Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Co to jest B2B i czym się różni od B2C?

07-09-2016, 11:23

Zarówno B2B, jak i B2C to relacje, w których zawiera się różnorodne transakcje. Jednak inaczej współpracuje się z innymi firmami, a inaczej z klientami indywidualnymi. Inne są strony, na których wykonuje się zlecenia. Inna jest także skala prowadzonego biznesu oraz przeznaczenie i koszty usług. Czym dokładnie jest B2B i B2C? Jak można porównać B2B a B2C?

b2b

Fot. pixabay.com

B2B i kooperacja z firmami

W relacji business to business uczestniczą firmy. B2B to relacja, w której wyróżnia się wielu uczestników. Taka relacja to sieć, w której znajdują się dystrybutorzy, hurtownicy i producenci. Każdy z nich jest równie ważny. Wszyscy odgrywają kluczowe role w procesie produkcji i dystrybucji produktów. W B2B mamy do czynienia z dużą wartością transakcji w przeliczeniu na dany podmiot. Jakie zadania czekają na firmy działające w ramach B2B?

  • Przygotowanie i potwierdzanie ofert i zamówień
  • Dokonywanie płatności
  • Realizacja transakcji
  • Poszukanie nowych ofert
  • Wystawianie dokumentów związanych z realizacją transakcji
  • Marketing

Współpracując w ramach relacji business to business można być aktywnym na dwóch rodzajach rynków:

  • na rynku wertykalnym, na którym handluje się w ramach jednej branży, która bezpośrednio obejmuje towary związane z produkcją,
  • na rynku horyzontalnym, który obejmuje różne branże i na którym sprzedaje się często produkty i usługi niezwiązane bezpośrednio z produkcją.

B2C i kooperacja z klientami końcowymi

W relacji business to customer stroną jest klient końcowy. Taka relacja odbywa się dzięki kontaktom firmy z klientami. W B2C sprzedaż inicjuje firma. Choć liczba klientów może być bardzo duża, to wartość transakcji w przeliczeniu na jednego nabywcę jest nieduża. Firmy działające w ramach B2C zajmują się przygotowywaniem i potwierdzaniem ofert i zamówień, realizacją transakcji, wystawianiem dokumentów związanych z realizacją transakcji oraz marketingiem.

B2B a B2C – najważniejsze różnice

Różnice między B2B a B2C dotyczą podstawowych aspektów prowadzenia biznesu. Są widoczne już podczas samego procesu zakupowego, a także płatności, infrastruktury czy sposobu prowadzenia działalności
w ramach e-commerce.

  • B2B i B2C a proces zakupowy: klient indywidualny wybiera produkty i usługi do osobistego użytku. Firmy dokonują zakupu produktów i usług, aby móc je wykorzystać do swojej działalności. W przypadku B2B proces zakupowy jest bardzo złożony. O zakupie decydują grupy decyzyjne. W przypadku B2C za decyzję o ewentualnym zakupie odpowiada wyłącznie klient końcowy.

 

  • B2B i B2C a płatności: w relacjach business to customer wszyscy nabywcy płacą dokładnie taką samą cenę za wybrane produkty. W B2B ceny zazwyczaj różnią się w zależności od klienta. Złożenie dużego zamówienia lub wynegocjowanie specjalnych warunków uprawnia do korzystania z innego, indywidualnie ustalonego cennika. Ponadto klient końcowy płaci w punkcie sprzedaży za wybrany towar gotówką lub kartą. Natomiast firmy po wybraniu towaru, złożeniu zamówienia i zorganizowaniu dostawy otrzymują jedynie fakturę i są zobowiązane do jej opłacenia we wcześniej uzgodnionym terminie.

 

  • B2B i B2C a e-commerce: oferta skierowana dla partnerów B2C jest prosta. Użytkownik sklepu internetowego szuka informacji na temat produktów, wybiera je, kupuje i płaci za nie przed lub po dostawie przy pomocy wybranej formy płatności. Strona internetowa musi wyświetlać jedynie dostępne produkty, ich ceny oraz przyjąć płatność i zrealizować dostawę. W przypadku B2B niezbędne są bardziej zaawansowane rozwiązania. System musi przyjmować zlecenia w różnych formach i łączyć się z bazami odpowiedzialnymi za fakturowanie oraz przechowywanie danych klientów i rachunkowość.

 

  • B2B i B2C a infrastruktura sklepu internetowego: w relacji business to business oferowane grupy produktów są dostosowane do zalogowanego odbiorcy. To duże usprawnienie dla klientów biznesowych. Mogą łatwiej znaleźć interesujących ich produkt bez konieczności przeglądania całego katalogu. W przypadku B2B istnieje możliwość zintegrowania systemu sprzedawcy z systemami dostawców i partnerów logistycznych. Umożliwia to efektywniejsze zarządzanie zakupami, zapasami i dystrybucją. W przypadku B2C nie jest potrzebna tak rozbudowana infrastruktura.

 

   B2B (business to business)


 

   B2C (business to customer)

  • Cykliczny charakter transakcji
  • Wysokie koszty pozyskania nowych klientów
  • Większe przychody z prowadzonej działalności
  • Firmy kupują produkty i usługi, aby móc je wykorzystać we własnej działalności
  • Ceny różnią się w zależności od klienta, zakupy według indywidualnie ustalonego cennika, możliwość wynegocjowania specjalnych cen
  • Przy zakupie firma otrzymuje fakturę, którą musi spłacić we wcześniej uzgodnionym terminie
  • Rozbudowana oferta i złożony system zamówień
  • Rozbudowana infrastruktura oparta na dostosowywaniu produktów do nabywców oraz integracji systemów sprzedawców, dostawców i partnerów logistycznych
  • Współpraca nie ma cyklicznego charakteru (klient dokonuje zakupów w różnych sklepach)
  • Niższe koszty pozyskania nowych klientów
  • Mniejsze przychody z prowadzonej działalności
  • Klienci indywidualni kupują produkty i usługi do osobistego użytku
  • Wszyscy nabywcy płacą dokładnie taką samą cenę za wybrane produkty
  • Przy zakupie klient końcowy płaci
    w punkcie sprzedaży za wybrany towar gotówką lub kartą
  • Prosta oferta i nieskomplikowany system zamówień
  • Prosta infrastruktura sklepu internetowego

 

Biznes dla biznesu i biznes dla klienta

B2B, w przeciwieństwie do B2C, to relacja między firmami, a nie firmą i klientami indywidualnymi. Na firmy działające w B2B i B2C czekają odmienne zadania i wyzwania. Różnice między B2B a B2C można zauważyć w takich podstawowych aspektach prowadzenia biznesu, jak proces zakupowy i płatności czy w handlu elektronicznym. W B2B transakcje odbywają się cyklicznie. Relacje business to business są związane z wyższymi kosztami pozyskania nowych klientów. Wynagradzają je jednak większe przychody z prowadzonej działalności.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:

fot. Freepik



fot. Freepik







fot. Freepik



fot. Freepik