31 tys. kary za drogie SMS-y w aplikacjach mobilnych dla dzieci. Czy to nie za mało?

23-12-2014, 07:07

Aplikacje firmy CT Creative Team były adresowane do dzieci i powodowały nagły wzrost rachunku telefonicznego. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał za to firmę, która już wcześniej nabierała na drogie SMS-y.

Wczoraj Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował o nałożeniu kary finansowej w wysokości 30 tys. zł na firmę CT Creative Team.

Wspomniana firma jest właścicielem serwisu wapster.pl, który oferuje m.in. gry i aplikacje na telefony komórkowe. Te gry mogą przypadać do gustu dzieciom (Magiczny Totem, Zwierzaki Atakują czy Owocowe Bąbelki) i w zasadzie są bezpłatne, ale każda z nich zawierała dodatkowe płatne opcje. Ich zamówienie wiąże się z wysłaniem SMS-a Premium. Firma, co prawda, udostępniała cennik w aplikacji i na stronie internetowej, ale UOKIK uznał, że powinna to robić także w trakcie gry i po każdej czynności związanej z naliczeniem dodatkowej opłaty.

Problemowe "Zawsze OK"

UOKiK zakwestionował też sposób, w jaki użytkownicy byli zachęceni do zamawiania płatnych opcji dodatkowych. W większości wypadków pytanie poprzedzające zamówienie nie zawierało sformułowań wskazujących na zawarcie transakcji. Aplikacja mogła zadawać pytanie odnoszące się do sytuacji w grze, np. "Pozostał Ci jeden zwierzak i ponad jeden niedźwiedź do ubicia. Czy chcesz wywołać trzęsienie ziemi?".

Użytkownik mógł odpowiedzieć NIE lub TAK. Potem wyświetlał się drugi komunikat z kosztem wysłania SMS-ów i z opcjami OK/Anuluj/Zawsze OK. Wybranie opcji "Zawsze OK" powodowało, że przestawał się wyświetlać ten drugi komunikat z numerem Premium Rate i kosztem wysłania SMS-a.

Jeśli chcecie dokładniej poznać sposób działania spółki i to, jak tłumaczyła się ona z tej sytuacji, możecie zajrzeć do decyzji UOKiK, której kopię zamieszczamy pod tekstem. Przekonacie się, że przedstawiciele CT Creative Team są niezwykle skrupulatnymi ludźmi. W odpowiedzi do UOKiK zauważyli oni przykładowo, że ich firma "nie jest operatorem telekomunikacyjnym i nie ma praktycznych możliwości weryfikowania kosztów ponoszonych przez abonenta".

Z decyzji UOKiK dowiemy się też, że niektórzy abonenci płacili za usługi CT Creative Team od 700 do 2,8 tys. zł, a te kwoty mogły stanowić nawet 24-krotność przeciętnego rachunku konsumenta za usługi telekomunikacyjne.   

CT Creative Team stać na kary?

Firma CT Creative Team dostała 31 tys. zł kary, ale decyzja nie jest prawomocna, spółka może odwołać się do sądu. Trzeba dodać, że ta sama spółka była już kiedyś ukarana przez UOKiK, sądziła się i przegrała. 

Sonda
Czy kary za nabieranie na SMS-y premium powinny być o wiele surowsze?
  • tak
  • nie
  • trudno powiedzieć
wyniki  komentarze

W czerwcu 2013 roku pisaliśmy, że ta właśnie spółka prowadziła SMS-owy konkurs pod nazwą „Quiz wiedzowy”. Postępowanie wszczęte przez UOKiK wykazało, że reklamy wysyłane przez firmę nie zawierały wymaganych przez prawo informacji, za co nałożona została kara 140 tys. zł. Przedsiębiorca odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który potwierdził decyzję UOKiK. W internecie pojawiły się wówczas komentarze, że kara była za niska. Teraz CT Creative Team znów narusza prawa konsumentów, nie informując wyraźnie o cenie SMS-ów, a więc spółkę najwyraźniej stać na to, aby płacić kolejne kary za podobne naruszenia. Ciekawe, jak długo to jeszcze może trwać?

Poniżej kopia decyzji UOKiK w sprawie CT Creative Team.

Decyzja RŁO 37 2014 CT Creative Team S A by Dziennik Internautów


  
znajdź w serwisie


RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy