Webusability a pozycjonowanie stron WWW
Nietrudno wskazać korzyści płynące z posiadania witryny spełniającej kryteria użyteczności WWW. Realizacja zasad webusability przyciąga użytkowników nie tylko przyjaznym interfejsem, ale także w inny sposób - poprzez lepszą pozycję w wynikach wyszukiwarek.
Celem firmy wykorzystującej internet w swojej bieżącej działalności powinno być posiadanie profesjonalnej strony WWW. Jednak nawet najlepiej wykonana witryna nie pomoże w osiągnięciu sukcesu, jeśli pozostanie nieznana. Znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania Google, czy innych wyszukiwarek jest w tym przypadku kluczowe.
Większość rynkowych graczy stawia na konwencjonalne metody pozycjonowania (SEO). Są one skuteczne, ale niestety bardzo kosztowne - wydatki sięgają kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. W niektórych przypadkach zerwanie współpracy z firmą pozycjonującą może skutkować tym, że korporacyjna witryna szybko straci swoją pozycję w wyszukiwarkach.
Taniej i mniej kontrowersyjnie niż SEO
Tymczasem istnieje znacznie bezpieczniejsza i - co ważne - wielokrotnie tańsza metoda przebicia się na sam szczyt wyników wyszukiwarek. Wystarczy jednorazowo zainwestować w przygotowanie strony zgodnej z zasadami webusability. Taka witryna - przejrzysta, uporządkowana, zawierająca wyłącznie treści merytoryczne i fachowo napisany kod - jest łatwiej rozpoznawana i wyżej umiejscawiana przez praktycznie wszystkie wyszukiwarki.
Spełnianie kryteriów użyteczności sprawia, że strona pozycjonuje się niejako sama. Mechanizmy indeksujące Google czy innych tego rodzaju witryn uwzględniają bowiem wszystkie frazy występujące zarówno w metatagach, jak i samej treści czy w opisach obrazków, a nie tylko te, które wybrała firma optymalizująca. Nasza sytuacja jest stabilniejsza, ponieważ nie jesteśmy trwale uzależnieni od zewnętrznego partnera.
Oczywiście - podobnie jak w przypadku klasycznego SEO - nie powinniśmy oczekiwać efektów natychmiast. Pojawią się one po kilku miesiącach. Skalę ich wpływu można zilustrować kilkoma przykładami.
W lutym 2007 roku po wpisaniu do Google zwrotu "badania użyteczności stron" stworzona zgodnie z zasadami webusabiliby witryna firmy Perfect One była na 42. miejscu w wynikach wyszukiwania. Po pół roku awansowała na 4. pozycję.
W przypadku hasła "funkcjonalna strona" odnotowano w tym samym czasie wzrost z 24. lokaty na 2.
Zapytanie "usability stron" awansowało z 81. miejsca w marcu na 5. w lipcu 2007 roku.
Wpisanie zwrotu "użyteczność stron internetowych" dawało w lutym Perfect One 187. miejsce; w lipcu 4.
Widać zatem, że efekty pozycjonowania WWW poprzez webusability są bardzo dobre. Stworzenie już na samym początku strony, która spełnia kryteria użyteczności procentuje przez długi czas, choć - dopóki nie przeprowadzamy dużej przebudowy witryny - jest to wydatek jednorazowy. Nie jesteśmy skazani na stałą współpracę z jedną firmą pozycjonującą, od której zależy "być albo nie być" serwisu.
Każda firmowa strona musi być w pewnym stopniu użyteczna. Bez tego klienci nie mogliby z niej sprawnie korzystać. Trudno wyobrazić sobie przynoszący zyski sklep internetowy, którego serwis nie spełnia podstawowych kryteriów usability. Użytkownicy nie chcą bowiem tracić czasu na poszukiwanie cennika dostaw czy koszyka. Jeśli interfejs im się nie spodoba, nie tylko nic nie kupią, ale także zniechęcą swoich znajomych czy innych internautów.
Strona użyteczna, czyli przyjazna - także dla wyszukiwarek
Aby zadowolić klientów, witryna musi być user friendly (czyli przyjazna użytkownikowi). Warto jednak przy okazji zainwestować nieco więcej pieniędzy, pójść dalej i uczynić serwis także search engine friendly (czyli przyjazny wyszukiwarkom). Nie ma tu ryzyka, że zareklamujemy stronę, która - jako nieprzyjazna - zostanie przez potencjalnych klientów odrzucona. Realizowanie zasad użyteczności WWW sprawi, że promocja witryny na pewno przyniesie pożądany efekt.
Ciekawym narzędziem pozycjonowania, które można wykorzystywać w ramach webusability jest SEO PR. Polega on na takim konstruowaniu materiałów public relations, aby zawierały słowa kluczowe powiązane z promowanym serwisem oraz odnośniki do niego prowadzące, co ma za zadanie zwiększać link popularity. Przy pomocy tego prostego zabiegu można więc - nie tracąc nic na fachowości artykułu - znacznie zwiększyć jego siłę oddziaływania.
Wreszcie na koniec warto wspomnieć o etycznym wymiarze pozycjonowania poprzez usability. W typowym SEO istnieje cała gama technik kontrowersyjnych (jak keyword stuffing czy korzystanie z farm linków), na których stosowanie często nie mamy wpływu. Korzystanie z użyteczności w celu podniesienia rangi w wynikach wyszukiwania jest zaś jak najbardziej etyczne, sprzyja porządkowaniu internetu i jest wspierane przez organizacje standaryzujące, takie jak World Wide Web Consortium.
Pozycjonowanie dzięki usability jest skuteczną metodą wypromowania korporacyjnej strony WWW. Sposób ten pozwala zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych rocznie i jednocześnie umożliwia budowanie przejrzystej, przyjaznej dla użytkownika witryny. Zastosowanie tej techniki uruchamia samonapędzający się mechanizm, który przy stosunkowo małym budżecie pozwala w ciągu kilku miesięcy dołączyć do elity danej branży, a następnie się w niej utrzymać.
Artykuł pochodzi z newslettera usability firmy Perfect One.