Niepokojący obraz społeczeństwa podzielonego politycznie, ale zjednoczonego w sporcie i akcjach charytatywnych jawi się z najnowszego badania SW Research. Czy jest nadzieja na lepszy dialog między Polakami?
reklama
Z tego artykułu dowiesz się:
Najnowsze badanie SW Research, zrealizowane na zlecenie Grupy Żywiec w ramach kampanii Worlds Together, rzuca światło na kondycję dialogu społecznego w Polsce. Wyniki pokazują złożony obraz społeczeństwa, w którym mimo silnych podziałów, istnieją też wyraźne punkty wspólne.
Szczególnie niepokojący jest fakt, że według 41% respondentów jako naród nie jesteśmy otwarci na inne punkty widzenia. Jednak pozytywnym sygnałem pozostaje to, że znacząca część społeczeństwa (34%) aktywnie poszukuje kompromisu podczas trudnych rozmów.
Badanie pokazuje, że podczas nieformalnych spotkań towarzyskich Polacy najchętniej rozmawiają o sprawach codziennych. Dominują tematy bliskie każdemu z nas:
Wbrew powszechnemu przekonaniu o głębokich podziałach, istnieją obszary skutecznie jednoczące Polaków. Na pierwszy plan wysuwają się:
Jednak nie brakuje też tematów dzielących. Największe kontrowersje budzą sprawy polityczne - wskazuje na nie 48% badanych. Co piąty respondent wymienia także kwestie społeczne, takie jak prawa mniejszości czy równość wobec prawa.
Do sporów dochodzi najczęściej w dwóch przestrzeniach: podczas bezpośrednich spotkań towarzyskich (33%) oraz w mediach społecznościowych (18,3%). W obliczu różnicy zdań Polacy stosują różne strategie:
Badani wskazują trzy główne obszary, które mogą pomóc w budowaniu bardziej otwartego społeczeństwa:
W odpowiedzi na te potrzeby powstała inicjatywa Worlds Together.
"Połączyliśmy siły z Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest przeciwdziałanie polaryzacji w Polsce" - wyjaśnia Magdalena Brzezińska, dyrektorka ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.
"Zorganizowaliśmy serię otwartych Treningów Dobrej Rozmowy, podczas których uczestnicy uczyli się w jaki sposób rozmawiać z szacunkiem do innych, mimo różnic w poglądach. Treningi przeszło także ponad 100 naszych pracowników z różnych działów i lokalizacji. Spotkania te pomagają budować porozumienie, wspólnotę i współpracę tak niezbędną do rozwoju społeczeństwa. Czasami wystarczy na chwilę zmienić punkt widzenia, żeby nam wszystkim żyło się lepiej".
Badanie ujawniło złożony obraz dialogu społecznego w Polsce. Z jednej strony widać wyraźne podziały, szczególnie w sferze politycznej, z drugiej - istnieją silne czynniki jednoczące, zwłaszcza sport i działalność charytatywna. Choć 41% Polaków postrzega nas jako społeczeństwo zamknięte na inne punkty widzenia, to jednocześnie znacząca część aktywnie poszukuje sposobów na porozumienie. Kluczem do poprawy sytuacji wydaje się być edukacja w zakresie empatii oraz przeciwdziałanie dyskryminacji, wspierane przez odpowiedzialną narrację w mediach.
Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research w dniach 26-27 listopada 2024 roku. Wzięła w nim udział reprezentatywna próba 1002 Polek i Polaków powyżej 18. roku życia, dobrana zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości. Wywiady przeprowadzono metodą CAWI na panelu internetowym SW Panel. Celem badania było poznanie nawyków i opinii w zakresie rozmów w gronie bliskich oraz otwartości w społeczeństwie.
Źródło informacji: Grupa Żywiec
Ilustracja: Freepik
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|