Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Dostęp szerokopasmowy - Polska na szarym końcu Europy

19-03-2008, 18:29

Penetracja usług dostępu szerokopasmowego w Polsce jest bardzo niska - wynika z opublikowanego dziś raportu Komisji Wspólnot Europejskich (KWE). Nasz kraj zajął przedostatnie 26. miejsce, wyprzedzając jedynie Bułgarię. Prezes UKE Anna Streżyńska, odpowiedzialna za stymulację rozwoju tego rynku, tłumaczy, że pozycja jest tylko względnie słaba, bowiem w ciągu ostatnich dwóch lat Polska odnotowała dynamiczny wzrost penetracji.

ciąg dalszy...

W 2007 r. dodano w Europie 19 milionów łączy szerokopasmowych, co odpowiada przeszło 50 000 gospodarstw domowych dziennie. Sektor usług szerokopasmowych wygenerował szacunkowe przychody w wysokości 62 miliardów euro, a łączna penetracja rynku osiągnęła 20 %

Telefonia komórkowa pozostaje największym segmentem rynku telekomunikacyjnego, odnotowując zwiększenie przychodów o 3,8 % do 137 miliardów euro. Wskaźnik penetracji telefonii komórkowej wzrósł do 112 % w porównaniu ze 103 % w roku 2006.

Wskaźnik penetracji telefonii komórkowej trzeciej generacji (3G) zwiększył się w 2007 r. dwukrotnie do 20 % i posiada ona obecnie ponad 88 milionów abonentów. Jej uruchomienie spowodowało wzrost usług ruchomej transmisji danych o około 40 %.

Przychody z telefonii stacjonarnej spadły o 5 % w porównaniu z rokiem 2006, a klienci rezygnowali z tych usług na rzecz usług komórkowych oraz usług IP. Operatorzy telefonii stacjonarnej zrekompensowali to sobie mocnym wzrostem w zakresie usług szerokopasmowych, z których przychody wyniosły 62 miliardy euro - wynika z raportu KWE.

ROK 2007 BYŁ DLA EUROPEJSKICH KONSUMENTÓW LEPSZY NIŻ 2006

W  minionym roku operatora zmieniło 12 milionów klientów. Spadły także ceny usług telefonii komórkowej, nawet o 14 %, co - zdaniem KWE - odzwierciedla obniżkę stawek za zakończenie połączenia w sieci komórkowej, stosowanych w rozliczeniach pomiędzy operatorami za połączenia między ich sieciami, do której doszło w wyniku interwencji krajowych regulatorów telekomunikacyjnych.

Jak wynika ze sprawozdania konsumenci skorzystali również na zwiększeniu oferty wiązanej. 13 % Europejczyków posiada obecnie abonament na usługę wiązaną w ramach jednego rachunku, w 12 % przypadków pakiet wiązany obejmuje telewizję, w 23 % – telefonię głosową, w 6 % – telefonię komórkową, a w 24 % – dostęp do internetu. Usługa przeniesienia numeru – zmiana operatora bez zmiany numeru – jest obecnie dostępna dla użytkowników telefonii stacjonarnej i komórkowej wszędzie z wyjątkiem Bułgarii i Rumunii.

RYNEK EUROPEJSKI NIE WSZĘDZIE JEST JEDNOLITY

W sprawozdaniu Komisji wskazano także na obszary, w których rynek telekomunikacyjny nie jest w pełni jednolity:

Tradycyjni operatorzy posiadają ponad 46 % łączy szerokopasmowych, a w siedmiu państwach członkowskich kontrolują powyżej 60 % połączeń szerokopasmowych. Na Cyprze, w Luksemburgu i Finlandii udział tradycyjnych operatorów w rynku usług szerokopasmowych wynosi ponad 70 %. Ponadto 86,5 % klientów ma dostęp do telefonii stacjonarnej poprzez infrastrukturę tradycyjnych operatorów, a w przypadku 12 państw członkowskich odsetek ten wynosi powyżej 95 %. Zdaniem sprawozdawców dzieje się tak, ponieważ zmiany regulacyjne nie zostały jeszcze dokonane albo nie przyniosły jeszcze efektów.

Stawki za zakończenie połączenia w sieci komórkowej (MTR) spadły w 2007 r., ale różnią się one znacznie w poszczególnych państwach UE. Najwyższa stawka unijna jest ponad dziesięć razy większa od stawki najniższej: 1,9 eurocenta za minutę na Cyprze wobec 22,4 eurocenta za minutę w Estonii. Może to powodować brak pewności rynkowej operatorów ogólnoeuropejskich.

Przenoszenie numeru nie odbywa się w jednakowy sposób w całej UE. Zmiana operatora w Irlandii i na Malcie zajmuje jeden dzień, ale we Włoszech i na Słowacji do dwudziestu dni.

 

Pełną treść raportu można pobrać ze stron KWE (format .PDF)


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Następny artykuł » zamknij