Kabotaż w OCP

05-09-2018, 15:12

Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność transportową na pewno nie raz spotkał się z tematyką ostatnio bardzo popularnego kabotażu na terenie państw wspólnotowych. Nic w tym dziwnego, ponieważ od dłuższego czasu jest to bardzo dochodowy dział sektora transportu drogowego.

mat partnera

Czym jest kabotaż?

Na samym początku warto się zastanowić czym właściwie jest kabotaż. Zagadnienie to zostało uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1072/2009 z dn. 21 października 2009 r. dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych. Termin ten oznacza krótkotrwałe świadczenie usług transportowych w celach zarobkowych na terenie jednego państwa członkowskiego wykonywane przez przewoźnika zarejestrowanego w innym kraju Unii Europejskiej. Tymczasowe wykonywanie tego rodzaju usług wewnątrz jednego państwa oznacza to, że zagraniczny przedsiębiorca może wykonać tylko 3 usługi transportowe w ciągu 7 dni kalendarzowych. W sytuacji gdy samochód wjeżdżając na obszar danego państwa nie był załadowany, w ciągu 3 dni przewoźnik może  wykonać tylko jeden przewóz kabotażowy . Maksymalnie po tym czasie zobligowany jest do wykonania usługi międzynarodowej.

OC przewoźnika w ruchu kabotażowym

Bardzo ważną kwestią w tym zagadnieniu są także wymogi które trzeba spełnić, żeby dokonywać ww. przewozów. Zgodnie z prawem wspólnotowym firma transportowa powinna posiadać licencję wspólnotową oraz w przypadku gdy kierowca nie jest obywatelem państwa, na terenie którego wykonywane są przewozy kabotażowe także świadectwo kierowcy.

Jeszcze większe wymogi w kwestii przewozu ładunku na terenie swojego państwa wyznaczyły Niemcy. Otóż transport wykonywany przez firmy posiadające pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony zobligowane są do wykupienia polisy OCP z Sumą Ubezpieczenia na kabotaż w wysokości 600 000 Euro na jedno zdarzenie i 1 200 000 euro na wszystkie zdarzenia.

Wyjątkiem są usługi transportowe wykonywane pojazdami o DMC nie przekraczającej 3,5 tony. W związku z tym, że firmy te nie mają obowiązku posiadania ubezpieczenia OCP rozszerzonego o klauzulę kabotażu. Nie oznacza to jednak, że w przypadku powstania ewentualnej szkody w ładunku, przewoźnik  taki jest zwolniony z konsekwencji finansowych wynikających z zaistniałej sytuacji. Dlatego większość firm transportowych, mimo braku takiego obowiązku decyduje się na zakup polisy z rozszerzeniem na transport kabotażowy.

Inną przyczyną, że tzw. "busiarze" podejmują taką decyzję jest fakt, że bardzo duża część spedycji nie chce nawiązywać współpracy z firmami, które nie posiadają takiego zapisu w swojej polisie OCP.  

Zgodnie z ogólnymi zasadami prawa międzynarodowego, sprawy które nie są ujednolicone w  przepisach wspólnotowych uregulowane zostały w prawie krajowym poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej. To właśnie w tych aktach prawnych określone zostają prawa, obowiązki oraz odpowiedzialność przewoźników drogowych.  Informacja ta nie powinna być bagatelizowana przez firmy transportowe, ponieważ podczas rozstrzygania  ewentualnych sporów na drodze sądowej, sądy orzekają zgodnie z prawem krajowym państwa, na terenie którego doszło do spornego zdarzenia.

Broker transportowy

W celu dokonania wyboru odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej, która będzie w pełni odpowiadała naszym potrzebom i oczekiwaniom, warto skorzystać z pomocy firm brokerskich, które zajmują się tym zawodowo. Taka firma jest niezależna od jakiegokolwiek Towarzystwa Ubezpieczeniowego i dba przede wszystkim o dobro i bezpieczeństwo swoich klientów. Są świadomi specyficznego charakteru branży transportowej, w której często zdarzają się nieprzewidziane sytuacje. W związku z tym wychodząc naprzeciwko oczekiwaniom przewoźnikom, aby mogli spokojnie  zająć się swoją działalnością, współpracują z klientami nie tylko na etapie negocjacji i przygotowywania ofert, ale także zapewniają kompleksową obsługę posprzedażową.


Źródło: Komunikat firmy. Wydawca nie odpowiada za treści nieredakcyjne. Kontakt dla firm zainteresowanych publikacjami w DI: kf@di24.pl
Tematy pokrewne:  

tag komunikat firmy
To warto przeczytać






fot. Sarota PR




RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
« Listopad 2018»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930 
Serwisy specjalne:
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2018 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.