Co to jest druk solwentowy? Jakie są rodzaje tuszów używanych do drukowania w wielkim formacie? Jakich materiałów używa się do druku w tej technice? Jakie zastosowanie mają wydruki solwentowe? Czy druk solwentowy jest lepszy od lateksowego?
Technika druku solwentowego to następca druku sitowego, czyli tzw. sitodruku. Obecnie wykorzystuje się ją najczęściej do drukowania w wielkim formacie z racji niskich kosztów. Ta metoda drukarska używana jest głównie do druku materiałów reklamowych zewnętrznych. Pomimo faktu, że jakiś czas temu zaczęto stosować konkurencyjną dla solwentu technikę druku lateksowego, ten pierwszy nadal jest najpopularniejszy na rynku z powodu wspomnianych wyżej niższych kosztów druku. Ponadto druki wielkoformatowe nie wymagają wielkiej precyzji, ponieważ są oglądane z dość dużej odległości.
Druk solwentowy czy tzw. solwent to technika drukowania przy użyciu plotera atramentowego. W tej metodzie tradycyjny wodny atrament został zastąpiony przez pigmentowy atrament solwentowy, który uzyskuje się na bazie rozpuszczalników organicznych. Jest to jedna z najnowocześniejszych technik druku wielkoformatowego pozwalająca na drukowanie na nieograniczonych powierzchniach. Druk ten jest odporny na czynniki atmosferyczne, w tym także promieniowanie UV. Zazwyczaj wydruków uzyskanych tą techniką nie trzeba dodatkowo laminować.
Tusze solwentowe, w zależności od ilości rozpuszczalnika zawartego w bazie farby oraz trwałości wydruku, dzieli się na następujące rodzaje:
Najbardziej toksyczny ze wszystkich rodzajów solwentu, stąd jego nazwa. Zawiera największą ilość szkodliwego dla zdrowia i środowiska cykloheksanolu. Jest jednak najtrwalszy z tuszów solwentowych. Trwałość tę szacuje się na ok. 3-7 lat. Nie ma konieczności laminowania wydruków. Ponadto jest odporny na odbarwienia, wodę i ścieranie. Wydruki mają zazwyczaj rozdzielczość 360 dpi.
W przypadku tuszu mild-solwentowego zawartość cykloheksanolu jest znacznie mniejsza niż w przypadku twardego solwentu, dlatego jest także mniej szkodliwy. Jednak jest bardziej podatny na ścieranie i zarysowanie, a także ma mniejszą trwałość (ok. 2 lata). Przeważnie taki wydruk wymaga laminowania. Wydruki mild-solwentowe mają rozdzielczość 720 dpi.
Eco solwent, jak sama nazwa wskazuje, jest nieszkodliwy dla środowiska i zdrowia. Poza tym nie ma drażniącego zapachu tak jak twardy solwent i mild solwent. Nie zawiera toksycznego cykloheksanolu. Jego receptura opiera się na kwasie mlekowym. Dlatego też w drukarniach, które go stosują nie ma konieczności instalowania wyciągów powietrznych. Oczywiście tusz ten ma także swoje wady, tj.: mniejsza odporność na warunki zewnętrzne (promieniowanie UV, woda) i uszkodzenia mechaniczne (trwałość szacuje się na mniej niż 2 lata), konieczność zalaminowania, wyższa cena. Wydruki ekosolwentowe mają rozdzielczość powyżej 1000 dpi.
Należy pamiętać, że można przedłużyć trwałość każdego wydruku, bez względu na to czy jest to druk twardo, mild czy ekosolwentowy, przez użycie płynnego laminatu albo folii, które nakładane są na powierzchnię wydruku, dzięki czemu wydruk jest dodatkowo zabezpieczony przed promieniowaniem ultrafioletowym i uszkodzeniami mechanicznymi.
Do druku wielkoformatowego solwentowego wykorzystywane są materiały takie jak: folia (przezroczysta, samoprzylepna, okienna, magnetyczna, do podświetleń itd.), baner, siatka mesh, papier (syntetyczny, prezentacyjny, fotograficzny).
Druk solwentowy stosuje się głównie do wielkoformatowej reklamy zewnętrznej ze względu na dużą odporność na czynniki atmosferyczne i uszkodzenia mechaniczne. Wykorzystuje się go do: reklam zewnętrznych wielko i średniogabarytowych (banery elewacyjne, billboardy, kasetony, siatki banerowe mesh, witryny sklepowe, naklejki, folie samoprzylepne, plandeki samochodowe) oraz reklam zewnętrznych oraz wewnętrznych o wysokiej jakości druku (plakaty, banery, kasetony, wydruki do systemów wystawienniczych).
Druk solwentowy może być również wykorzystany do drukowania w jakości fotograficznej. Taki druk stosowany jest do reklam wewnętrznych, reklam świetlnych, naklejek i folii samoprzylepnych, elementów dekoracyjnych i szyldów.
Oczywiście trudno odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie, ponieważ zarówno jeden, jak i drugi ma swoje zalety i wady.
Druk solwentowy jest na pewno dużo tańszy niż lateksowy, bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych i uszkodzenia mechaniczne. Nie ma konieczności laminowania wydruków. Wady to przede wszystkim duża toksyczność (nie dotyczy to ekosolwentu, ale ten jest mniej odporny na warunki atmosferyczne), a co za tym idzie niemożność stosowania do reklamy wewnętrznej. Poza tym wydruki solwentowe są mniej precyzyjne niż lateksowe, ale przy reklamie zewnętrznej nie ma to większego znaczenia.
Z kolei druk lateksowy nie jest toksyczny, dlatego ma zastosowanie także do wydruków umieszczanych wewnątrz pomieszczeń. Jakość druku jest lepsza niż w przypadku solwentowego. Jest odporny na warunki atmosferyczne, ale jest mniej trwały.
Druk solwentowy (twardy solwent) jest obecnie najpopularniejszą technologią druku materiałów reklamowych zewnętrznych. W związku z tym, że twardy solwent zawiera dużo rozpuszczalników, to bardzo agresywnie wnika w podłoże do zadruku. Z tego względu stosuje się go do wydruków, które mają służyć jako reklama zewnętrzna przez kilka lat bez konieczności laminowania. Wydruki takie są mniej precyzyjne niż mild-solwentowe czy ekosolwentowe, ale nie ma to w tym przypadku znaczenia, ponieważ taką reklamę odbiorca ogląda z odległości co najmniej 1 metra.
Wielu przedsiębiorców korzysta z wielkoformatowej reklamy w technologii druku solwentowego. Łódź może poszczycić się tym, że swoją siedzibę ma w niej drukarnia Apla, która posiada nowoczesny park maszynowy dający możliwość wykonywania wydruków wielkoformatowych o szerokości 3,2 m.
Z ofertą firmy można zapoznać się na stronie: http://www.apla.eu/oferta/druk/druk-wielkoformatowy.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|