Wymuszane e-faktury w TP/Orange były naruszeniem praw konsumentów - UOKiK

31-01-2014, 15:06

W roku 2011 TP/Orange zmusił swoich klientów do przejścia na faktury elektroniczne. Sprzeciwił się temu UKE. Teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązał operatora do przywrócenia papierowych faktur.

Czas zwiększonych wydatków zbliża się nieubłaganie.

>> Sprawdź konto z kartą otwartą na dzisiaj <<

0 zł za prowadzenie rachunku, użytkowanie karty debetowej i wypłaty gotówki!


Wymuszane e-faktury w TP/Orange były dość głośnym tematem w roku 2011. Wówczas to abonenci operatora poskarżyli się Urzędowi Komunikacji Elektronicznej, że zaczęli otrzymywać elektroniczne faktury, mimo iż nie wyrazili zgody na rachunki w takiej formie. Co było w tym najgorsze, część osób nie wiedziała o zmianie, a TP i Orange naliczały odsetki za nieterminowe uiszczanie opłat.

TP: Nie mamy obowiązku przesyłania faktur!

Telekomunikacja Polska przekonywała, że jako operator telekomunikacyjny nie była zobowiązana do wysyłania do konsumentów faktur VAT w formie papierowej. Prezes UKE nie zgodziła się z tą argumentacją. Od razu zauważyła, że kwestia wystawiania faktur była ujęta w regulaminie usług TP, a ten regulamin obowiązuje obydwie strony.

Potem do dyskusji dołączyło Ministerstwo Finansów. Zauważyło ono, że przepisy dotyczące faktur w formie elektronicznej pozwalają przesyłać/udostępniać takie faktury, ale pod warunkiem uzgodnienia tego z konsumentami.

UOKiK: Naruszono prawa konsumentów

Lata minęły i oto swoją decyzję w tej sprawie wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zdaniem tego urzędu działanie TP/Orange było naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów. Dlaczego? Ponieważ TP/Orange dokonała jednostronnej zmiany sposobu dostarczania faktur dla 90 tys. abonentów. UOKiK jest również zdania, że takie zmiany w świadczeniu usług powinny wymagać zgody klienta. 

Sonda
Którą formę rachunków preferujesz?
  • rachunki papierowe
  • e-faktury
  • to zależy od usługi
wyniki  komentarze

Kary finansowej na razie nie będzie. TP ma jednak przywrócić dostarczanie rachunków w formie papierowej. Mówiąc ściślej, operator został zobowiązany do uzyskania brakujących zgód klientów otrzymujących faktury elektroniczne. Tym klientom, którzy zgody nie wyrażą, firma musi dostarczać faktury w formie papierowej.

Przedsiębiorca ma 120 dni na wprowadzenie zmian od dnia uprawomocnienia się decyzji. Prezes UOKiK nałożyła na spółkę również obowiązek poinformowania Urzędu w terminie 140 dni o realizacji nałożonego zobowiązania.

Czytaj także: Poczta Polska podnosi ceny. To "reakcja na trendy" czy działanie monopolisty?



Sprawdź, który bank może zaproponować Ci najtańsze kredyty gotówkowe, najlepsze kredyty hipoteczne, kredyty dla firm, bezpłatne konta osobiste, konta firmowe czy najlepiej oprocentowane lokaty >>
Przepisy na coś słodkiego z kremem Nutella
To warto przeczytać














  
znajdź w serwisie

RSS  

RSS - Wywiad
Wywiad  
RSS - Interwencje
RSS - Porady
Porady  
RSS - Listy
Listy  
Jak czytać DI?
RSS
Copyright © 1998-2021 by Dziennik Internautów Sp. z o.o. (GRUPA INFOR PL) Wszelkie prawa zastrzeżone.