Wiele firm planując strategię komunikacyjną koncentruje się - co zrozumiałe na zewnętrznych grupach docelowych. Reklamy, polityka PR, działania marketingowe - wszystkie one zazwyczaj skierowane są przede wszystkim na zewnątrz firmy. A szkoda, bo okazuje się, że najwierniejszymi i najlepszymi ambasadorami przedsiębiorstw mogą być... ich pracownicy.
O znaczeniu komunikacji wewnętrznej w polityce firm mówi się od stosunkowo niedługiego czasu. Dopiero bowiem około 20 lat temu zauważono potencjał marketingowy jaki kryją w sobie ludzie zatrudnieni w konkretnych przedsiębiorstwach. I to nie tylko kadra zarządzająca, ale osoby zajmujące stanowiska nawet stosunkowo ,,niewysokie” w kontekście hierarchii danej firmy. Dlaczego tak ważne jest, aby były one dokładnie i odpowiednio poinformowane o tym, co dzieje się w firmie? Odpowiedź jest prosta - bo przynosi to wymierne korzyści wszystkim. I to na wielu płaszczyznach.
Prowadzenie aktywnej komunikacji z wewnętrznymi interesariuszami organizacji (pracownikami etatowymi i tymczasowymi, podwykonawcami i współpracownikami, kadrą kierowniczą i pracownikami produkcji) ma niebagatelny wpływ na ich zaangażowanie w pracę i efektywność. Pozytywnie motywuje, buduje identyfikację z organizacją oraz długofalową lojalność - funkcjonującą nawet w sytuacji ustania współpracy pomiędzy stronami.
Ale to nie wszystko. Jak pokazują badania, pracownicy są również bardzo skuteczną tubą do rozpowszechniania informacji na temat pracodawcy - wśród członków swoich rodzin, przyjaciół, a także bliższych i dalszych znajomych. I to zarówno informacji dobrych, jak i tych negatywnych. A biorąc pod uwagę teorie socjologiczne m.in. eksperyment "świat jest mały" Milgrama (hipoteza "sześciu stopni oddalenia"), zakładające powiązanie każdego członka społeczeństwa poprzez sieć pośrednich znajomości z olbrzymią liczbą osób, zasięg informacji wysyłanej przez pracownika może być bardzo szeroki.
- W obliczu tej wiedzy pracodawcy powinni podejmować działania mające na celu budowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników. Co ważne - wizerunku dobrego nie tyle w efekcie zastosowanych i skutecznych działań komunikacyjnych ale przede wszystkim realnych działań wpływających na zadowolenie pracowników, a wpisanych głęboko w DNA strategii współpracy na linii pracodawca - pracownik. Rozwijając biznes konieczna jest świadomość, że ta relacja i będące jej skutkiem opinie mają wielką moc. - wyjaśnia Aleksandra Nieściuszko-Bujnicka z firmy 2B UP CONSULTING.
Jak więc prowadzić skuteczną, wewnętrzną komunikację korporacyjną? Warto jest prowadzić działania z zakresu Employer Branding’u i Employee Experiences, wykorzystywać i rozwijać dostępne w firmie kanały komunikacji, rozmawiać i słuchać. Wszystkie te działania mogą służyć temu, by umacniać więź pomiędzy zarządzającymi a pracownikami. I co ważniejsze - by zdobyć informację zwrotną - poznać ich opinie i sugestie, których wartość - nie tylko marketingowa jest nie do przecenienia.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|