Czasami, gdy pracujemy, wszystko wokół zdaje się odwodzić nas od obowiązków. Choć to znaczne uproszczenie znanych nauce procesów neurologicznych, w pewnym sensie tak działa ludzki mózg. Nasz komputer pokładowy nie czuje się najlepiej w stanie długotrwałej koncentracji. Chcąc ją osiągnąć, należy więc zadbać o swoje otoczenie. Jednym ze sposobów na to jest ograniczenie dystraktorów.
Dystraktory to elementy otoczenia, które utrudniają utrzymanie koncentracji, odciągając ludzi od wykonywanych zadań. Do dystraktorów można zaliczyć zarówno elementy zależne od nas, jak i te, na które nie mamy wpływu. To my decydujemy, czy wyłączymy powiadomienia w telefonie. Nie od nas zależy jednak, czy sąsiad w lokalu obok rozpocznie danego dnia hałaśliwy remont.
Istnieją jednak rozwiązania pozwalające na opanowanie wszystkich dystraktorów, nawet tych niezależnych od nas. Świetnym sposobem na walkę z nimi jest kabina akustyczna do pracy. Zapewnia ona komfortową i wyizolowaną przestrzeń, z uwzględnieniem wszelkich standardów BHP.
Ze statystyk udostępnionych przez portal Statitsa1 wynika, że przeciętny użytkownik urządzeń mobilnych spędza średnio niemal 3 godziny dziennie, korzystając za ich pomocą z Internetu. Z kolei autorzy corocznego raportu „Internet Trends” w tegorocznej edycji głoszą, że użytkownicy telefonów sięgają po nie średnio 150 razy dziennie. Mając na uwadze powyższe fakty, łatwo się domyślić, że telefon komórkowy i Internet często przeszkadzają w pracy. Jednocześnie praca biurowa bez nich w dzisiejszych czasach nie byłaby możliwa. Niezwykle ważna jest więc pewna doza dyscypliny, dzięki której świat multimediów nie będzie kolidował z naszymi obowiązkami.
Oczywiście nie warto zajmować skrajnego stanowiska w tej kwestii, lecz na ogół uporządkowane stanowisko pracy sprzyja koncentracji i produktywności. Środowisko wywiera ogromny wpływ na ludzkie funkcje poznawcze, emocje, zachowanie i zdolność podejmowania decyzji. Potwierdzają to liczne badania, takie jak przeprowadzone przez Catherine A. Roster i Josepha R. Ferrari2 . To niezwykle ważne, aby dopracować swoje środowisko pracy w sposób sprzyjający koncentracji i produktywności.
Gdyby zapytać pracowników biurowych, co najbardziej rozprasza człowieka w pracy, wielu z nich z pewnością wskazałoby hałas. Pomimo istnienia wielu metod zapobieganiu temu problemowi, wciąż jest on niezwykle powszechny. Oczywiście hałas nie przeszkadza każdemu. Mnóstwo ludzi nie jest jednak w stanie koncentrować się, kiedy wokół jest głośno.
Temperatura nie pozostaje bez wpływu na funkcjonowanie ludzkiego mózgu. Świetnie podsumowują to badania przeprowadzone przez naukowców z Waseda University z Tokio3. Różne zakresy temperatur sprzyjają różnym aktywnościom. Oczywiście czynnik ten nie odgrywa kluczowej roli, lecz bez wątpienia nie należy go ignorować.
Nie zapominajmy o rzeczach tak elementarnych, jak jedzenie, picie i odpoczynek. Nie bez powodu to właśnie potrzeby fizjologiczne znajdują się u podstawy piramidy potrzeb Maslowa. Nie warto traktować czasu spędzonego na ich zaspokajaniu jako czasu straconego. Jest on inwestycją w lepsze samopoczucie i wyższą produktywność. Prawidłowe odżywianie i odpoczynek to klucz do udanej pracy!
1. https://www.statista.com/statistics/1288783/daily-time-spent-online-via-mobile/
2. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0013916518823041?journalCode=eaba&
3. https://waseda.pure.elsevier.com/en/publications/study-on-the-thermal-performance-of-office-spaces-in-the-tropics-
Fot. Adobe
Źródło: Publikacja partnera
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|