Dziś przypada Światowy Dzień Konsumenta. Zaufanie wśród e-konsumentów stale rośnie, tak jak poszerza się wirtualny rynek. Wartość internetowych transakcji na rok 2009 szacowana jest na 13 miliardów złotych.
Obserwujemy dynamiczny rozwój rynków internetowych. Przykładem jest chociażby portal Ceneo.pl, który odwiedza już 4 miliony użytkowników miesięcznie (200 tys. w 2005 roku). Według opublikowanego pod koniec roku raportu „e-Handel Polska 2009” wartość transakcji na wirtualnym rynku wyniosła w ubiegłym roku 13-13,2 miliarda złotych.
W lutym 2010 GUS poinformował, że nastroje konsumenckie ulegają znacznej poprawie. Wskaźnik ufności konsumentów w stosunku do stycznia zwiększył się o 2,7% i wynosi 15,7%. Polacy kupują często i dużo. Z przeprowadzonej przez portal Ceneo.pl ankiety wynika, że prawie połowa respondentów robi zakupy kilka razy w roku, 39% - kilka razy w miesiącu, zaś 6% nigdy nie miała z tym do czynienia.
Najczęściej kupowanymi towarami są nadal sprzęt RTV, AGD i komputery. Dużym zainteresowaniem cieszą się zwłaszcza telewizory LCD oraz sprzęt AGD: zmywarki, piekarniki, lodówki. Mimo okresu zimowego sprzedaż utrzymuje się na wysokim poziomie i wiąże się to ze wzrostem zadowolenia z zakupów w sieci. Uważamy, że nadchodząca wiosna spowoduje jeszcze większe zainteresowanie e-zakupami – mówi Przemysław Seremak z MegaMarket.org.pl.
Polscy konsumenci kierują się przede wszystkim ceną. Aż 97% przepytanych przez Ceneo.pl internautów zwraca uwagę na to, ile i gdzie może zaoszczędzić. E-sklepy często oferują towary po niższych cenach niż w zwykłych marketach, dotyczy to zwłaszcza sprzętu elektronicznego.
Sukces internetowych przedsiębiorców zależy głównie od satysfakcji klientów. Dla konsumentów najważniejszym czynnikiem decydującym o jakości usługi handlowej w Internecie jest kompetentna i życzliwa obsługa i szybkość jej reakcji (badania IAB Polska, 2008). Konieczność wysłuchania melodyjek w słuchawce telefonu i zmaganie się z niekompetentną obsługą wiąże się dla konsumenta ze stratą dodatkowych pieniędzy, wyrzuconych na nieefektywny kontakt z serwisem. Marek Turaliński z firmy NetCenter Solution radzi przedsiębiorcom: Przede wszystkim umożliw im szybki kontakt z biurem obsługi klienta oraz zadbaj o szybką reakcję swoich pracowników. Najgorsze jest zaniechanie jakiejkolwiek reakcji na zgłoszony problem kupującego. Warto również zainwestować w szkolenia personelu z zakresu obsługi klienta.
Konieczne narzędzia usprawniające kontakt między klientem a e-firmą to:
Prowadzona na wysokim poziomie obsługa klienta stanowi dla firm duży wydatek. Jednym ze sposobów na jego obniżenie jest zlecenie tego zadania podwykonawcy – podmiotowi wykonującemu na zasadzie outsourcingu usługi w zakresie obsługi klienta e-biznesu (obejmujące m.in. obsługę zamówień, płatności, reklamacji i korespondencji z klientem oraz aktualizacje informacji o produktach w serwisie). Im więcej dostępnych opcji pomocy, tym większa satysfakcja klientów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował dziś, że po adresem www.icpen.org uruchomiono odnowioną stronę internetową Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN – Internationial Cooperation and Enforcement Network). Witrynę wzbogacono o dodatkowe funkcje, które mają pomóc użytkownikom w szybszym wyszukiwaniu potrzebnych informacji.
Zadaniem sieci ICPEN, składającej się z 36 zagranicznych organów ochrony konsumentów, jest poszerzanie wiedzy na temat szkodliwych dla interesów e-klientów międzynarodowych praktyk rynkowych, a także promowanie współpracy między samymi organami członkowskimi. W serwisie www.icpen.org konsumenci dowiedzą się, gdzie szukać pomocy w sytuacji, gdy zostały złamane ich prawa i jak rozwiązywać spory o charakterze transgranicznym (m.in. za pośrednictwem strony www.econsumer.gov). Witryna publikuje także szereg porad mówiących o tym, jak bezpiecznie kupować w sieci i uniknąć licznych pułapek. Udostępnia również bazę projektów edukacyjnych, zawierającą przykłady projektów realizowanych przez różnie kraje. Eksperci zajmujący się ochroną konsumentów będą mogli skorzystać z biblioteki ICPEN i zgromadzonych w niej dokumentów i aktów prawnych poszczególnych państw oraz dowiedzieć się więcej o inicjatywach samej sieci (np. Międzynarodowy Dzień Przeszukiwania Internetu czy Miesiąc Zapobiegania Oszustwom). Strona dostępna jest w języku angielskim.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*