Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej: jak chronić swoje konto i dane osobowe?

05-04-2023, 15:45

Czy wiesz, jak zadbać o bezpieczeństwo bankowości elektronicznej? W jaki sposób możesz zwiększyć bezpieczeństwo zarówno swoich danych osobowych, jak i środków na koncie?

Bezpieczeństwo w bankowości elektronicznej: jak chronić swoje konto i dane osobowe?

Foto: Adobe Stock

Bankowość elektroniczna – Twoje bezpieczeństwo jest kluczowe!

Bezpieczna bankowość elektroniczna to jeden z najważniejszych środków do zabezpieczenia zarówno Twoich danych, jak i środków zgromadzonych na koncie lub pod postacią innych usług bankowych. Choć w tym tekście skupiamy się wyłącznie na zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem bankowości online, nie można zapominać, że równie ważne jest bezpieczeństwo przy bankowości offline, czyli np. podczas płatności kartą w sklepie czy wypłacaniu gotówki w bankomacie. Od czego jednak zacząć, jeśli chcesz zadbać o bezpieczeństwo bankowości elektronicznej?

Absolutną podstawą jest silne hasło. Ten wybrany przez Ciebie ciąg liter, cyfr i znaków specjalnych jest pierwszą i zarazem jedną z najważniejszych barier, które zabezpieczają Twoje środki i dane przed dostaniem się w niepowołane ręce. Po czym rozpoznać dobre hasło? Takie hasło powinno być przede wszystkim unikalne, a zatem nieużywane nigdzie indziej, a do tego trudne do złamania. Odradza się korzystania z haseł, które mają dla Ciebie jakieś znaczenie – są imieniem Twoich zwierząt, ulubionym miastem czy datą urodzenia. W rzeczywistości znacznie lepiej sprawdzają się hasła składające się z losowego ciągu znaków. Jeśli nie chcesz samodzielnie wymyślać takiego hasła, możesz je wygenerować z pomocą menadżera haseł. Co więcej, w takiej sytuacji możesz logować się do banku za pomocą automatycznego uzupełniania loginu i hasła. Czemu to dobry pomysł? Otóż w ten sposób możesz dodatkowo bezpiecznie przechowywać hasło, a poprzez automatyczne uzupełnianie danych przekonasz się, czy widoczna witryna nie podszywa się pod autentyczną stronę do logowania Twojego banku. Pamiętaj, że zabezpieczenia bankowości elektronicznej tak właściwie rozpoczynają się właśnie od Twojego hasła.

Jakie jeszcze zagrożenia bankowości elektronicznej na Ciebie czyhają? Załóżmy przez chwilę, że jednak jakimś sposobem doszło do włamania na Twoje konto bankowe. W takiej sytuacji system bankowości elektronicznej przynajmniej w teorii nie ma wiele możliwości na ocalenie Twoich środków, ale… jednak jeszcze nie wszystko stracone. Z pewnością zalecane jest ustalenie odpowiednich limitów w banku – ich celem jest oczywiście ograniczenie ewentualnych niechcianych transakcji. Dotyczy to zarówno limitów bankowości elektronicznej czy aplikacji mobilnej, jak i karty oraz płatności kartą.

Jak jeszcze możesz się zabezpieczyć?

Bardzo praktycznym i polecanym sposobem na zwiększenie ochrony swojego konta jest włączenie otrzymywania powiadomień o transakcjach wykonywanych na rachunku. W ten sposób dowiesz się od razu, gdy zostanie zlecony przelew lub płatność z Twojego konta. Wyobraź sobie następującą sytuację – siedzisz sobie wygodnie z fotelu, gdy nagle dostajesz powiadomienie o płatności kartą. Doskonale wiesz, że żadnej płatności aktualnie nie wykonujesz, możesz więc w porę zareagować i uniemożliwić nielegalne działanie. Co więcej, dokładnie w tym celu bardzo praktyczne jest ustawienie mobilnej autoryzacji zamiast kodów SMS. Zwykło się uważać, że kody SMS wysyłane na telefon są skutecznym sposobem na zabezpieczenie konta. Do pewnego momentu tak było, obecnie jednak dostępne są np. aplikacje, które pozwalają wykraść kod, który otrzymałeś tą drogą. Nie jest to natomiast możliwe przy mobilnej autoryzacji w aplikacji na telefonie. Przy takim zabezpieczeniu zamiast wiadomości SMS otrzymujesz powiadomienie na smartfonie. Wystarczy je otworzyć, otwierając tym samym aplikację banku, a następnie potwierdzić (lub odrzucić). W tym miejscu warto jeszcze przypomnieć o dokładnym czytaniu wszelkich wiadomości i powiadomień ze strony banku. Zawsze przed potwierdzeniem upewnij się, że dana wiadomość czy powiadomienie zostały wysłane z wiarygodnego źródła – czyli z Twojego banku.

Opracowano na zlecenie partnera Santander Consumer Bank.

Źródła:

  • https://kwestiabezpieczenstwa.pl/bezpieczna-bankowosc/
  • https://www.politykabezpieczenstwa.pl/pl/a/jak-w-bezpieczny-sposob-korzystac-z-bankowosci-internetowej
  • http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/2060433

Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *