Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Czy 140 tys. zł to nie za niska kara za SMS-y wprowadzające w błąd?

30-10-2014, 14:27

Jesteśmy zdziwieni, że nie chcesz odebrać gwarantowanej nagrody! Wystarczy tylko wysłać SMS - kusił CT Creative Team, wprowadzając w błąd odbiorców podobnych wiadomości. Potwierdził to Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podtrzymując nałożoną na firmę karę finansową.

SMS-owe przekręty śledzimy w Dzienniku Internautów od kilku lat. Najpierw mieliśmy do czynienia z usługami typu „poznaj datę swojej śmierci” albo „wyślij e-kartkę”, których koszt miał wynosić 50 gr, a sięgał nawet 30 zł (albo i więcej, bo czasem trzeba było wysłać dwa SMS-y). Twórcom takich usług udało się uniknąć odpowiedzialności.

Potem popularność zyskały SMS-owe loterie, którymi zaczął się jednak interesować Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W kwietniu zeszłego roku informowaliśmy o utrzymaniu wielotysięcznych kar dla organizatorów loterii „Pusty SMS” i „Serialowe kody wymień na nagrody”. Naszej uwadze nie umknęła też kara nałożona na spółkę Internetq Poland, która kusiła konsumentów „BMW od Orange”.

W ubiegłym roku - w czerwcu - do grona ukaranych przedsiębiorców dołączył także CT Creative Team ze swoim „Quizem wiedzowym”. UOKiK nałożył na firmę stosunkowo niską karę pieniężną w wysokości 141 575 zł, o czym także u nas pisaliśmy. Usługodawca, jak można było przypuszczać, odwołał się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak wynika z wydanego we wtorek komunikatu, SOKiK zgodził się z zarzutami Urzędu i podtrzymał nałożoną przez niego karę finansową (XVII AmA 105/13, wyrok z 23 października 2014 r.).

Fot. PathDoc / Shutterstock
Fot. PathDoc / Shutterstock

Komentatorzy (np. Spider’s Web) twierdzą, że nałożona na firmę kara jest stanowczo za niska. Przypomnijmy, że CT Creative Team w okresie od listopada 2010 r. do grudnia 2011 r. zalewał konsumentów SMS-ami o następującej treści:

I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę w grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowy sms: KASA na nr 8064!’WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl

WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSa o tresci KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWARANTOWANA w GRZE o 100.000zl!www.SMSQuiz.pl’

Przecież piszemy: Komisja ds. Nagród przyznaje Ci Nagrode Gwarantowana w grze o 100.000zł! Po odbior slij SMS: KASA na DARMOWY nr 8064!’GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl

Jestesmy zdziwieni, ze nie chcesz odebrac GWARANTOWANEJ NAGRODY w GRZE o 100.000zł! Wyslij za DARMO sms: NAGRODA na nr 8064 i NAGRODA jest Twoja! www.SMSQuiz.pl

Jak łatwo zauważyć, SMS-y te wywoływały wrażenie, że odbiorca uzyskał nagrodę albo uzyska ją po wykonaniu określonej czynności, a konkretnie - po odesłaniu SMS-a pod wskazany numer. W rzeczywistości wykonanie polecenia oznaczało przystąpienie do konkursu, który polegał na wysyłaniu przez konsumenta płatnych SMS-ów w odpowiedzi na otrzymywane pytania. Wiadomości od organizatora nie zawierały informacji o cenie tych SMS-ów (3,66 zł z VAT).

Ktoś mógłby powiedzieć, że tylko naiwni nabierają się na takie rzeczy. Warto jednak pamiętać, że „Quiz wiedzowy” był organizowany w latach 2010-2011, gdy podobne konkursy dopiero zaczynały być modne. Z perspektywy czasu oszustwo widać jak na dłoni, ale parę lat temu nieobeznani z podobnymi przekrętami użytkownicy mogli zostać wprowadzeni w błąd. Działania firmy CT Creative Team noszą znamiona agresywnej praktyki rynkowej uznawanej za niezgodną z prawem. Nałożenie na nią wyższej kary finansowej mogłoby pokazać innym przedsiębiorcom, że takie działania nie są opłacalne.

Czytaj także: Nowy SMS-owy przekręt - udaremniony zaraz po zaistnieniu, ale może mieć naśladowców


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              



Ostatnie artykuły:


fot. Samsung



fot. HONOR