Koniec 2024 r. oznacza w firmach koniec eksperymentów ze sztuczną inteligencją. Menedżerowie odpowiedzialni za jej wdrażanie dostawali wolną rękę do działania. Przy okazji raportów z podsumowaniem roku, będą pod presją, by wykazać, czy rozwiązania oparte na AI wnoszą realną wartość dla biznesu.
reklama
Jeszcze niedawno użytkownicy mediów społecznościowych chętnie dzielili się zabawnymi cytatami z ChatGPT i z wypiekami na twarzy komentowali efekty pracy najnowszych modeli AI generujących obrazy czy wideo. Dziś dopatrzenie się u modelki ze “zdjęcia” sześciu palców u ręki potrafi wzbudzić wrogie reakcje, a niejedna osoba, która sparzyła się na halucynacjach modeli językowych, przestała już zadawać im pytania.
Sztuczna inteligencja, która miała już za chwilę w magiczny niemal sposób zmienić realia pracy na wszystkich polach, w doświadczeniu wielu osób okazuje się tylko obietnicą, w dalszym ciągu niespełnioną.
Nieco inaczej wygląda perspektywa firm stawiających na rozwój AI. Owszem, w biznesie również wielu graczy dało się ponieść nadmiernemu entuzjazmowi pierwszych miesięcy po pojawieniu się generatywnej AI. Firmy chętnie rekrutowały nowe zespoły, które stworzą własną sztuczną inteligencję albo wdrożą już istniejące narzędzia AI i zbudują z jej pomocą rewolucyjne produkty.
Jednak najczęściej chodziło im po prostu o optymalizowanie kosztów w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej. Na ile się to powiodło, będzie zapewne poddawane ocenie w najbliższych miesiącach.
Rok 2024 to moment przełomowy pod względem adopcji sztucznej inteligencji. Kończy się etap eksperymentów, a firmy globalnie wdrażają AI w codziennych procesach.
Dowodem na udaną adopcję AI w firmach mają być także niesłabnące wzrosty w sektorze AI. Dane pokazują, że ta technologia dostarcza nie tylko obietnice lepszej przyszłości, ale również realną wartość już dziś.
Funkcjonujemy w erze optymalizacji, przełom dopiero przed nami. Mimo imponującego wzrostu, aby go osiągnąć, AI potrzebuje masy krytycznej danych, szerokiej adopcji i przełamania barier technologicznych.
Spodziewane wysokie tempo wzrostu sektora AI może osłabnąć w związku z przyjmowanymi w Europe regulacjami takimi jak AI Act.
W 2025 roku sztuczna inteligencja będzie dalej doskonalić istniejące procesy, a regulacje takie jak AI Act mogą spowolnić tempo innowacji w Europie. Przełom w AI nadejdzie – czy to dzięki AGI, czy kolejnym generacjom systemów, które zaczęliśmy pisać po rozpoczęciu rewolucji. Aby jednak ten przełom osiągnąć, musimy uzbroić się w cierpliwość i konsekwentnie budować fundamenty dla przyszłości. Spoglądanie poza horyzont bieżącego okresu rozliczeniowego jest w tym wypadku kluczem do osiągnięcia przełomu.
Mateusz Jakitowicz, Chief of Data w Autopay
Źródła danych:
*https://inwestycje.pl/biznes/adopcja-sztucznej-inteligencji-w-polsce-rosnie-najszybciej-w-unii-europejskiej/
**https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/artificial-intelligence-ai-market
*** https://crn.pl/aktualnosci/koszty-i-ryzyko-prawne-hamuja-wdrozenia-ai-w-polsce/
Ilustracja: Freepik
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
Polacy odbierają 150 paczek rocznie ze sklepów internetowych. Jak lubimy płacić online?
|
|
|
|
|
|