Apple Facebook Google Microsoft badania bezpieczeństwo patronat DI prawa autorskie serwisy społecznościowe smartfony

Użytkownicy portali społecznościowych nie dbają o swoją prywatność

12-07-2011, 19:51

95% uczestników badań przeprowadzonych na zlecenie firmy ESET zadeklarowało, że akceptuje większość otrzymanych zaproszeń niezależnie od tego, czy nadawcą jest przyjaciel, czy zupełnie obca osoba.

robot sprzątający

reklama


Z badań zrealizowanych w Stanach Zjednoczonych przez agencję Harris Interactive ponadto wynika, że 69% użytkowników serwisów społecznościowych obawia się o swoje bezpieczeństwo, co trzeci ankietowany nigdy jednak nie zmieniał hasła zabezpieczającego jego profil w takiej stronie. 55% badanych przyznało, że aktualizuje ustawienia prywatności swojego konta rzadziej niż raz na pół roku, a 20% nie robi tego w ogóle.

W takiej sytuacji nie powinno dziwić, że co dziesiątemu ankietowanemu zdarzyło się, iż ktoś uzyskał dostęp do jego profilu i za jego pośrednictwem próbował wabić innych internautów na stronę ze złośliwą zawartością lub opublikował wśród informacji użytkownika niechciany komentarz.

>> Czytaj także: Użytkownicy social media nie sprawdzają linków pod kątem ich szkodliwości

Z badania wynika również, że 17% ankietowanych niepokoi, że z tego typu serwisów korzystają ich dzieci, 37% internautów obawia się, iż ktoś podszyje się pod nich, tworząc w sieci ich fałszywy profil, a 71% boi się sprzedaży lub udostępnienia informacji o nich samych podmiotom trzecim bez ich wiedzy i zgody.

Nie są to pierwsze tego typu badania. Półtora roku temu specjaliści firmy Sophos przeprowadzili eksperyment, udowadniając, że 46% użytkowników Facebooka jest skłonnych do ujawnienia swoich prywatnych danych zupełnie obcym osobom (zob. Użytkownicy Facebooka podają dane na tacy). Optymizmem nie napawają też dane przedstawione w maju przez PBI (zob. Nie dbamy o prywatność na portalach społecznościowych).

W jaki sposób skutecznie chronić swoją prywatność w serwisach społecznościowych, radzi Randy Abrams, dyrektor ds. edukacji technicznej firmy ESET:

  1. Korzystaj z silnego hasła i regularnie je zmieniaj
    Skonstruuj hasło, które będzie składało się przynajmniej z 8 znaków, zawierających duże i małe litery, cyfry i znaki specjalne (zob. Jak tworzyć silne hasła). Hasło zmieniaj regularnie – nie rzadziej niż raz na 3-6 miesięcy. Ważne, aby hasło, którym zabezpieczysz swój profil w serwisie społecznościowym, nie służyło Ci równocześnie do ochrony np. poczty elektronicznej lub konta bankowego.

  2. Regularnie kontroluj ustawienia prywatności swojego konta
    Serwisy społecznościowe często zmieniają struktury swoich witryn, a także wprowadzają nowe możliwości konfiguracji ustawień prywatności. O większości takich zmian informują media, może się jednak zdarzyć, że daną zmianę po prostu przegapisz. Stąd rada, abyś raz na kilka tygodni kontrolował, czy w ustawieniach prywatności profilu nie pojawiły się nowe funkcje. Pamiętaj o regule - każde Twoje staranie zapewnienia sobie należytej prywatności w sieci motywuje pracowników serwisów społecznościowych do wymyślania nowych sposobów, dzięki którym będą oni mogli dzielić się informacjami o Tobie z innymi firmami.

  3. Dbaj, by Twoi wirtualni znajomi należeli do grona faktycznie znanych Ci osób
    Zawsze upewniaj się, czy osoba, która chce dołączyć do Twoich znajomych, jest Ci naprawdę znana – w końcu akceptując zaproszenie, udostępnisz jej nie tylko informacje o sobie i swoim życiu, ale także umożliwisz przeglądanie galerii zdjęć oraz komentowanie Twojego profilu.

>> Czytaj także: Jak chronić swoją prywatność w portalach społecznościowych


Aktualności | Porady | Gościnnie | Katalog
Bukmacherzy | Sprawdź auto | Praca
biurowirtualnewarszawa.pl wirtualne biura w Śródmieściu Warszawy


Artykuł może w treści zawierać linki partnerów biznesowych
i afiliacyjne, dzięki którym serwis dostarcza darmowe treści.

              *              

Źródło: ESET