Fot. pixabay.com
B2B
i kooperacja z firmami
W relacji business to business uczestniczą firmy. B2B to relacja, w której wyróżnia się wielu
uczestników. Taka relacja to sieć, w
której znajdują się dystrybutorzy, hurtownicy i producenci. Każdy z nich
jest równie ważny. Wszyscy odgrywają
kluczowe role w procesie produkcji i dystrybucji produktów. W B2B mamy do
czynienia z dużą wartością transakcji w
przeliczeniu na dany podmiot. Jakie zadania czekają na firmy działające w
ramach B2B?
- Przygotowanie i potwierdzanie ofert i zamówień
- Dokonywanie płatności
- Realizacja transakcji
- Poszukanie nowych ofert
- Wystawianie dokumentów związanych z realizacją
transakcji
- Marketing
Współpracując
w ramach relacji business to business można być aktywnym na dwóch rodzajach
rynków:
- na rynku
wertykalnym, na którym handluje się
w ramach jednej branży, która bezpośrednio
obejmuje towary związane z produkcją,
- na rynku
horyzontalnym, który obejmuje różne
branże i na którym sprzedaje się
często produkty i usługi niezwiązane bezpośrednio z produkcją.
B2C
i kooperacja z klientami końcowymi
W relacji business to customer stroną jest klient
końcowy. Taka relacja odbywa się
dzięki kontaktom firmy z klientami. W
B2C sprzedaż inicjuje firma. Choć liczba
klientów może być bardzo duża, to wartość
transakcji w przeliczeniu na jednego nabywcę jest nieduża. Firmy działające
w ramach B2C zajmują się przygotowywaniem
i potwierdzaniem ofert i zamówień, realizacją transakcji, wystawianiem
dokumentów związanych z realizacją transakcji oraz marketingiem.
B2B
a B2C – najważniejsze różnice
Różnice między B2B a B2C dotyczą podstawowych aspektów prowadzenia biznesu. Są
widoczne już podczas samego procesu
zakupowego, a także płatności,
infrastruktury czy sposobu
prowadzenia działalności
w ramach e-commerce.
- B2B i B2C a
proces zakupowy: klient indywidualny
wybiera produkty i usługi do osobistego użytku. Firmy dokonują zakupu produktów
i usług, aby móc je wykorzystać do swojej działalności. W przypadku B2B proces
zakupowy jest bardzo złożony. O zakupie decydują grupy decyzyjne. W przypadku
B2C za decyzję o ewentualnym zakupie odpowiada wyłącznie klient końcowy.
- B2B i B2C a
płatności: w relacjach business to
customer wszyscy nabywcy płacą dokładnie taką samą cenę za wybrane produkty. W
B2B ceny zazwyczaj różnią się w zależności od klienta. Złożenie dużego
zamówienia lub wynegocjowanie specjalnych warunków uprawnia do korzystania z
innego, indywidualnie ustalonego cennika. Ponadto klient końcowy płaci w
punkcie sprzedaży za wybrany towar gotówką lub kartą. Natomiast firmy po
wybraniu towaru, złożeniu zamówienia i zorganizowaniu dostawy otrzymują jedynie
fakturę i są zobowiązane do jej opłacenia we wcześniej uzgodnionym terminie.
- B2B i B2C a
e-commerce: oferta skierowana dla
partnerów B2C jest prosta. Użytkownik sklepu internetowego szuka informacji na
temat produktów, wybiera je, kupuje i płaci za nie przed lub po dostawie przy
pomocy wybranej formy płatności. Strona internetowa musi wyświetlać jedynie
dostępne produkty, ich ceny oraz przyjąć płatność i zrealizować dostawę. W
przypadku B2B niezbędne są bardziej zaawansowane rozwiązania. System musi
przyjmować zlecenia w różnych formach i łączyć się z bazami odpowiedzialnymi za
fakturowanie oraz przechowywanie danych klientów i rachunkowość.
- B2B i B2C a
infrastruktura sklepu internetowego: w
relacji business to business oferowane grupy produktów są dostosowane do
zalogowanego odbiorcy. To duże usprawnienie dla klientów biznesowych. Mogą
łatwiej znaleźć interesujących ich produkt bez konieczności przeglądania całego
katalogu. W przypadku B2B istnieje możliwość zintegrowania systemu sprzedawcy z systemami
dostawców i partnerów logistycznych. Umożliwia to efektywniejsze zarządzanie zakupami,
zapasami i dystrybucją. W przypadku B2C nie jest potrzebna tak rozbudowana infrastruktura.
B2B (business to business)
|
B2C (business to customer)
|
- Cykliczny charakter
transakcji
- Wysokie koszty pozyskania
nowych klientów
- Większe przychody z
prowadzonej działalności
- Firmy kupują produkty i
usługi, aby móc je wykorzystać we własnej działalności
- Ceny różnią się w zależności
od klienta, zakupy według indywidualnie ustalonego cennika, możliwość
wynegocjowania specjalnych cen
- Przy zakupie firma
otrzymuje fakturę, którą musi spłacić we wcześniej uzgodnionym terminie
- Rozbudowana oferta i
złożony system zamówień
- Rozbudowana
infrastruktura oparta na dostosowywaniu produktów do nabywców oraz integracji
systemów sprzedawców, dostawców i partnerów logistycznych
|
- Współpraca nie ma cyklicznego charakteru (klient
dokonuje zakupów w różnych sklepach)
- Niższe koszty pozyskania nowych klientów
- Mniejsze przychody z prowadzonej działalności
- Klienci indywidualni kupują produkty i usługi do
osobistego użytku
- Wszyscy nabywcy płacą dokładnie taką samą cenę za
wybrane produkty
- Przy zakupie klient końcowy płaci
w punkcie sprzedaży za wybrany towar gotówką lub kartą
- Prosta oferta i nieskomplikowany system zamówień
- Prosta infrastruktura sklepu internetowego
|
Biznes
dla biznesu i biznes dla klienta
B2B, w przeciwieństwie do B2C, to relacja między firmami, a nie firmą i klientami indywidualnymi. Na firmy działające w B2B i B2C czekają
odmienne zadania i wyzwania. Różnice między B2B a B2C można zauważyć w takich podstawowych aspektach prowadzenia biznesu, jak proces zakupowy i płatności czy w handlu elektronicznym. W B2B transakcje odbywają się cyklicznie. Relacje business to business są związane z wyższymi kosztami pozyskania nowych klientów. Wynagradzają je jednak większe przychody z prowadzonej działalności.