Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Co dziesiąty kupujący za granicą jest niezadowolony

redakcja 16-10-2010, 09:36

Najczęściej skarżymy się na brak dostawy zakupionego w sieci towaru lub jego niezgodność z umową – wynika z raportu z okazji pięciolecia Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net).

Sonda
Kupujesz produkty lub usługi z innego kraju przez internet?
  • Tak
  • Nie
  • Nie, ponieważ się boję
  • Nie widzę różnicy cenowej
wyniki  komentarze

Każdego roku do centrów Sieci ECC-Net obecnych w całej Europie napływa coraz więcej zgłoszeń od konsumentów, skarżących się na usługi lub towary oferowane przez zagranicznych przedsiębiorców. Ogólna liczba skarg od konsumentów w 2009 r. wzrosła o 55% w stosunku do roku 2005, czyli początków działalności ECC-Net.

- Wzrost ten nie wynika jednak z pogorszenia jakości towarów czy usług sprzedawanych klientom z zagranicy, ale z rosnącej świadomości wśród konsumentów, którzy coraz lepiej znają swoje prawa i konsekwentnie egzekwują ich realizację – wyjaśnia Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

>> Czytaj też: Czy zawsze można odstąpić od umowy zawartej na przez internet?

Według danych zaprezentowanych w raporcie Sieci ECC-Net, liczba skarg związanych z transakcjami internetowymi od 2006 r. zwiększyła się prawie dwukrotnie. Odzwierciedla to zmianę przyzwyczajeń wśród konsumentów, dla których kupowanie online staje się codziennością oraz stanowi wygodną alternatywę dla tradycyjnych zakupów.

W czym tkwi problem?

Schemat rozwiązywania sporów przez ECK
fot. ECK - Schemat rozwiązywania sporów przez ECK
Przyczyną większości skarg składanych do Europejskich Centrów Konsumenckich w całej Europie jest niezadowolenie z produktu lub usługi zakupionych u zagranicznego przedsiębiorcy (29% przypadków), brak lub opóźnienie dostawy (21%), warunki umowy (18%), kwestie dotyczące ceny i/lub płatności (11%) oraz nieuczciwe praktyki handlowe stosowane przez przedsiębiorców (9%).

Źródłem prawie 56% skarg zgłaszanych do Sieci ECC-Net są transakcje zawierane przez internet. Według szacunków Sieci ECC-Net około 11% osób, które kiedykolwiek zakupiły towar lub usługę za pośrednictwem tego kanału, doświadczyło problemów związanych głównie z dostawą, wadliwością produktu i dokonywaniem płatności.

>> Czytaj też: Kupujemy online, ale raczej nie za granicą

Każdy konsument może zgłosić do ECK Polska skargę na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy wypożyczalni samochodów za pomocą formularza skargi, dostępnego na stronie internetowej www.konsument.gov.pl, drogą telefoniczną (225560118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR