Ceny na stacjach benzynowych nie zachęcają do siadania za kółkiem, jednak koszty przemieszczania się można znacznie ograniczyć, podróżując z innymi.
Dziennik Internautów (DI): Carpooling.pl pozwala na dokonywanie "umawianych przejazdów" zwanych też e-autostopem. Przyznam, że nigdy nie miałem okazji skorzystać z tego typu usługi, jak pewnie również większość naszych czytelników. Na czym polega jej innowacyjność?
Carpooling: Idea carpoolingu nie jest nowa ani nadzwyczaj innowacyjna. Carpooling to po prostu udostępnienie miejsca we własnym samochodzie lub korzystanie z wolnego miejsca w samochodzie innej osoby. A zatem wspólne powroty z kolegami z pracy, z koncertu czy dojazd jednym samochodem na uczelnię to także carpooling.
Nowością dla Polaków może być za to umawianie się na wspólny przejazd z nieznajomą osobą. W Stanach Zjednoczonych i na Zachodzie Europy taka forma podróżowania działa z powodzeniem już od około sześćdziesięciu lat. Carpooling zdobył szczególną popularność w latach 70. ubiegłego wieku, podczas tzw. kryzysu paliwowego spowodowanego gwałtownym wzrostem cen ropy na światowych rynkach. Początkowo kojarzeniem podróżnych np. w Niemczech czy we Francji zajmowały się lokalne instytucje, które przyjmowały oferty przejazdów i zapytania o wolne miejsca osobiście lub przez telefon. Także w Polsce w czasach PRL prowadzona była akcja „Podwieź sąsiada”, której przyczyna tkwiła w tym, że na polskich ulicach było zbyt mało samochodów, aby każdy mógł w ten sposób wygodnie dotrzeć do celu.
Nieco ponad 10 lat temu carpooling na dobre przeniósł się do internetu – kierowcy i pasażerowie kontaktują się teraz ze sobą bez pośrednictwa osób trzecich, omawiając szczegóły wspólnego przejazdu, w tym miejsce spotkania i kwestię podziału kosztów.
Carpooling nazywany jest często internetowym autostopem lub e-autostopem. Miłośnicy tradycyjnego podróżowania „na stopa” zwracają jednak uwagę na zasadniczą różnicę dotyczącą kosztów: podczas gdy autostop jest zwykle bezpłatny, w przypadku carpoolingu przeważnie wchodzi w grę zwrot części kosztów przejazdu – mówiąc kolokwialnie: zrzutka na paliwo. Podział kosztów może dotyczyć także opłaty za przejazd autostradą lub postój na parkingu. W serwisie Carpooling.pl kierowca znajdzie prosty kalkulator, który pozwoli mu oszacować koszt przejazdu w zależności od długości trasy i średniego spalania samochodu. Biorąc pod uwagę aktualne ceny benzyny, koszt ten wynosi ok. 50 zł za 100 km. Nietrudno obliczyć, ile można zaoszczędzić, zabierając ze sobą choćby jedną dodatkową osobę – trzech pasażerów oznacza, iż kierowca wyda na przejazd nawet do 75% mniej.
Wspólny przejazd samochodem to oszczędność także po stronie pasażera. Z Krakowa do Katowic można pojechać już za 7 zł, z Wrocławia do Drezna – za jedyne 60 zł. To zdecydowanie taniej niż pociągiem, a przy tym o wiele wygodniej.
DI: Skoro już jesteśmy przy finansach, na czym zarabia sam serwis? Banery i konta premium to jedyne źródła jego utrzymania?
Serwis carpooling.pl jest częścią największej tego typu platformy w Europie. Pierwsza wersja powstała w 2001 roku w Niemczech. W roku 2009 rozpoczęliśmy ekspansję na kolejne rynki, uruchamiając w ciągu kilku miesięcy lokalne odsłony w 8 krajach.
Początkowo przychody pochodziły jedynie z reklam, z czasem zaoferowaliśmy dodatkowe opcje w ramach kont Premium. Użytkownik, który zdecyduje się na zakup rozszerzonego pakietu, zyskuje korzyści takie, jak np. podgląd statystyk dotyczących dodanych przez niego przejazdów czy wyróżnienie własnych ogłoszeń na liście wyszukiwania. Przy czym wchodząc na rynek polski, zdecydowaliśmy, iż użytkownicy carpooling.pl będą mieli możliwość przetestowania przez pewien czas opcji Premium za darmo. Chcemy w ten sposób zaobserwować, które funkcjonalności są naprawdę atrakcyjne, i zoptymalizować ofertę.
Jeśli chodzi o przychody, możemy pochwalić się także przynoszącą wymierne korzyści współpracą z Partnerami takimi, jak ADAC, Deutsche Bahn czy Berlin Linien Bus. Poza tym dwa lata temu pozyskaliśmy inwestora, który wspiera nas przede wszystkim w ekspansji na nowe rynki.
DI: Bezpieczeństwo to chyba jedna z głównych barier, która powstrzymuje wielu ludzi od podróżowania z nieznajomymi. Na stronie projektu można znaleźć informacje o przejazdach "kobiety dla kobiet", które czują się bezpieczniej w swoim towarzystwie. Serwis stara się chronić użytkowników jeszcze w jakiś inny sposób?
Carpooling jest dużo bardziej bezpieczny niż tradycyjny autostop, ponieważ pierwszy kontakt następuje jeszcze przed wyjazdem: kierowca i pasażer rozmawiają przez telefon, w razie potrzeby mogą nawet spotkać się wcześniej na tzw. neutralnym gruncie i na tej podstawie podjąć ostateczną decyzję o wspólnym przejeździe.
Serwis carpooling.pl oferuje kilka przydatnych funkcji zapewniających większą przejrzystość informacji jeszcze przed wyjazdem. Każdy zarejestrowany użytkownik posiada w serwisie tzw. profil publiczny zawierający podstawowe informacje na jego temat, w tym np. od kiedy i jak często korzysta z serwisu. Ponadto użytkownicy mogą dodać zdjęcie do profilu, a także uwierzytelnić konto, przesyłając nam kopię dokumentu tożsamości. Jeśli pasażer miał zastrzeżenia co do kierowcy, z którym podróżował, może wpisać go na tzw. czarną listę, ostrzegając w ten sposób innych przed tym użytkownikiem. Od początku istnienia na rynku polskim nie otrzymaliśmy jednak ani jednego zgłoszenia dotyczącego jakichkolwiek nieprawidłowości.
Priorytetem jest dla nas także bezpieczeństwo danych osobowych użytkowników, dlatego stosujemy szereg zabezpieczeń chroniących np. adresy e-mailowe i numery telefonów podane w ogłoszeniach wyświetlanych na platformie. Użytkownik dodający przejazd może również sam zdecydować, które z jego danych kontaktowych będą widoczne i dla kogo.
DI: Serwis działa na polskim rynku już od roku i w tym czasie udało mu się zdobyć ponad 14 tysięcy zarejestrowanych użytkowników. Co okazało się największym wyzwaniem podczas pierwszego roku funkcjonowania serwisu?
Ponieważ carpooling nie jest w Polsce jeszcze tak popularny, jak na Zachodzie Europy, w pierwszych miesiącach istnienia konieczne było skoncentrowanie się na zaprezentowaniu korzyści płynących z przejazdów umawianych przez internet. Cieszy nas, że coraz więcej Polaków przekonuje się do tego, iż dzięki carpoolingowi można zaoszczędzić i podróżować wygodniej, przy okazji zawierając nowe znajomości.
DI: Czy poza aplikacją na Androida carpooling.pl planuje w najbliższej przyszłości jakieś nowości dla użytkowników?
W listopadzie ubiegłego roku uruchomiliśmy aplikację na Facebooku pozwalającą m.in. na integrację kont na obu portalach, dzięki czemu użytkownicy mogą dodawać przejazdy bezpośrednio na Facebooku, a także zobaczyć, dokąd wybierają się ich znajomi. Wszystkie przejazdy dodane za pomocą aplikacji trafiają oczywiście do centralnej bazy i mogą być wyszukane nie tylko przez użytkowników Facebooka, ale także przez odwiedzających poszczególne wersje językowe serwisu, wersję light na telefony komórkowe oraz użytkowników naszej najnowszej aplikacji na iPhone’a, iPoda touch i iPada. Wkrótce udostępnimy możliwość zalogowania się do carpooling.pl za pomocą Facebook Connect. Poza tym pracujemy nad aktualizacją aplikacji na iPhone’a: dodamy nowe funkcjonalności, uwzględniając życzenia użytkowników obecnej wersji.
