W teorii wszyscy mamy świadomość, czym są etyczne i nieetyczne praktyki marketingowe, lecz czy etyka w reklamie jest faktycznie przestrzegana? Zwróćmy dziś uwagę na pewne zjawiska.
Zajmując się kwestią etyki w reklamie, warto zajrzeć do ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Określa ona zasady dozwolonych technik, które wolno stosować celem pozyskania klienta, a także przedstawia listę zakazanych. Wśród nich znajdują się praktyki sprzeczne z obowiązującym prawem, sprzeczne z dobrymi obyczajami lub uchybiające godności człowieka. Na tej liście znajdują się także treści:
Jak widać wytyczne dotyczące etyki w reklamie są dość jasne i proste, ale ilość naruszeń tych przepisów jest spora. Szczególnie zapis o zachowaniu dobrych obyczajów bywa problematyczny, bo nie istnieje jednoznaczna jego definicja. Ustawie też zarzuca się brak aktualności; nie bierze pod uwagę specyfiki marketingu internetowego i technik w nim stosowanych. Czy e-mail marketing to już nagabywanie? Ciężko odpowiedzieć na to pytanie.
W ostatnich dniach francuski portal INfluencia opublikował osobliwy materiał promocyjny, w którym modele zamiast twarzy mają opasłe, tłuste brzuchy. Banner z tej akcji można zobaczyć u dołu strony http://www.influencia.net/fr . Kampania jest kierowana bardziej do agencji marketingowych niż konsumentów i ma na celu uświadomienie, że treści, które publikujemy i puszczamy w obieg nie zawsze są dobre i właściwe. Nawołuje do ich weryfikacji. Niektóre akcje reklamowe są celowo tworzone w szokujący sposób, a ich żywot bywa krótki, lecz intensywny. Bardziej szkodliwe są jednak te, na pozór zwyczajne, które utrwalają społeczne podziały lub krzywdzące stereotypy (kobieta w kuchni czekająca na pracującego męża - żywiciela, imigrant robotnikiem fizycznym) albo wykorzystują łatwowierność najmłodszych odbiorców.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Wyrobiłeś Profil Zaufany "tradycyjnie", ale chcesz się logować przez bank? Podpowiadamy co robić!
|
|
|
|
|
|