Jak uniknąć wysokich kar? Co zmieni się pod koniec tego roku? O tym i nie tylko dowiesz się z niniejszego artykułu.
reklama
25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, która uchyla dotychczasowe przepisy, wprowadzjąca m.in. zmiany w regulaminie. Jednakże należy mieć na względzie, że konsumenci obsłużeni przed 25.12 nadal będą korzystać z uprawnienia na starych zasadach, zaś od 25.12 obowiązywać będzie nowelizacja prawa ujednolicająca zasady handlu w internecie w całej UE.
Przykład: Pan Mateusz jest stałym klientem sklepu internetowego www.xxx.pl, 23.12.2014 r. zakupił bombki choinkowe. Według obowiązującego prawa i treści regulaminu ma 10 dni od dnia doręczenia produktu na odstąpienie od umowy. 27.12.2014 r. Pan Mateusz ponownie dokonał zakupu w sklepie internetowym www.xxx.pl zmieniło się prawo i według nowego regulaminu ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od doręczenia produktu.
Treść artykułu skupia się na dotychczasowych przepisach i wskazuje, jak powinien wyglądać regulamin sklepu internetowego dla klientów obsłużonych PRZED 25.12.2014 r. W następnym opracowaniu dokonam wskazań, co należy zamieścić w regulaminie OD 25.12.2014 r.
Konsument jest to osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową (art. 23 Kodeksu Cywilnego). Konsumenci coraz częściej korzystają z zakupów przez internet. W związku z tym tak ważne dla rozwoju gospodarki elektronicznej jest, aby przedsiębiorca w relacji z konsumentem działał zgodnie z prawem poprzez zachowanie jednolitych standardów ochrony, przekazując przed, jak i w trakcie dokonywania transakcji kompleksowe, rzetelne oraz przejrzyste (transparentne) informacje.
Regulamin jest to rodzaj wzorca umownego (384-385 KC), który ma coraz większe znaczenie w nowoczesnym obrocie gospodarczym ze względu na wielokrotne stosowanie, a w szczególności możliwość przyspieszenia zawarcia umowy, obniżenie kosztów własnych oraz kalkulacje ryzyka i kontrolę wewnętrzną przedsiębiorstwa. Regulamin jest przygotowywany w sposób jednostronny przez przedsiębiorcę, dlatego w związku z modelem ochrony konsumenta Kodeks Cywilny nadaje rygor, by był przejrzysty (transparentny) oraz aby w całości został doręczony drugiej stronie tak, aby mogła się z nim zapoznać.
Niewypełnienie wyżej wspomnianego obowiązku informacyjnego przedsiębiorcy wobec konsumenta zostało uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów (art. 24 ust. 2 pkt.2 u.o.k.i.k)
Przykład: W orzeczeniu Sądu Apelacyjnego w Warszawie sąd m.in. uznał, iż „przedsiębiorca nie wykonał obowiązku rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji wynikającej z treści art. 9 ust. 1 pkt. 2 Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, a tym samym narusza przesłanki bezprawności o której mowa w art.24 ust. 2 pkt.2 u.o.k.i.k”. Przedsiębiorca otrzymał karę w wysokości 270 tysięcy złotych!
Dotkliwe kary pieniężne wskazują, jak ważne jest według prawodawcy współuczestnictwo przedsiębiorcy w ochronie praw konsumenta, a jednym ze sposobów jest posługiwanie się rzetelnie sporządzonym regulaminem.
Regulaminy są powszechnie stosowane m.in. w obrocie bankowym, przez biura turystyczne, biura nieruchomości, sklepy/serwisy internetowe itp. Każda z działalności musi przepisy regulaminu dostosować do odpowiednich norm prawnych. Obowiązkiem przedsiębiorcy, który prowadzi działalność zorganizowaną w internecie, jest opublikowanie regulaminu, w którym użytkownik sklepu internetowego będzie miał możliwość zapoznania się z warunkami zawieranej umowy zarówno przed zawarciem, a najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy.
Przykład: Jan Kowalski otwiera sklep internetowy. Prawo wymaga od niego, aby przekazał konsumentowi najpóźniej w chwili wypełniania formularza zamówienia wszelkich informacji dotyczących zakupu. Pan Jan umieszcza dokument regulaminy do akceptacji pod formularzem zamówienia, a konsument ma możliwość zapoznania się z jego treścią, ściągnięcia go na komputer oraz wydrukowania. Dzięki temu Jan Kowalski spełni obowiązek informacyjny wraz z obowiązkiem prawidłowego doręczenia regulaminu.
Przykład: Konsumenci sklepu sprzedającego kartki ręcznie robione na indywidualne zamówienie nie będą mieli możliwości ze skorzystania z prawa odstąpienia od umowy.
