usług. Nie można zapominać także o wykorzystaniu portali społecznościowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).

Tylko 17% przebadanych przez Deloitte polskich menadżerów i kierowników posiada szczegółową strategię działania w mediach społecznościowych w pełni zintegrowaną z wizją rozwoju biznesu i planami marketingowymi. 43% badanych deklaruje, że ich działania w mediach społecznościowych są częścią strategii marketingowej i wspierają tradycyjne działania promocyjne i PR, natomiast aż 15% nie posiada takiej strategii w ogóle.

Z przeprowadzonego badania wynika, że jedynie 4% polskich przedsiębiorstw mierzy wskaźnik ROI (zwrotu inwestycji). Efekt działań firmy w mediach społecznościowych w Polsce mierzy się nadal nieefektywnie – poprzez liczbę aktywnych użytkowników (56%) i częstotliwość odwiedzin na stronie (52%). Firmy powinny natomiast dążyć do ustalenia, czy ich działania przekładają się np. na zakup produktów czy lojalność klientów.

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od grudnia 2011 do lutego 2012 w formie elektronicznej ankiety wśród grona profesjonalistów marketingu. W badaniu udział wzięło 71 organizacji. Partnerami badania są Press, Brief i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.

Czytaj: Audi najpopularniejszą, a BMW najbardziej wciągającą marką samochodową na Facebooku



Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać












  
znajdź w serwisie

RSS  
RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2021 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.