Użytkownicy wersji niemieckiej od kilku miesięcy mają możliwość skorzystania z systemu pozwalającego na rezerwację miejsca w samochodzie kierowcy, który oferuje przejazd. Jeszcze w tym roku zamierzamy wprowadzić analogiczną opcję także w Polsce. Opracowujemy również system, który pozwoli na umawianie się na carpooling na krótkich dystansach w obrębie tego samego miasta czy regionu – np. wspólne dojazdy do pracy lub na uczelnię.
DI: Jak wielu z użytkowników faktycznie skorzystało z podwiezienia w ciągu ostatniego roku?
Statystyki wykazują, iż w ubiegłym roku udało nam się w całej Europie „skojarzyć” ponad 4,2 miliony kierowców i pasażerów. Znaczna większość z nich skorzystała z niemieckiej odsłony naszej platformy. Jeśli chodzi o Polskę, w okresie od startu serwisu w marcu do końca grudnia 2010 trafiło do nas ponad 54 000 przejazdów zamieszczonych za pośrednictwem carpooling.pl. Biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo znalezienia pasażera oraz średnią liczbę osób, które korzystają z danej oferty, możemy powiedzieć, iż w ubiegłym roku na carpooling umówiło się dzięki nam ponad 45 000 osób.
DI: Jaka była najdłuższa podróż autostopem użytkownika carpooling.pl?
W kwietniu 2010, kiedy pył po wybuchu wulkanu na Islandii sparaliżował ruch lotniczy w prawie całej Europie, użytkownicy carpooling.pl oferowali i poszukiwali przejazdów z całej Europy. Do naszej bazy trafiły zapytania o przejazdy na trasach np. pomiędzy Wielką Brytanią a Polską czy Hiszpanią a Polską. Na co dzień nie brakuje ofert przejazdów z Polski do Włoch czy Hiszpanii (np. 22 marca można wybrać się z jednym z kierowców z Warszawy przez Berlin do Barcelony). Zwykle jednak użytkownicy oferują przejazdy do miast oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów – na terenie Polski lub któregoś z sąsiednich państw, przeważnie Niemiec – co wynika zapewne ze specyfiki podróży samochodem.
Zdarza się, iż na dłuższych trasach pasażerowi trudno jest znaleźć odpowiadającą mu ofertę przejazdu samochodem. Dzięki współpracy z kilkoma dużymi przewoźnikami na wybranych trasach oferujemy podróżnym korzystną alternatywę w postaci połączenia kolejowego lub autobusowego. Pasażer wybierający się na przykład z Warszawy do Berlina znajdzie u nas oferty prywatnych kierowców, ale także bilety na pociąg – w promocyjnych cenach. Mamy nadzieję, iż wkrótce będziemy mogli rozszerzyć ofertę tanich połączeń także pomiędzy polskimi miastami.
DI: Jaka jest częstotliwość korzystania z autostopu przez użytkowników carpooling.pl?
Według naszych statystyk ponad 14% użytkowników zarejestrowanych za pośrednictwem polskiej wersji platformy loguje się do systemu przynajmniej raz w miesiącu.
DI: Czy serwis już zarabia na siebie i pozwala swoim twórcom utrzymać się z dochodów carpooling?
Naszym priorytetem jest oferowanie najwyższej jakości i rozwój, dlatego szczególnie w krajach, w których jesteśmy obecni od niedawna, w tym także w Polsce, skupiamy się przede wszystkim na dalszym inwestowaniu zarobionych pieniędzy.
DI: Jaki cel macie na kilka kolejnych lat i czy w związku z jego realizacją rozważacie pozyskanie inwestora?
Plany na najbliższe lata to utrzymanie mocnej pozycji lidera w Europie i ekspansja na nowe rynki.
Aktualności
|
Porady
|
Gościnnie
|
Katalog
Bukmacherzy
|
Sprawdź auto
|
Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy
Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.
*
|
|
|
|
|
|