Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Będziemy chętniej robić e-zakupy za granicą?

26-08-2009, 12:25

Miliony konsumentów z UE zrobiło zakupy przez internet w innym kraju, ale taka forma zakupów wciąż nie jest popularna. Prawie połowa Polaków również nie chce kupować w taki sposób. Komisja Europejska pracuje obecnie nad rozwiązaniem, które może to zmienić – informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

robot sprzątający

reklama


Z badań Ipsos Belgium przeprowadzonych na zlecenie Komisji Europejskiej wynika, że z możliwości zakupu towaru poza granicami kraju skorzystało 30 mln unijnych konsumentów. To niewiele. Również Polacy niezbyt chętnie korzystają z tej możliwości.

Na pytanie: Jeśli miałbyś kupić następujące produkty, kupiłbyś je u sprzedawcy z innego państwa członkowskiego UE? większość ankietowanych Polaków odpowiedziała nie - 41% w przypadku narzędzi technologii informacyjnej i komunikacyjnej, a 45% w odniesieniu do sprzętu gospodarstwa domowego.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów domyśla się, że powodem może być zakres ochrony słabszych uczestników rynku w krajach UE, a także brak dostatecznej wiedzy oraz informacji o przepisach obowiązujących w innych państwach.

Również z doświadczenia UOKiK wynika, że bardzo częstą praktyką sprzedawców jest nieprzekazywanie konsumentom informacji o przysługujących im prawach. Warto przypomnieć, że w przypadku zakupów na odległość konsument korzysta z wyjątkowego prawa – ma możliwość zwrotu towaru lub rezygnacji z usługi bez konsekwencji. Przedsiębiorca powinien o tym poinformować konsumenta.

Jak informuje UOKiK, obecnie trwają prace w Komisji Europejskiej nad ostatecznym kształtem dyrektywy w sprawie praw konsumentów, która zakłada m.in. zniwelowanie tych różnic. Proponowane rozwiązania to m.in. wprowadzenie obowiązku dołączania do umów zawieranych na odległość jednolitego formularza odstąpienia od umowy.

Poza tym planowane jest ujednolicenie terminu na odstąpienie od kontraktu oraz przyjęcie wymogu umieszczenia w oświadczeniu gwarancyjnym informacji o prawach przysługujących konsumentowi w związku z reklamacją na podstawie powszechnie obowiązujących przepisów.

Projektowi nowej dyrektywy poświęcona jest międzynarodowa konferencja zorganizowana przez UOKiK.

Mamy nadzieję, że oprócz stworzenia wspólnego rynku zakupów konsumenckich, nowe przepisy przyczynią się do poprawy sytuacji słabszych uczestników rynku w naszym kraju oraz zwiększenia ich wiedzy – powiedziała Małgorzata Kozak, Wiceprezes Urzędu, otwierając debatę. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, Federalnego Ministerstwa Żywności, Rolnictwa i Ochrony Konsumenta Niemiec oraz szwedzkiej Rady ds. Ochrony Konsumentów i Informacji.


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *