Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) - jak to załatwić przez internet? Oswajamy e-administrację

14-02-2017, 12:16

Posiadanie karty EKUZ nie jest obowiązkiem dla wyjeżdżających za granicę, ale dzięki niej można liczyć na pomoc medyczną w nagłych wypadkach. Uzyskanie karty nie wiąże się z opłatami a wniosek o jej wydanie można złożyć przez internet. Opisujemy jak to zrobić krok po kroku.

Jeśli wybierasz się do innego kraju Unii to powinno Cię interesować posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Umożliwia ona korzystanie na koszt NFZ ze świadczeń zdrowotnych w czasie tymczasowego pobytu w krajach UE oraz w Islandii, Norwegii, Liechtensteinie i Szwajcarii.

EKUZ może zostać wydana osobom, które posiadają prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych zgodnie z przepisami krajowymi. Osoby korzystające z tej karty powinny pamiętać, że posiadają takie prawa i obowiązki jakie wynikają z ustawodawstwa państwa członkowskiego. Ponadto idąc do lekarza trzeba się upewnić, że ten lekarz działa w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej danego państwa.

Nie życzymy wam chorób i wypadków, ale kartę EKUZ i tak warto mieć. Wniosek o wydanie karty możecie pobrać ze stron NFZ i wysłać pocztą. Można też złożyć wniosek online. Aby to zrobić musisz mieć Profil Zaufany. Jeśli jeszcze go nie posiadasz, możesz go wyrobić za pośrednictwem e-bankowości co całkowicie eliminuje potrzebę chodzenia do urzędu.

Wniosek o EKUZ przez ePuap - krok po kroku

Jeśli masz Profil zaufany, możesz przystąpić do składania wniosku o EKUZ. 

Po wejściu na stronę ePUAP.gov.pl należy się zalogować i spojrzeć na katalog usług. Znajdziemy w nim kategorię "Zdrowie". Najlepiej jest kliknąć od razu w link "Najczęściej załatwiane sprawy".

 EKUZ - ePUAP

Rozwinie się menu, w którym znajdziemy dwie pozycje odnoszące się do EKUZ.

  • Wydanie karty EKUZ w związku z wykonywaniem pracy za granicą.
  • Wydanie karty EKUZ w związku z pobytem czasowym za granicą.

Wybieramy odpowiednią dla siebie opcję. W tym poradniku omówimy wydanie karty EKUZ w związku z pobytem czasowym. Klikamy zatem w link "Wydanie karty EKUZ w związku z pobytem czasowym za granicą".

Przechodzimy do karty usługi, która opisuje szczegóły, podstawę prawną itd. Jeśli wszystko już wiemy, klikamy w przycisk "Załatw sprawę". 

EKUZ

Przejdziemy do formularza wniosku. Ten dokument należy najpierw zaadresować. W tym celu na samej górze z rozwijanego menu wybieramy odpowiedni oddział NFZ. 

EKUZ przez ePUAP

Wypełniamy formularz, który nie jest szczególnie długi. Część danych została udostępniona wcześniej. W punkcie 3. formularza należy zaznaczyć w jaki sposób odbierzemy kartę. Można to zrobić osobiście, za pośrednictwem osoby upoważnionej lub poprzez przesłanie karty pocztą na wskazany adres. Jeśli wybierzemy tę ostatnią opcję to formularz powiększy się o pola na adres. 

Po wypełnieniu formularza klikamy "Dalej". 

EKUZ przez ePUAP

Przejdziemy do podglądu wypełnionego wniosku. Na tym etapie możemy podpisać dokumenty klikając w przycisk "Podpisz". 

EKUZ przez ePUAP

System spyta, czy chcemy podpisać certyfikatem zaufanym czy też podpisem kwalifikowanym. Wybieramy Profil Zaufany.

Zostaniemy odesłani na stronę Profilu Zaufanego, gdzie być może będziemy musieli się zalogować. Gdy już się zalogujemy powinniśmy ujrzeć stronę z naszymi danymi, podglądem wniosku oraz z przyciskiem "Podpisz profilem zaufanym". Oczywiście klikamy w ten przycisk. 

Podpisywanie PZ

Mimo iż kliknęliśmy "Podpisz" to system jeszcze raz spyta, czy chcemy podpisać. Musimy kliknąć "Autoryzuj i podpisz dokument".

ePUAP

Zostaniemy poproszeni o kod jednorazowy. Jeśli korzystamy z uwierzytelniania przez bank to będziemy przeniesieni na stronę banku by się zalogować (i następnie będziemy musieli podać kod autoryzacyjny). Kiedy podamy kod, zostaniemy przeniesieni z powrotem na stronę ePUAP z podglądem formularza. Na tej stronie powinniśmy zobaczyć informację o prawidłowym podpisaniu dokumentu (strzałka 1).

EKUZ przez ePUAP - wysyłanie

Teraz pozostaje tylko kliknąć "Wyślij" (strzałka 2).

Po wysłaniu wniosku pozostaje czekać na odebranie karty lub na przesyłkę pocztową z kartą. Czas realizacji usługi to 3 dni robocze. Ten termin może się wydłużyć jeśli zaistnieje konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w celu ustalenia prawa do świadczeń.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o załatwianiu spraw urzędowych przez internet, zajrzyj do poniższych tekstów. 


Komentarze
comments powered by Disqus
To warto przeczytać
















fot. Nightly


  
znajdź w serwisie

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Listy
Listy  
« Lipiec 2017»
PoWtŚrCzwPtSbNd
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Jak czytać DI?
Newsletter

Podaj teraz tylko e-mail!



RSS
Copyright © 1998-2017 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.