Współczesne modele pojazdów z silnikiem diesla wymagają zastosowania dodatku AdBlue. To odpowiedź na wymagania stawiane w kontekście ochrony środowiska.
Sam płyn AdBlue to roztwór mocznika o stężeniu 32,5%. W zależności od modelu pojazdu, zbiorniki AdBlue mogą się znajdować obok wlewu paliwa, pod maską lub w bagażniku. Podczas eksploatacji, nie łączy się z olejem napędowym w komorze spalania, tylko uchodzi do katalizatora znajdującego się na drodze układu wydechowego. Nie jest niebezpieczny dla środowiska ani dla człowieka.
Wysoka temperatura powoduje uwalnianie się amoniaku, który reaguje z tlenkami azotu. Jako efekt procesu spalania powstają para wodna i niegroźny dla otoczenia lotny azot, a nie szkodliwe związki chemiczne. Płyn przechodzi do katalizatora tylko w określonej temperaturze, szczególnie tej panującej w układzie wydechowym. Gdy temperatura jest za niska, amoniak nie uwolni się z mocznika. Mróz może być przyczyną zamarznięcia instalacji AdBlue. Dlatego producenci wyposażają układ w grzałki, które po kilku minutach są w stanie go rozmrozić.
Roztwór krystalizuje się przy około -11oC. Rozmrożenie nie zawsze może pomóc. Mimo tego, że krystalizacja jest procesem odwracalnym, to kryształki mogą zapchać układ wtryskowy, niekiedy doprowadzając do awarii pompy. Wtedy trzeba liczyć się z wysokimi kosztami naprawy całego systemu.
Płynem AdBlue najlepiej uzupełnić cały zbiornik za pomocą lejka. Im więcej płynu, tym lepiej system będzie monitorować jego poziom i zużycie. Konieczne jest użycie lejka, ponieważ płyn wykazuje właściwości korodujące. Nie należy rozlewać go nawet po polakierowanej karoserii. Każdą plamę należy natychmiast wytrzeć, by nie doszło do uszkodzenia powłoki.
Wszystkie produkty typu AdBlue mają podobne właściwości. Środek musi być zgodny z odpowiednią normą ISO. Roztwór wyprodukowany w taki sposób jest całkowicie neutralny dla środowiska. Ceny za litr płynu wahają się o 3-3,50 zł w hurtowniach do 30-50 zł w autoryzowanych serwisach.
Głównym zastosowaniem płynu jest dbanie o środowisko, poprzez zmniejszenie zanieczyszczeń. Dzięki niemu pojazdy są w stanie spełnić coraz bardziej restrykcyjne wymogi dotyczące emisji spalin. Gdy silnik jest dobrze ustawiony, AdBlue może obniżyć zużycie paliwa do 5% oraz zmniejszyć awaryjność pojazdu.
Układ ten przydaje się także w czasie podróży po Europie. Samochody wyposażone w ten system mogą liczyć na ulgi w opłatach drogowych oraz zniżki w podatkach. Te korzyści doskonale widać w funkcjonowaniu firm transportowych, które korzystają z tego systemu, aby zmniejszyć koszty funkcjonowania.
System uniemożliwia dalszą jazdę, gdy poziom AdBlue spadnie do zera. Jednak tego płynu nie trzeba często dolewać, ponieważ jego zużycie wynosi około 1,5 l na 1000 km. Czyli na jednym zbiorniku można przejechać nawet kilka tysięcy kilometrów. Większość dostępnych modeli pozwala na sprawdzenie poziomu płynu, dzięki czemu kierowca jest w stanie w każdym momencie zatankować płyn.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|