Co zrobić, aby regulamin sklepu internetowego był rzetelny? Konsument powinien być poinformowany, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy o:
Wspomnieć należy, iż nie warto kopiować klauzul regulaminów, które zostały sporządzone przez innych przedsiębiorców prowadzących podobną działalność w związku z tym, iż w kopiowanej treści często powtarzają się klauzule niedozwolone. W razie kontroli przedsiębiorcy muszą liczyć się z wysokimi karami finansowymi. Budując regulamin, należy zapoznać się z rejestrem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dostępny na stronie internetowej, obecnie w rejestrze znajduje się ponad 3000 wpisów, a ich liczba w ciągu miesiąca wzrasta nawet o około 10 nowych klauzul niedozwolonych.
Przykłady: Błędy w regulaminach e-sklepów.
"Sklep zastrzega sobie prawo zmiany wyżej wymienionych zasad regulaminu" Numer wpisu: 3160.
"Towar można zwrócić w ciągu 10 dni (kalendarzowych) od daty odebrania przesyłki, zgodnie z Ustawą z dnia 27 lipca 2002 r., jeżeli towar nie został rozpakowany (zapakowany w oryginalne opakowanie), zabrudzony, kopiowany lub w żaden inny sposób wykorzystany. Zwracany towar prosimy odesłać wraz z fakturą zakupu na adres:” Numer wpisu: 3159
Jedna klauzula niedozwolona zawarta w regulaminie to koszt rzędu 2000 zł.
Z powyższego wynika, iż sporządzenie solidnego regulaminu nie jest proste, a jednocześnie konieczne. Regulamin chroniący interesy zarówno przedsiębiorców, jak i użytkowników powinien zawierać postanowienia wskazane w Ustawach, określając prawa i obowiązki stron, oraz nie zawierać klauzul niedozwolonych, ponieważ w ten sposób przestrzegany jest porządek prawny oraz zabezpieczane są interesy stron na czas trwania umowy i w przypadku ewentualnego konfliktu. W celu realizacji wszystkich wymogów prawnych oraz w celu ochrony interesów warto powierzyć napisanie regulaminu sklepu/serwisu ekspertom sporządzającym regulaminy/umowy w oparciu o ugruntowaną wiedzę prawniczą, działających z najwyższą starannością.
Właściciele sklepów internetowych muszą mieć na względzie, że dotychczas prawo nakazywało umieszczenia określonych informacji tylko w treści regulaminu sklepu internetowego, OD 25.12.2014 r. to się zmieni, ponieważ według nowych zasad konsument powinien być rzetelnie poinformowany o wszystkich prawach i obowiązkach najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową, co oznacza, że należy je zamieścić już w treści strony WWW sklepu internetowego. Brak wskazanych w przepisach informacji niesie za sobą bolesne konsekwencje dla właścicieli sklepów internetowych.
Brak odpowiednio umieszczonej informacji o prawie odstąpienia od umowy przedłuży okres skorzystania z uprawnienia do 12 miesięcy oraz konsument nie będzie ponosił odpowiedzialności za uszkodzenie lub użycie rzeczy.
Przykład: Pan Nowak 26.12.2014 r. kupuje w sklepie zestaw audio o wartości 5000 zł. Następnie Pan Nowak otrzymuje ofertę promocyjną zakupienia nowszego sprzętu za cenę 4000 zł i 20.12.2015 r. składa oświadczenie o odstąpieniu od umowy na adres Sklepu, odsyłając używany przez prawie rok sprzęt audio i żądając zwrotu ceny produktu wraz z kosztami transportu. W związku z tym, że właściciel nie dostosował treści na stronie WWW sklepu internetowego oraz regulaminu do zmian w prawie i nie zawarł informacji o odstąpieniu od umowy w ciągu 14 dni, nie zamieścił też na stronie wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy, będzie musiał przyjąć zwrot oraz zwrócić pieniądze Panu Nowakowi.
Przedsiębiorca dbający o podstawy prawne swojej działalności w regulaminie, buduje wiarygodność swojej działalności w związku z jasno określonymi zasadami oraz kreuje wizerunek solidnego partnera.
O czym warto pamiętać:
Magda Judejko, prawnik, na co dzień mierzy się z problemami środowiska internetowego, od 3 lat prowadząc w internecie działalność doradczą dla przedsiębiorców pod adresem www.twojregulamin.pl. Organizuje i prowadzi warsztaty dla start up i e-biznesu.
Czytaj także: Błędy w regulaminach sklepów internetowych
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Lawyers in the Media Society - międzynarodowa konferencja na Uniwersytecie Łódzkim
|
|
|
|
|
|