Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Business Intelligence - czyli dlaczego warto być data-driven?

07-09-2021, 15:20

W świecie, w którym jesteśmy dosłownie zasypywani przez dane, narzędzia analityczno-raportowe pomagają z chaosu informacyjnego wyłuskać naprawdę istotne informacje. Także w biznesie model data-driven zyskuje na popularności, a na portalach pracy lawinowo rośnie liczba ogłoszeń firm, które poszukują specjalistów Business Intelligence.

Czym jest (a czym nie jest) Business Intelligence? 

Termin Business Intelligence po raz pierwszy został użyty w latach 50. XX wieku. Odnosił się początkowo do narzędzi pomocnych w analizie danych. Dziś to pojęcie znacznie szersze, pod którym skrywają się wszystkie procesy, począwszy od zbierania danych, transformacji, przez integrację danych z różnych źródeł, po wizualizację i raportowanie. W XXI wieku narzędzia Business Intelligence, takie jak np. Power BI, korzystają z całego spektrum technologii, jak np. sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i chmura. Wszystko po to, aby pomagać znajdywać odpowiedzi na ważne z punktu widzenia organizacji pytania. Czym narzędzia BI nie są? Narzędzia analityczno-raportowe nie udzielą nam jednoznacznej odpowiedzi. Na pewno jednak pomogą określić właściwy kierunek, zwracając naszą uwagę na aspekty, które mogłyby zostać pominięte przy analizie danych bez szerszego ujęcia. 

Dlaczego strategia data-driven się opłaca 

Business Intelligence – czyli dlaczego warto być data-driven?

Organizacja data-driven jest napędzana przez dane. To one są kluczowe w podejmowaniu decyzji, wyznaczaniu kierunku jej rozwoju. Dlaczego warto wdrożyć strategię rozwoju firmy w oparciu o dane? 

  1. Liczą się konkrety – dziś, gdy każda organizacja posiada dane z wielu różnych obszarów (dane HR, sprzedażowe, marketingowe, wszelkiego rodzaju KPI), podejmowanie decyzji w oparciu o intuicję przestaje być możliwe. Przy takiej mnogości danych łatwo pominąć istotne informacje, a narzędzia Business Intelligence pomagają zyskać szerszy obraz, łącząc dane z różnych źródeł.  
  2. Wiedza dostępna dla wszystkich – choć Excel nadal jest chętnie używany w analizie danych, nie każdy pracownik organizacji posiada umiejętność i kompetencje, by samodzielnie analizować szereg danych czy tworzyć raporty. Narzędzia Self-Service BI wychodzą naprzeciw potrzebom użytkowników biznesowym niebędących analitykami. Z pomocą intuicyjnych narzędzi mogą oni samodzielnie tworzyć proste raporty i wizualizować dane, a następnie dzielić się nimi z innymi pracownikami.   
  3. Elastyczność działania – narzędzia Business Intelligence ułatwiają reagowanie w dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Z pewnością na długo pozostanie nam w pamięci wydarzenie, jakim był wybuch pandemii i konieczność niemal codziennego dostosowywania swoich planów do nowych wytycznych. Podobnie jest w biznesie: dzięki analizie sytuacji na bieżąco, np. w oparciu o raporty w czasie rzeczywistym, firma zyskuje przewagę nad konkurencją bazującą jedynie na długoterminowych planach.  
  4. Kultura organizacyjna – warto pamiętać, że dane nie istnieją w oderwaniu od ludzi. Decydując się na wdrożenie strategii data-driven, firma stawia na przejrzystość informacji, ale także ułatwia dostęp do nich pracownikom. Takie podejście przekłada się na ich satysfakcję i poczucie wpływu na działania organizacji.  

Data-driven: od czego zacząć? 

Dziś na rynku jest dostępnych całe mnóstwo narzędzi analityczno-raportowych. Ważnym wyznacznikiem dla wielu firm przy ich wyborze jest coroczne podsumowanie “Gartner Magic Quadrant Report”. Prezentuje ono najbardziej popularne rozwiązania w zakresie Business Intelligence, jak Power BI, Qlik i Tableu. Oprócz wymienionych liderów zestawienia istnieje też wiele innych, cieszących się coraz większą popularnością, jak Sisense, Domo, Microstrategy czy Looker.  

Jeśli jednak do tej pory organizacja nie posiadała strategii data-driven, samodzielny wybór narzędzia oraz określenie obszaru analizy może rodzić niemałe problemy. Zanim więc zdecydujemy się na wdrożenie, dobrym pomysłem może być konsultacja z doświadczonym dostawcą. Takich firm na rynku nie brakuje i często dostarczają kompleksowe usługi Business Intelligence – od analizy przedwdrożeniowej, po szkolenia dla użytkowników i prace utrzymaniowe. 


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              





Ostatnie artykuły:


fot. DALL-E



fot. DALL-E



fot. Freepik



fot. DALL-E



fot. DALL-E


Tematy pokrewne:  

tag nolstag nolhtag Business Intelligence